Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi
Tema: Demografi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om demografi, inklusive förståelse för begreppen befolkningstillväxt, befolkningstäthet, och hur dessa påverkar samhällsstrukturer. Provets mål är att ge en helhetsbild av elevernas förmåga att analysera och diskutera demografiska data och konsekvenser av demografiska förändringar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. [Lgr 22, Geografi, Åk. 9]
Betygskriterier
Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. [Gy, Geografi 1 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken faktor påverkar mest befolkningstillväxt?
A. Utbildningsnivå
B. Fertilitetsnivå
C. Befolkningsåldersstruktur
D. Migration
2. Vad refererar befolkningstäthet till?
A. Antal födda per år
B. Antal personer per ytenhet
C. Antal människor i en stad
D. Genomsnittlig livslängd
3. En av följande är ett demografiskt scenario som ofta används i analys. Vilket?
A. Tekniska framsteg
B. Befolkningens migration
C. Ekonomisk recession
D. Global uppvärmning
4. Vilket av följande är ett exempel på demografiska indikatorer?
A. Väderförhållanden
B. Medianålder
C. Statistisk standardavvikelse
D. Inkomstnivå
5. Vad är den huvudsakliga orsaken till att vissa regioner upplever befolkningstillväxt medan andra minskar?
A. Ökad immigration
B. Skillnader i födelsetal
C. Migrationsbegränsningar
D. Naturkatastrofer
6. Vilken av följande påståenden beskriver bäst hur demografi påverkar samhällsstrukturen?
A. Det enbart påverkar ekonomin
B. Det påverkar både ekonomiska och sociala strukturer
C. Det påverkar enbart kultur
D. Det har inte någon signifikant påverkan
7. Vad talar de demografiska trenderna om för framtida utmaningar?
A. Behovet av utbildning och hälsovård
B. Ökat antal trafikolyckor
C. Minskad användning av teknik
D. Ingen påverkan på framtiden
8. Vilket av följande är ett exempel på ett demografiskt problem?
A. Förändringar i vädersystemet
B. Åldrande befolkning
C. Brist på mat
D. Förbättrade transporter
9. Vad är en konsekvens av hög befolkningstillväxt i städer?
A. Minskad tillgång på resurser
B. Ökad press på infrastruktur
C. Minskat befolkningstryck
D. Ökad livskvalitet
10. Vilken typ av datakälla skulle du använda för att analysera demografiska förändringar?
A. Officiell befolkningsstatistik
B. Personliga intervjuer
C. Sociala medier
D. Tidningsartiklar
11. Vilken ålder benämns ofta som “arbetande ålder”?
A. 15-25 år
B. 15-64 år
C. 0-14 år
D. 65 år och äldre
12. Hur kan migration påverka den demografiska strukturen i ett land?
A. Genom att förändra befolkningens åldersfördelning
B. Genom att öka antalet gamla personer
C. Genom att minska antalet invånare
D. Genom att förändra vädermönster
13. En befolkning med hög födelsetal och hög dödlighet kallas ofta för:
A. Revolutionär befolkning
B. Stabil befolkning
C. Åldrande befolkning
D. Stabil befolkning
14. Vad kännetecknar demografi som vetenskap?
A. Studier av enskilda individer
B. Studier av befolkningsgrupper
C. Studier av djurpopulationer
D. Studier av väderförhållanden
15. Vad menas med “naturlig ökning” i demografi?
A. Skillnaden mellan födsel och död
B. Ökat antal invandrare
C. Ökad anslutning till sjukvård
D. Ökad utbildningstillgång
Resonerande frågor
1. Diskutera hur demografiska förändringar kan påverka utbildning och hälsosektorn. Syftet är att ge elever möjlighet att visa insikter i de bredare konsekvenserna av demografi på viktiga samhällsområden.
2. Reflektera över hur migration bidrar till kulturell mångfald i ett samhälle. Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring sociokulturella aspekter av demografi.
3. Analysera hur olika demografiska indikatorer kan förutsäga framtida utmaningar för ett land. Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att koppla teori till praktiska exempel.
4. Hur kan ökad befolkningstäthet påverka miljö och infrastruktur i storstäder? Genom att diskutera detta kan eleverna visa förståelse för utmaningar kopplade till urbanisering.
5. Resonerar om hur demografisk information kan användas i politiska beslut. Frågan är utformad för att hjälpa elever att se kopplingen mellan demografi och politik.
6. Reflektera över varför det är viktigt att studera demografi i dagens samhälle. Eleverna får här möjlighet att diskutera relevansen av ämnet.
7. Hur bör samhällsplanering anpassas för att möta demografiska förändringar? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring framtida utmaningar och lösningar.
8. Diskutera hur demografiska trender kan påverka Sveriges framtid ekonomiskt och socialt. Eleverna får möjlighet att visa sin analytiska förmåga i relation till demografiska förändringar.
Bedömning
Provets totala poäng är 30. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor), för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).