Prov. Gy. Aktivitetsledarskap – Förändringsledning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Aktivitetsledarskap

Tema: Att leda och hantera förändring i grupper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa kunskaper om förändringsledning och hur man hanterar motstånd i grupper. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin analytiska förmåga och praktiska tillämpning av teorier och strategier inom ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för att leda och hantera förändringar inom grupper. Fokus ligger på att förstå motstånd mot förändring och hur man kan kommunicera och implementera förändringar effektivt.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera principer och strategier för att leda förändringar och hur dessa kan tillämpas i praktiska sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär förändringsledning?
    • A) Att förhindra förändringar
    • B) Att genomföra förändringar effektivt
    • C) Att ignorera förändringar
    • D) Att analysera och leda förändringar
  2. Vilken av följande är en vanlig orsak till motstånd mot förändring?
    • A) Rädsla för det okända
    • B) Sökande efter nya möjligheter
    • C) Förbättring av arbetsmetoder
    • D) Kommunikation och transparens
  3. Vilken teori beskriver faserna tina, förändra och frysa?
    • A) Kotters förändringsmodell
    • B) Lewins förändringsmodell
    • C) Adkar-modellen
    • D) McKinseys 7S-modell
  4. Vad är viktigt i kommunikationen vid förändringar?
    • A) Hemlighet
    • B) Transparens
    • C) Tystnad
    • D) Otydlighet
  5. Vilken metod kan användas för att engagera medlemmarna under en förändring?
    • A) Uteslutande av deltagande
    • B) Inkludering och delaktighet
    • C) Enkätundersökningar som inte delas
    • D) En tyst process utan feedback
  6. Vilken strategi kan underlätta en förändringsprocess?
    • A) Stöd och utbildning
    • B) Förbise motstånd
    • C) Otydlig kommunikation
    • D) Minska resursallokering
  7. Vad kan en aktivitetsledare göra för att hantera motstånd?
    • A) Ignorera motståndet
    • B) Erkänna och adressera motståndet
    • C) Betona hur viktigt det är att lyda
    • D) Inte prata om det
  8. Vilken av följande är en fördel med att planera förändringar i förväg?
    • A) Det skapar förvirring
    • B) Det skapar en klar vision
    • C) Det bryter ner förtroende
    • D) Det förhindrar diskussioner
  9. Vad är en viktig del av att skapa en vision för förändringen?
    • A) Att involvera gruppmedlemmar
    • B) Att hålla den hemlig
    • C) Att vara otydlig
    • D) Att inte kommunicera den
  10. Vad innebär det att “frysa” i Lewins förändringsmodell?
    • A) Att stoppa allt arbete
    • B) Att stabilisera organisationen efter förändringen
    • C) Att förändra saker på nytt
    • D) Att tillåta mer motstånd
  11. Vad syftar en förändringsstrategi till?
    • A) Att ignorera motstånd
    • B) Att skapa en otydlig väg framåt
    • C) Att engagera gruppen och övervinna motstånd
    • D) Att få grupper att arbeta isolerat

Resonerande frågor

  1. Motstånd mot förändring kan påverka en grupp negativt. Diskutera hur en aktivitetsledare kan identifiera och hantera detta motstånd.
    Syftet är att ge elever möjlighet att analysera konkret och visa förståelse för motståndets natur.
  2. Beskriv tre strategier en aktivitetsledare kan använda för att framgångsrikt leda en förändring.
    Frågan ger elever möjlighet att visa djupgående förståelse och tillämpning av teorier.
  3. Hur kan en aktivitetsledare skapa engagemang hos gruppmedlemmarna under en förändringsprocess?
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektionsmässigt analysera delaktighetens betydelse.
  4. Diskutera vikten av kommunikation under en förändringsprocess och ge exempel på hur detta kan tillämpas i praktiken.
    Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktik och visa på djup och bredd i sin kunskap.
  5. Reflektera över en personlig erfarenhet av förändring. Vilka strategier använde du eller som fanns i din omgivning för att hantera förändringen?
    Denna fråga syftar till att låta eleverna knyta an till egna erfarenheter och analysera dessa.
  6. I vilket sätt kan teorier om förändringsledning tillämpas inom olika verksamheter? Ge konkreta exempel.
    Här ges eleverna möjlighet att diskutera strategier och anpassa teorier till olika kontexter.
  7. Vilken roll spelar feedback i en förändringsprocess och hur kan en aktivitetsledare effektivt samla in och använda denna?
    Frågan ger möjlighet att fokusera på kommunikativa aspekter av förändringshantering.
  8. Hur kan aktivitetsledare arbeta för en uthållig förändring snarare än en kortvarig lösning? Ge exempel.
    Denna fråga ger eleverna chans att diskutera och reflektera kring långsiktig förändring och ledarskap.

Bedömning

Provets poängfördelning är som följer:

  • Faktafrågor: 1 poäng vardera, totalt 10 poäng.
  • Resonerande frågor: 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.

För att uppnå:

  • E: minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • C: minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp