Prov. Gy. Dramapedagogik – Emotionell intelligens



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Emotionell intelligens och dramapedagogik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för emotionell intelligens och hur dramapedagogiska metoder kan användas för att utveckla empati och känslomässig medvetenhet. Provets utformning uppmuntrar till reflektion och tillämpning av teorier i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på emotionell intelligens och hur dramapedagogiska metoder kan användas för att utveckla känslomässig medvetenhet och empati. Eleverna ska få verktyg för att förstå och navigera i sina egna och andras känslor genom dramatiska övningar.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för begreppen emotionell intelligens och empati och kan ge exempel på hur dessa kan utvecklas genom dramapedagogiska övningar. Eleven visar förmåga att delta aktivt i övningar och reflektera över sin egen känslomässiga utveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är emotionell intelligens?

  • A. Förmågan att läsa andras tankar
  • B. Förmågan att förstå och hantera sina egna och andras känslor
  • C. Förmågan att snabbt fatta beslut
  • D. Förmågan att analysera matematiska problem

2. Vilken komponent av emotionell intelligens handlar om att förstå andra människors känslor?

  • A. Självmedvetenhet
  • B. Empati
  • C. Självreglering
  • D. Motivation

3. Hur kan dramapedagogik hjälpa till att utveckla empati?

  • A. Genom att ge teoretiska förklaringar
  • B. Genom att uppmuntra individuella prestationer
  • C. Genom att gestalta andras perspektiv och känslor
  • D. Genom att öva på skriftliga uppgifter

4. Vilken övning kan hjälpa till att utveckla känslomässig medvetenhet?

  • A. Diskussionsövningar
  • B. Rollbyte där man spelar någon annans känslor
  • C. Skriftlig reflektion
  • D. Gruppresentationer

5. Varför är emotionell intelligens viktig i grupparbete?

  • A. Det skapar bättre kommunikation och samarbete
  • B. Det gör det lättare att vinna konflikt
  • C. Det gör arbetsprocessen snabbare
  • D. Det minskar behovet av beslut

6. Vilket av följande är inte en komponent av emotionell intelligens?

  • A. Empati
  • B. Kritiskt tänkande
  • C. Självmedvetenhet
  • D. Sociala färdigheter

7. Emotionell intelligens kan bidra till att:

  • A. Förbättra akademiska resultat
  • B. Bygga starkare relationer
  • C. Öka framgång i sport
  • D. Minska stressnivåer

8. En dramatisk övning som fokuserar på känslor kallas för:

  • A. Teaterkonst
  • B. Improvisation
  • C. Manusarbete
  • D. Scenografi

9. En viktig aspekt av emotionell intelligens är:

  • A. Att kunna hantera motgångar
  • B. Att vara cynisk
  • C. Att fokusera på materiella tillgångar
  • D. Att alltid vara glad

10. Vilken av följande strategier kan användas för att öka emotionell intelligens?

  • A. Undvika svåra känslor
  • B. Reflektera över egna känslor
  • C. Sätta upp orealistiska mål
  • D. Ignorera andras känslor

11. Vad är en känslomässig improvisation?

  • A. En förberedd monolog
  • B. En spontan rollkur
  • C. Ett skriftligt verk
  • D. En teatertradition

12. Vilken metod ökar förståelsen för gruppernas känslomässiga dynamik?

  • A. Gruppdiskussioner
  • B. Individuell träning
  • C. Teoretiska lektioner
  • D. Skriftliga prov

13. Hur kan man bäst beskriva en aktivitet som syftar till att öka empati?

  • A. Testa framgångar
  • B. Öva på att förstå andra känslor
  • C. Undvika konflikter
  • D. Vi ska tävla

14. Vilken roll spelar känslor i social interaktion?

  • A. De stör kommunikationen
  • B. De är avgörande för relationer
  • C. De minskar missförstånd
  • D. De är bara privata upplevelser

15. Vilken strategi kan stärka emotionell intelligens hos individer?

  • A. Öka konkurrens
  • B. Främja samarbete
  • C. Isolera känslor
  • D. Förlita sig på teknik

Resonerande frågor

1. Hur kan förståelsen av emotionell intelligens påverka våra val i livets olika situationer? (Syftet är att uppmuntra eleven att reflektera över livsområden där känslomässig medvetenhet kan spela en avgörande roll.)

2. Diskutera hur dramapedagogik kan bidra till att förändra klassrumskulturen. (Denna fråga ger möjlighet att analysera hur dramatiska metoder kan förändra interaktionen i en grupp.)

3. Beskriv en situation där emotionell intelligens visade sig vara avgörande för att lösa en konflikt. (Syftet är att eleverna ska koppla sin kunskap till verkliga exempel och därmed styrka resonemanget.)

4. Hur kan man använda emotionell intelligens i ledarskapspositioner? (Eleverna ges här möjlighet att reflektera över känslomässig intelligens inom olika professionella roller.)

5. Reflektera över hur övningar i dramapedagogik kan leda till personlig tillväxt. (Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på hur de själva förändras genom dramaövningar.)

6. Hur kan ökad empati påverka relationerna mellan elever i en skola? (Syftet är att få eleverna att tänka på den sociala dynamiken inom deras lärmiljö.)

7. Diskutera fördelarna med att integrera emotionell intelligens i skolplaner. (Genom denna fråga får eleverna möjlighet att förstärka betydelsen av känslomässig kompetens i utbildningen.)

8. Hur kan emotionell intelligens bidra till att lösa problem i ett samhälle? (Eleverna uppmanas här att tänka större och applicera sina insikter på samhälleliga utmaningar.)

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor som ger 1 poäng vardera och 8 resonerande frågor som ger 2 poäng vardera. Totalt finns 31 poäng att hämta på provet. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.



Modern Tillbaka-knapp