En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Barnets normala utveckling



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomssjukvård

Tema: Introduktion till barnets normala utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om barnets normala utveckling, inklusive fysisk, psykisk och social utveckling, samt att identifiera faktorer som påverkar dessa utvecklingsprocesser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på barnets normala utveckling genom olika faser, inklusive fysisk, psykisk och social utveckling. Det omfattar även insikter om hur faktorer som miljö, genetik och sociala sammanhang påverkar barnets tillväxt och utveckling.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för barnets normala utveckling och identifiera faktorer som påverkar dess utveckling. Eleven ska också kunna beskriva och resonera kring utvecklingspsykologiska teorier och deras tillämpning i vårdande verksamhet.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken fas kommer först i barnets normala utveckling?

A. Småbarn

B. Skolålder

C. Spädbarn

D. Tonåren

2. Vilken faktor påverkar barnets fysiska tillväxt mest?

A. Skolgång

B. Genetik

C. Utbildning

D. Kosthold

3. Vad kännetecknar barnets psykiska utveckling?

A. Endast fysiska förändringar

B. Utveckling av känslor

C. Inlärning av skrift

D. Social interaktion med vuxna

4. Vilket av följande är inte en milstolpe i fysisk utveckling?

A. Första stegen

B. Läsa

C. Krabbande

D. Springa

5. Vad är en viktig aspekt av social utveckling hos barn?

A. Förmågan till samspel

B. Att kunna läsa

C. Regelverk

D. Matematiska färdigheter

6. Vilken roll spelar miljön i barnets utveckling?

A. Ingen betydelse

B. Stödjer utveckling och tillväxt

C. Bidrar till ensamhet

D. Försvårar inlärning

7. Vilken av följande teorier handlar om barnets sociala lärande?

A. Maslows behovstrappa

B. Eriksons psykosociala utveckling

C. Banduras sociala inlärning

D. Vygotskys sociokulturella teori

8. Vilket av följande är en typisk beteendemiljö för spädbarn?

A. Trygg och kärleksfull

B. Sträng och kylig

C. Otrygg och osäker

D. Förvirrad och rörig

9. Vad är en vanlig psykisk utvecklingsfråga hos småbarn?

A. Kritisk tänkande

B. Känslosamhet

C. Avancerad problemlösning

D. Självförsörjning

10. Vad syftar en visuell tidslinje över barnets utveckling till?

A. Att inskränka kunskap

b. Att presentera dystra fakta

C. Att sammanfatta viktiga milstolpar

D. Att förenkla uppdrag

11. Vilken ålder kännetecknas av att barnet börjar kommunicera verbalt?

A. 3 år

B. 4 år

C. 2 år

D. 1 år

12. Vad kan påverka barnets emotionella behov?

A. Familjedynamik

B. Endast fysisk tillväxt

C. Skolmiljö

D. Kost

13. Vilket av följande påverkar barnets fysiska utveckling negativt?

A. Dålig näring

B. Regelbunden motion

C. God sömn

D. Stabil hemmiljö

14. Vad är en av de vanligaste sjukdomarna som påverkar barn?

A. Diabetes typ 2

B. Cancer

C. Influensa

D. Astma

15. Vilken effekt har leksaker på barnets utveckling?

A. Främjar kreativitet och lärande

B. Förde till förvirring

C. Minnesförlust

D. Ingen effekt

Resonerande frågor

1. Hur kan kunskap om barnets normala utveckling tillämpas i vårdande verksamhet?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera konkret tillämpning av teorier i yrkespraktik.

2. Beskriv hur olika faktorer som miljö och genetik kan påverka barnets utveckling.

Frågan uppmuntrar till en djupare analys av påverkningsfaktorer i barnets liv.

3. Reflektera över betydelsen av sociala relationer i barnets utveckling.

Syftet är att ge en djupare insikt i hur sociala relationer formar barnets värld.

4. Diskutera vikten av tidigt stöd i barnets utveckling. Vilka konsekvenser kan avsaknad av detta ha?

Frågan syftar till att uppmuntra till reflektion kring tidiga insatser och deras betydelse.

5. Resonera kring skillnaderna i utveckling mellan barn med olika bakgrunder.

Syftet är att utforska hur olika livsomständigheter påverkar utveckling.

6. Hur kan vården anpassas för att möta både fysiska och psykiska behov hos barn?

Frågan ger möjlighet att resonera kring integrerad vård.

7. Vad betyder det att förstå barnets normala utveckling för professionella inom barnvård?

Detta ger eleverna möjlighet att koppla teoretisk kunskap till praktiska aspekter i yrket.

8. Reflektera över hur den digitala miljön påverkar barnets utveckling idag.

Frågan uppmuntrar till djup reflektion kring modern teknologi och barns liv.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng där varje fråga kan ge upp till 2 poäng beroende på djupet av svaret.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).