Prov. Engelska. Eric the Engine – Kort berättelse. [Åk. 1 – 3]

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 3

Ämne: Engelska

Tema: Eric the Engine – Kort berättelse

Syfte

Syftet med detta läxförhör är att bedöma elevernas förståelse av texten “Eric the Engine” samt att stärka deras ordförråd och läsförmåga.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att förstå och återberätta berättelser på engelska. Eleven kan förstå och återberätta enkla berättelser på engelska.

Källa: (Lgr 22. Engelska, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad hände först i berättelsen? – A) Eric anlände. – B) En stor sten rullade ner på tåglinjen. – C) Det började regna.
  2. Vilka djur försökte hjälpa till att flytta stenen? – A) Katt och hund – B) Rabbit, Fox och Mouse – C) Elephant och Lion
  3. Vem föreslog att de skulle hämta Eric the Engine? – A) Rabbit – B) Fox – C) Mouse
  4. Vad gjorde Seagull för att hjälpa till? – A) Han flög bort. – B) Han ropade på hjälp. – C) Han började skjuta stenen.
  5. Hur många tåg var det som kom för att hjälpa till? – A) Två – B) Tre – C) Fyra
  6. Vad gjorde Eric när han kom? – A) Han sov. – B) Han plyade sitt visselpipa och samlade sina vänner. – C) Han åkte hem.
  7. Vad gjorde de andra tågen innan Eric kom? – A) De stannade. – B) De försökte flytta stenen. – C) De gick hem.
  8. Vad hände med stenen när Eric hjälpte till? – A) Den rullade bort. – B) Den spräcktes. – C) Den stannade kvar.
  9. Hur reagerade London-tåget när det kom fram? – A) Det stannade. – B) Det körde förbi och tackade. – C) Det krockade med stenen.
  10. Vilken känsla upplevde djuren när de såg London-tåget komma? – A) Rädsla – B) Glädje – C) Sorg.
  11. Vad betyder “toot” i texten? – A) Att sjunga – B) Att ropa – C) Att blåsa i visselpipa.
  12. Vad kommer att hända om stenen inte flyttades? – A) Tåget skulle stanna. – B) Tåget skulle krocka. – C) Tåget skulle vänta.
  13. Vad beskriver “strong” i texten? – A) Något som är snabbt. – B) Något som är tungt. – C) Något som har mycket kraft.
  14. Vad kan vi lära oss av Eric the Engine? – A) Att vara snäll. – B) Att alltid vara snabb. – C) Att använda styrka för att hjälpa andra.
  15. Vilken typ av berättelse är “Eric the Engine”? – A) En skräckberättelse – B) En äventyrsberättelse – C) En romantisk berättelse.

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Engine Bil Tåg Motor
Storm Soligt Regnigt Blåsigt
Rock Sten Blomma Träd
Train Cykel Tåg Båt
Whistle Blåsa Skrika Tuta
Seagull Fågel Fisk Djur
Rabbit Hund Katt Kanin
Push Dra Skjuta Hoppa
London En stad En flod Ett berg
Friends Fiender Kompisar Familj

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Berätta om stormen i början av berättelsen. Hur påverkade den djuren och tåget?
  2. Vilken del av berättelsen tyckte du var mest spännande? Varför?
  3. Hur samarbetade djuren för att lösa problemet? Ge exempel.
  4. Vad tycker du är viktigt när man arbetar tillsammans som vänner?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 17
D 50 27
C 60 33
B 80 45
A 90 50

Uppföljning

Om du vill ha något mer, skriv ett av nyckelorden så utför jag det.

“`


Modern Tillbaka-knapp