Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Formgivning 2
Tema: Design och hållbarhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevers kunskaper och förståelse för hållbarhetsprinciper inom design och hur dessa kan tillämpas i praktiska och teoretiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på hållbarhet inom design och hur designval kan påverka miljön och samhället. Eleverna kommer att lära sig grundläggande begrepp kring hållbar design och dess tillämpning i olika designprojekt.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och motivera sina val i designprojekt utifrån hållbarhetsprinciper och kan diskutera hur design påverkar miljö- och samhällsenheter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär hållbar design?
A) Design som är billigast
B) Design som är estetiskt tilltalande
C) Design som tar hänsyn till både miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter.
D) Design som är enkel att producera.
2. Vilken aspekt av hållbar design handlar om att välja återvunna material?
A) Ekonomisk hållbarhet
B) Miljömässig hållbarhet.
C) Social hållbarhet
D) Teknologisk hållbarhet.
3. Vad står LCA för i designprocessen?
A) Livscykelbedömning
B) Livsanalys
C) Långsiktig cykelanalys
D) Livscykelanalys.
4. Hur kan designers bidra till en mer hållbar framtid?
A) Genom att prioritera hållbara material och designmetoder i sina projekt.
B) Genom att välja de billigaste materialen.
C) Genom att ignorera hållbarhet.
D) Genom att öka produktionen av nya produkter.
5. Vilket av följande material är oftast mer hållbart?
A) Återvunna material.
B) Plast
C) Ny träfiber
D) Styren
6. Vad innebär livscykelanalys (LCA)?
A) En metod för att räkna kostnader för en produkt.
B) En analys av produktens estetik.
C) En metod för att bedöma den miljöpåverkan som en produkt har genom hela sin livscykel.
D) En analys av marknadsföring.
7. Vilken dimension av hållbarhet fokuserar på social rättvisa?
A) Ekonomisk hållbarhet
B) Social hållbarhet.
C) Teknologisk hållbarhet
D) Ekologisk hållbarhet.
8. Vad är en viktig del av den praktiska övningen om hållbarhetsanalys?
A) Att rita en ny produkt
B) Att bedöma en befintlig produkt och dess materialval.
C) Att presentera utan förberedelse
D) Att fokusera på kostnad.
9. Vilken typ av material är bäst för en cirkulär ekonomi?
A) Plast
B) Biologiskt nedbrytbara material.
C) Icke-förnybara resurser
D) Engångsmaterial.
10. Vad är målet med en hållbarhetsanalys?
A) Att öka försäljningen av en produkt
B) Att förstå hur produkten påverkar miljön och samhället.
C) Att göra produkten mer estetiskt tilltalande
D) Att minska produktionstiden.
11. Vilken av följande är en aspekt av miljömässig hållbarhet?
A) Att minska avfall och utsläpp.
B) Att öka vinsterna.
C) Att maximera produktionen.
D) Att förbise resurser.
12. Hur bidrar designers till att minska negativ miljöpåverkan?
A) Genom att ignorera materiella krav
B) Genom att öka användningen av plast
C) Genom att välja återvinningsbara och hållbara material.
D) Genom att fokusera enbart på kostnad.
13. Vad innebär ekonomisk hållbarhet?
A) Att öka produktionen
B) Att säkerställa långsiktig ekonomisk viabilitet.
C) Att maximera kortsiktiga vinster.
D) Att minska kostnaderna oavsett andra dimensioner.
14. Vilket av följande exempel på design är mest hållbart?
A) En stol tillverkad av återvunna material.
B) En stol av ny plast.
C) En stol av tropiskt trä.
D) En stol som inte kan återvinnas.
15. Vad är den sociala dimensionen av hållbarhet?
A) Fokus på personlig vinning
B) Att öka produktionen
C) Att säkerställa rättvisa och tillgång för alla.
D) Att minska kostnader för företaget.
Resonerande frågor
1. Beskriv hur hållbarhetsprinciper kan implementeras i ett designprojekt.
Syftet är att ge möjlighet att diskutera konkreta exempel på hållbarelement i designprocessen.
2. Analysera effekten av ett specifikt materialval på en produkt och dess livscykel.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring materialens inverkan på miljön genom hela produktens livslängd.
3. Jämför två olika designkoncept med avseende på deras hållbarhetsaspekter.
Eleverna kan visa på sina analytiska färdigheter genom att relatera hur olika koncept kan bidra till hållbarhet.
4. Diskutera hur designers ansvarar för förändringar gällande hållbarhet i sina projekt.
Detta ger eleverna möjlighet att kritiskt reflektera över designerns roll och påverkan i samhället.
5. Utvärdera behovet av hållbarhet i en viss bransch eller produktkategori.
Eleverna får utforska verkliga exempel och deras hållbarhetsutmaningar.
6. Identifiera ett designproblem kopplat till hållbarhet och föreslå lösningar.
Eleverna kan applicera sina kunskaper och föreslå innovativa tillvägagångssätt i designprocessen.
7. Reflektera över hur kulturella aspekter kan påverka hållbarhetsbeslut inom design.
Detta ger eleverna en djupare förståelse för hur designval påverkas av samhälleliga normer och värderingar.
8. Speculera om framtida trender i hållbar design och deras möjliga påverkan.
Genom denna fråga kan eleverna åskådliggöra sina visioner och fakta baserat på aktuella trender.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger totalt 15 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).