En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Akutsituationer och första hjälpen för barn



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomssjukvård

Tema: Akutsituationer och första hjälpen för barn

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmåga att hantera akutsituationer och ge första hjälpen till barn. Provets frågor syftar till att både testa fakta och elevens förmåga att resonera kring de åtgärder som krävs i akuta situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att hantera akuta situationer och att ge första hjälpen till barn. Eleverna lär sig om vanliga nödsituationer, hur man identifierar akuta medicinska tillstånd och tillämpar livräddande åtgärder. Genom praktiska övningar utvecklar de också kunskaperna i HLR och andra första hjälpen-tekniker specifika för barn.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva hur man handskas med akuta medicinska situationer hos barn, inklusive identifiering av symptom samt lämpliga första hjälpen-åtgärder. Eleven ska även visa förmåga att genomföra HLR och hantera vanliga nödsituationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är den första åtgärden vid en medvetslös person?

A) Kontrollera puls

B) Ropa på hjälp

C) Utföra HLR

D) Lägg dem i stabilt sidoläge

2. Vilken metod används för att kontrollera andning?

A) Titta på bröstkorgen

B) Lyssna och känna efter

C) Kontrollera pulsen

D) Fråga patienten

3. Vad ska man göra först vid en allergisk reaktion?

A) Ge vatten

B) Ge adrenalin om tillgängligt

C) Lugna föräldrarna

D) Ring 112

4. Vad är en vanlig symptom på chock?

A) Ökad puls

B) Kall och fuktig hud

C) Snabb andning

D) Alla ovanstående

5. Hur länge ska HLR pågå innan man söker hjälp?

A) Tills professionell hjälp anländer

B) Tills utmattning

C) I minst 30 minuter

D) Tills professionell hjälp anländer eller till utmattning

6. Vad ska göras vid en fraktur?

A) Flytta benet

B) Låta personen gå

C) Kontrollera blodcirkulation

D) Stabilisera frakturen

7. Vad är en viktig åtgärd vid HLR?

A) Hålla för näsan

B) Ge bröstkompressioner

C) Lägga av patienten på sidan

D) Skrika på hjälp

8. Vilken åtgärd är viktig vid brännskador?

A) Täck med plast

B) Kyl med rinnande vatten

C) Smörj med krämer

D) Ring 112

9. Vilket av följande är en tecken på hjärtstillestånd?

A) Andning

B) Ingen puls

C) Blodtryck

D) Medvetslöshet

10. Vad ska man göra för att lugna en person med andningsproblem?

A) Skrika åt dem

B) Säga åt dem att andas lugnt

C) Ge dem vatten

D) Stå kvar och vänta

11. Vid vilken ålder ska barn börja utföra HLR?

A) Från födseln

B) 5 år

C) 10 år

D) 15 år

12. Vad kan orsaka medvetslöshet hos barn?

A) Dvärgväxt

B) Skador och sjukdomar

C) Huvudvärk

D) Feber

13. Vad är viktigt att ha i en första hjälpen-låda?

A) Mat

B) Förband och desinfektionsmedel

C) Läkemedel

D) Sportutrustning

14. Vilket läkemedel rekommenderas för allergiska reaktioner?

A) Antihistamin

B) Ibuprofen

C) Penicillin

D) Alvedon

15. Vem ansvarar för att ge första hjälpen i en nödsituation?

A) Endast läkare

B) Alla närvarande

C) Ambulanspersonal

D) Ingen ansvarar

Resonerande frågor

1. Beskriv en typisk akutsituation med barn och hur du skulle hantera den.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för teorin och praktiken av första hjälpen.

2. Hur kan man förbereda sig för att snabbt agera i en akutsituation?

Frågan utmanar elevernas förmåga att tänka strategiskt och reflektera över sina kunskaper.

3. Reflektera över betydelsen av lugn och kontroll vid akuta situationer. Varför är detta viktigt?

Denna fråga öppnar för djupare resonemang om psykologi och mänskligt beteende i stressiga situationer.

4. Vad gör HLR till en livräddande teknik? Beskriv processen och dess betydelse.

Eleven får möjlighet att visa sin kunskap om HLR och dess livsviktiga roll.

5. Diskutera skillnaderna mellan att ge första hjälpen till barn och vuxna. Vilka hänsyn bör tas?

Denna fråga främjar en jämförelse och analys av olika situationer, vilket visar på djup förståelse.

6. I vilka scenarier kan det vara viktigt att även informera föräldrar om akutsituationer?

Frågan uppmanar eleven att tänka på kommunikationsaspekter och samhällsansvar.

7. Vilken roll spelar utbildning i första hjälpen? Hur kan detta påverka resultatet i akuta situationer?

Genom detta resonemang kan eleverna relatera teori till praktisk tillämpning.

8. Beskriv hur man kan utbilda andra i första hjälpen-tekniker. Vad är viktigast att tänka på?

Frågan testar elevernas kunskap om pedagogiska metoder och vikten av att dela kunskap.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs minst 12 poäng, där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng, där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor.