“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 3
Ämne: Engelska
Tema: Eric the Engine – Kort berättelse
Syfte
Syftet med detta läxförhör är att bedöma elevernas förståelse av texten “Eric the Engine” samt att stärka deras ordförråd och läsförmåga.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att förstå och återberätta berättelser på engelska. | Eleven kan förstå och återberätta enkla berättelser på engelska. |
Källa: (Lgr 22. Engelska, åk. 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad hände först i berättelsen? – A) Eric anlände. – B) En stor sten rullade ner på tåglinjen. – C) Det började regna.
- Vilka djur försökte hjälpa till att flytta stenen? – A) Katt och hund – B) Rabbit, Fox och Mouse – C) Elephant och Lion
- Vem föreslog att de skulle hämta Eric the Engine? – A) Rabbit – B) Fox – C) Mouse
- Vad gjorde Seagull för att hjälpa till? – A) Han flög bort. – B) Han ropade på hjälp. – C) Han började skjuta stenen.
- Hur många tåg var det som kom för att hjälpa till? – A) Två – B) Tre – C) Fyra
- Vad gjorde Eric när han kom? – A) Han sov. – B) Han plyade sitt visselpipa och samlade sina vänner. – C) Han åkte hem.
- Vad gjorde de andra tågen innan Eric kom? – A) De stannade. – B) De försökte flytta stenen. – C) De gick hem.
- Vad hände med stenen när Eric hjälpte till? – A) Den rullade bort. – B) Den spräcktes. – C) Den stannade kvar.
- Hur reagerade London-tåget när det kom fram? – A) Det stannade. – B) Det körde förbi och tackade. – C) Det krockade med stenen.
- Vilken känsla upplevde djuren när de såg London-tåget komma? – A) Rädsla – B) Glädje – C) Sorg.
- Vad betyder “toot” i texten? – A) Att sjunga – B) Att ropa – C) Att blåsa i visselpipa.
- Vad kommer att hända om stenen inte flyttades? – A) Tåget skulle stanna. – B) Tåget skulle krocka. – C) Tåget skulle vänta.
- Vad beskriver “strong” i texten? – A) Något som är snabbt. – B) Något som är tungt. – C) Något som har mycket kraft.
- Vad kan vi lära oss av Eric the Engine? – A) Att vara snäll. – B) Att alltid vara snabb. – C) Att använda styrka för att hjälpa andra.
- Vilken typ av berättelse är “Eric the Engine”? – A) En skräckberättelse – B) En äventyrsberättelse – C) En romantisk berättelse.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Engine | Bil | Tåg | Motor |
Storm | Soligt | Regnigt | Blåsigt |
Rock | Sten | Blomma | Träd |
Train | Cykel | Tåg | Båt |
Whistle | Blåsa | Skrika | Tuta |
Seagull | Fågel | Fisk | Djur |
Rabbit | Hund | Katt | Kanin |
Push | Dra | Skjuta | Hoppa |
London | En stad | En flod | Ett berg |
Friends | Fiender | Kompisar | Familj |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Berätta om stormen i början av berättelsen. Hur påverkade den djuren och tåget?
- Vilken del av berättelsen tyckte du var mest spännande? Varför?
- Hur samarbetade djuren för att lösa problemet? Ge exempel.
- Vad tycker du är viktigt när man arbetar tillsammans som vänner?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 17 |
D | 50 | 27 |
C | 60 | 33 |
B | 80 | 45 |
A | 90 | 50 |
Uppföljning
Om du vill ha något mer, skriv ett av nyckelorden så utför jag det.
“`