Prov: Marknadsföringslagen
Ämne: Entreprenörskap
Årskurs: Gymnasiet, år 2
Tema: Marknadsföringslagen
Faktafrågor
Antal poäng: 6
-
Vad är syftet med marknadsföringslagen?
a) Att skydda företagshemligheter
b) Att skydda konsumenter från vilseledande och aggressiv marknadsföring
c) Att reglera arbetsmiljön i företagen -
Vilket av följande är förbjudet enligt marknadsföringslagen?
a) Att jämföra egna produkter med konkurrenters på ett sakligt sätt
b) Att använda vilseledande reklam som kan påverka konsumenters köpbeslut
c) Att informera om rabatter och erbjudanden -
Vilken myndighet ansvarar för tillsyn över marknadsföringslagen i Sverige?
a) Konsumentverket
b) Skatteverket
c) Arbetsmiljöverket -
Vad gäller för reklam riktad till barn enligt marknadsföringslagen?
a) Den får vara hur påträngande som helst
b) Den får inte utnyttja barns lättillgänglighet och godtrogenhet
c) Barn får inte se någon reklam alls -
Vad innebär “aggressiv marknadsföring” enligt lagen?
a) Marknadsföring som är mycket färgstark och tydlig
b) Marknadsföring som använder hot, tvång eller påträngande beteende
c) Marknadsföring via sociala medier -
Hur lång tid har en konsument på sig att ångra ett köp vid distansförsäljning?
a) 14 dagar
b) 30 dagar
c) 7 dagar
Svårare faktafrågor
Antal poäng: 8
-
En företagare vill använda en jämförelseannons där deras produkt jämförs med konkurrentens. Vad krävs enligt marknadsföringslagen för att detta ska vara tillåtet?
a) Att jämförelsen är objektiv, saklig och inte vilseledande
b) Att konkurrenten gett skriftligt tillstånd
c) Att jämförelsen bara gäller pris och inte andra egenskaper -
En influencer marknadsför en produkt utan att tydligt ange att det är reklam. Vad säger marknadsföringslagen om detta?
a) Det är tillåtet så länge produkten är bra
b) Det är förbjudet eftersom det kan vilseleda konsumenten
c) Det är okej om influencern bara visar produkten i vardagliga sammanhang -
Vad innebär “god marknadsföringssed” enligt lagen?
a) Att alltid följa konkurrenternas marknadsföringstekniker
b) Att marknadsföringen ska vara hederlig och inte strida mot lag eller god affärssed
c) Att man får använda alla medel för att sälja sin produkt -
En reklamkampanj antyder att en produkt har hälsobringande egenskaper utan vetenskapligt stöd. Hur bedöms detta enligt marknadsföringslagen?
a) Det är vilseledande reklam och förbjudet
b) Det är okej om företaget tror på det själva
c) Det är tillåtet vid kampanjer med tidsbegränsade erbjudanden -
Vilket påstående om marknadsföring via e-post är korrekt enligt marknadsföringslagen?
a) Företag får skicka reklam via e-post utan tillstånd till alla privatpersoner
b) Reklam via e-post kräver mottagarens samtycke eller att det finns ett befintligt kundförhållande
c) Det finns inga särskilda regler för e-postreklam -
Hur hanteras personuppgifter i marknadsföringssyfte enligt marknadsföringslagen och kopplade förordningar?
a) Företag får använda personuppgifter fritt för marknadsföring så länge de är insamlade via egen hemsida
b) Personuppgifter får endast användas med samtycke eller annan laglig grund, i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR)
c) Det finns inga regler för personuppgifter i marknadsföringslagen -
Vilket av följande är ett exempel på otillbörlig marknadsföring enligt lagen?
a) Att erbjuda rabatter under en begränsad tid
b) Att använda vilseledande produktnamn för att locka kunder
c) Att annonsera öppettider på en butik -
Vad bör en företagare göra om de får klagomål om vilseledande reklam?
a) Ignorera klagomålen om de är få
b) Omedelbart korrigera eller ta bort den vilseledande reklamen
c) Vänta tills en myndighet kräver åtgärder