Prov. Gy. Anläggning 1 – Säkerhet på arbetsplatsen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Anläggning 1
Tema: Säkerhet på arbetsplatsen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring säkerhet på arbetsplatsen inom anläggningsyrken, samt deras förmåga att tillämpa säkerhetsföreskrifter och genomföra riskbedömningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen fokuserar på “arbetsmetoder och säkerhet” där eleverna ska komma att förstå vikten av säkerhet i anläggningsyrken. Eleverna lär sig hantera säkerhetsföreskrifter och riskbedömningar i samband med anläggningsarbete.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna “arbeta säkert och systematiskt […] samt ha kunskap om säkerhetsföreskrifter.” De ska även kunna utvärdera och ge omdömen om sitt arbete i förhållande till säkerhetskraven.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en grundläggande säkerhetsföreskrift på arbetsplatsen?
    A) Arbeta ensam under natten
    B) **Använda personlig skyddsutrustning**
    C) Ignorera farosymboler
    D) Hoppa över säkerhetsträning
  2. Vad innebär en riskbedömning?
    A) Att identifiera och analysera arbetsuppgifter
    B) **Att identifiera, bedöma och hantera risker**
    C) Att rapportera olyckor
    D) Att utbilda kollegor
  3. Vilket av följande är en vanlig orsak till olyckor på arbetsplatsen?
    A) **Bristande kommunikation**
    B) Utförligt dokumenterade rutiner
    C) Regelbundna säkerhetsgenomgångar
    D) Användning av skyddsutrustning
  4. Vilken typ av skyddsutrustning bör alltid användas vid arbete med tunga maskiner?
    A) Reflexväst
    B) **Hjälm**
    C) Arbetsskor utan stålhätta
    D) Handskar av vanlig typ
  5. Vad är syftet med säkerhetsföreskrifter?
    A) Att skapa onödig byråkrati
    B) **Att skydda arbetstagare och minimera risker**
    C) Att tvinga anställda att arbeta snabbare
    D) Att minska kostnader för företaget
  6. När bör en riskbedömning genomföras?
    A) Vid slutet av projektet
    B) **Före ett projekt påbörjas**
    C) När en olycka inträffat
    D) Endast en gång per år
  7. Vilket av följande påståenden beskriver en säker arbetsmiljö?
    A) **Ingen skada har inträffat under en längre tid**
    B) Utan skyddsutrustning
    C) Finns ingen riskbedömning gjord
    D) Arbetet går snabbare utan säkerhetskontroller
  8. Vad ska en anställd göra om de ser en säkerhetsrisk?
    A) Vänta på feedback från en chef
    B) **Omedelbart rapportera risken**
    C) Ignorera risken om den inte påverkar hens arbete
    D) Göra ingenting och hoppas på det bästa
  9. Vilken åtgärd är viktig för att förhindra olyckor orsakade av fall?
    A) **Att inspektera och underhålla arbetsplatsen**
    B) Att arbeta så snabbt som möjligt
    C) Att ha färre arbetstagare på plats
    D) Att förlita sig på personlig erfarenhet
  10. Vilket av följande dokument är avgörande för att säkerställa en säker arbetsmiljö?
    A) Personalfiler
    B) **Säkerhetsprotokoll**
    C) Arbetsrapporter
    D) Olycksfallsrapporter
  11. Vilken av följande faktorer påverkar säkerheten mest på en arbetsplats?
    A) **Arbetstagarnas medvetenhet och beteende**
    B) Antalet anställda
    C) Maskinens ålder
    D) Användningen av teknik
  12. Hur kan utbildning bidra till säkerheten på arbetsplatsen?
    A) Genom att minska antalet arbetstagare
    B) **Genom att öka medvetenheten om säkerhetsföreskrifter**
    C) Genom att särskilja anställda efter erfarenhet
    D) Genom att eliminera behovet av säkerhetsutrustning
  13. Vilken av följande åtgärder minskar risken för arbetsskador?
    A) Arbeta ensam
    B) **Utföra regelbundna säkerhetsövningar**
    C) Tro att risker kan ignoreras
    D) Endast använda utrustning en gång
  14. Vad ska du göra om du är osäker på hur man använder en säkerhetsutrustning?
    A) **Fråga en kollega eller en chef**
    B) Göra ett eget försök
    C) Ignorera utrustningen
    D) Använda den ändå utan att veta
  15. Vilka är konsekvenserna av att inte följa säkerhetsföreskrifter?
    A) **Olyckor och skador på arbetsplatsen**
    B) Ingen inverkan alls
    C) Ökad produktionseffektivitet
    D) Bättre arbetsmiljö

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av att följa säkerhetsföreskrifter och ge egna exempel på hur detta har påverkat arbetsmiljön.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att demonstrera djupgående förståelse för vikten av säkerhetsåtgärder.
  2. Analysera hur en bristande riskbedömning kan leda till olyckor, och ge exempel på vad som kan göras för att förbättra riskbedömningsprocessen.
    Här visar eleverna sin förmåga att tänka kritiskt kring riskhantering.
  3. Hur kan förbättrad kommunikation på arbetsplatsen bidra till ökad säkerhet?
    Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktik och argumentera för lösningar.
  4. Diskutera de olika typer av säkerhetsutrustningar och deras betydelse i anläggningsarbeten.
    Denna fråga kräver en djupare analys av utrustningens roll inom säkerhetsramar.
  5. Hur kan säkerhetsutbildningar anpassas för att vara mer effektiva inom anläggningsyrken?
    Ger eleverna en chans att föreslå förbättringar baserat på själva erfarenheterna.
  6. Vilka strategier kan implementeras för att främja en säkerhetskultur på arbetsplatsen?
    Eleverna uppmanas att tänka på organisatoriska och individuella strategier för att skapa en trygg arbetsmiljö.
  7. Diskutera den roll som ledarskapet spelar för att upprätthålla säkerheten på arbetsplatsen.
    Här får eleverna reflektera över hur ledarskapsstilar kan påverka säkerhetskulturen.
  8. Föreslå sätt på vilka teknologiska framsteg kan bidra till en säkrare arbetsmiljö.
    Denna fråga lockar eleverna att tänka innovativt kring framtida lösningar på säkerhetsproblem.

Bedömning

För faktafrågorna kan eleverna få högst 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger högst 10 poäng, där varje välformulerad och innehållsrik beskrivning ger 2,5 poäng. För att få betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp