Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Hälso- och sjukvård 1 – Vanliga sjukdomstillstånd

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hälso- och sjukvård 1

Tema: Vanliga sjukdomstillstånd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för vanliga sjukdomstillstånd samt deras färdigheter i omvårdnad kopplade till dessa tillstånd. Provets mål är också att ge eleverna möjlighet att reflektera över etiska aspekter och patientsäkerhet inom vården.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll: vanliga sjukdomstillstånd, däribland diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stroke och epilepsi. Centrala begrepp inom omvårdnad ska också ingå. Omvårdnad vid de vanligaste sjukdomstillstånden med hänsyn tagen till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet ska behandlas.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande sjukdomar är en typ av hjärt- och kärlsjukdom?

A) Diabetes

B) **Hjärtsvikt**

C) Cancer

D) Epilepsi

2. Vilket är ett typiskt symtom på diabetes?

A) **Ökad törst**

B) Huvudvärk

C) Trötthet

D) Illamående

3. Vilket av följande begrepp är centralt inom omvårdnad?

A) Stress

B) **Hygien**

C) Familj

D) Ekonomi

4. Vad kan bidra till att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar?

A) Rökning

B) **En hälsosam livsstil**

C) Övervikt

D) Brist på motion

5. Vilken typ av vård ges oftast till patienter med cancer?

A) **Palliativ vård**

B) Rehabilitering

C) Primärvård

D) Akutvård

6. Vad är en viktig aspekt av patientens självbestämmande?

A) Att alltid konsultera läkaren först

B) **Rätt att fatta beslut om egen vård**

C) Att följa allmänna råd

D) Att ta mediciner enligt schema

7. Vilket av följande är ett symptom på stroke?

A) **Plötslig förlust av talförmåga**

B) Huvudvärk

C) Trötthet

D) Feber

8. Vilken roll spelar omvårdnad vid livets slutskede?

A) Att ge medicinsk behandling

B) **Att ge tröst och stöd**

C) Att fullfölja alla medicinska åtgärder

D) Att förbereda för begravning

9. Vilket av följande är ett symptom på epilepsi?

A) **Anfall**

B) Huvudvärk

C) Ångest

D) Depression

10. Vilken av följande behandlingar används ofta vid diabetes?

A) Kirurgi

B) **Insulinbehandling**

C) Strålbehandling

D) Sjukgymnastik

11. Vilken av följande sjukdomar är en autoimmun sjukdom?

A) **Typ 1 diabetes**

B) Hjärtsvikt

C) Astma

D) Stroke

12. Vilken faktor är viktig för att upprätthålla patientsäkerhet?

A) **Noggrann övervakning**

B) Att alltid ha samma vårdgivare

C) Ta mediciner utan kontroll

D) Att fråga om allt

13. Vad är en vanlig behandling för hjärtinfarkt?

A) **Angioplastik**

B) Kiropraktik

C) Besök hos psykolog

D) Akupunktur

14. Vilken av följande sjukdomar är inte en typ av cancer?

A) Lymfom

B) **Astma**

C) Bröstcancer

D) Prostatacancer

15. Hur definieras omvårdnad?

A) Att ge mediciner i tid

B) **Att tillgodose patientens fysiska och psykiska behov**

C) Att undersöka patienter

D) Att administrera behandlingar

Resonerande frågor

1. Diskutera de fysiska och psykiska symtomen på diabetes och hur de påverkar patientens liv. Specifik fråga för att visa djup förståelse för sjukdomen och dess konsekvenser.

2. Reflektera över hur etiska dilemman kan uppstå i omvårdnad, med exempel från verkliga situationer. Denna fråga ger elever möjlighet att demonstrera kritiskt tänkande och förståelse för moral i vården.

3. Beskriv betydelsen av tidig upptäckte av sjukdomar och vilka åtgärder som kan vidtas i detta syfte. Knyter samman förbyggande arbete och teori till praktiska exempel.

4. Analysera vikten av patientsäkerhet inom vården och ge exempel på säkerhetsåtgärder. En djupare reflektion som kräver reflexion av både teori och praktik.

5. Utvärdera hur omvårdnad kan förbättra livskvaliteten för patienter i livets slutskede. Frågan ger en möjlighet att diskutera känsliga ämnen och belysa viktiga omvårdnadsprinciper.

6. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka omvård och patientens självbestämmande. Belyser kulturell kompetens och betydelsen av individuell anpassning i vården.

7. Beskriv hur vårdgivare kan stödja patienter med kroniska sjukdomar i deras dagliga liv. Här undersöker eleverna praktiska strategier för att stödja patienters självständighet.

8. Diskutera hur kommunikation mellan vårdgivare och patienter kan förbättras för att stödja självbestämmande. Ger eleverna chans att belysa vikten av relationer i vården.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande: varje korrekt faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyg E krävs minst totalt åtta poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×