Prov: Miljömässig och social hållbarhet inom handel
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Handel och hållbar utveckling
Tema: Miljömässig och social hållbarhet inom handel
Syfte
Syftet med detta prov är att eleverna ska visa sin förståelse för begrepp och praktiska tillämpningar av miljömässig och social hållbarhet inom handel, samt kunna analysera och föreslå lösningar på hållbarhetsproblem.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla miljömässig hållbarhet och social hållbarhet, samt hur dessa aspekter påverkar handelsverksamheter. Det handlar om att förstå hur företagets val inom produktion, distribution och konsumtion kan påverka både miljön och samhälle. Eleverna ska ges verktyg för att analysera och kritiskt värdera affärsmetoder och deras hållbarhetseffekter.
Kunskapskrav
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden av miljömässig och social hållbarhet och redogör för handelns roll i detta arbete. Vidare planerar och genomför eleven en kartläggning och analys av ett handelsföretags hållbarhetsarbete, samt ger välgrundade förslag på förbättringar.
Prov
Faktafrågor
- Vad definieras som miljömässig hållbarhet?
- A) Att skydda djurlivet
- B) Att minimera avfall
- C) Att använda resurser utan att skada miljön
- D) Att öka produktionen
- Vilka av följande faktorer är en del av livscykelanalysen?
- A) Bara produktion
- B) Produktion, distribution och konsumtion
- C) Enbart distribution
- D) Konsumtion och marknadsföring
- Vad kan ett företag göra för att minska sin miljöpåverkan?
- A) Använda förnybara resurser
- B) Öka sin produktion
- C) Minska reklamkostnader
- D) Fokusera på snabbhet snarare än kvalitet
- Vilken aspekt är viktig för social hållbarhet?
- A) Ekonomisk tillväxt
- B) Profitmaximering
- C) Rättvisa arbetsvillkor
- D) Ökad produktivitet
- Vad är en hållbar utvecklingsplan?
- A) En kortsiktig affärsplan
- B) En strategi för att uppnå långsiktig hållbarhet
- C) En marknadsföringsplan
- D) En ekonomisk budget
- Vilket av följande är ett exempel på en social hållbarhetsåtgärd?
- A) Att införa högre priser
- B) Att öka produktionen
- C) Att säkerställa jämställdhet på arbetsplatsen
- D) Att fokusera enbart på vinst
- Hur kan konsumenter bidra till hållbarhet?
- A) Genom att välja miljövänliga produkter
- B) Genom att köpa mer
- C) Genom att ignorera hållbarhetsfrågor
- D) Genom att enbart handla online
- Vilken strategisk metod kan företag använda för att förena hållbarhet och vinst?
- A) Skära ner på kostnader
- B) Integrera hållbarhetsmål i affärsstrategin
- C) Minska produktionskvaliteten
- D) Anställning av fler arbetare
- Vad innebär det att en verksamhet är “cirkulär”?
- A) Att verksamheten går med förlust
- B) Att resurser återanvänds och återvinns
- C) Att företaget producerar mer
- D) Att verksamheten är tidsbegränsad
- Vilken roll spelar utbildning i företags hållbarhetsarbete?
- A) Utbildning ökar medvetenheten och kompetensen kring hållbarhet
- B) Utbildning minskar kostnader
- C) Utbildning har ingen påverkan
- D) Utbildning är bara för högre chefer
- Vilket av följande är inte en del av en god hållbarhetsstrategi?
- A) Att kommunicera hållbarhet till kunderna
- B) Att ignorera feedback från anställda
- C) Att mäta hållbarhetsmål
- D) Att involvera intressenter
- Vad kännetecknar en hållbar affärsmodell?
- A) Att bara fokusera på kortsiktig vinst
- B) Att minimera kostnader
- C) Att balansera ekonomi, miljö och sociala faktorer
- D) Att producera så mycket som möjligt
Resonerande frågor
- Diskutera hur företag kan integrera hållbarhet i sina affärsstrategier. Ange specifika exempel.
Syfte: Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att tänka kritiskt och tillämpa teori på praktiska fall. - Reflektera över hur konsumentval kan påverka företags hållbarhetsarbete. Vad är konsumentens ansvar?
Syfte: Genom denna fråga kan eleverna demonstrera förståelse för makten hos konsumenter i att driva förändring. - Analysera vikten av livscykelanalys i produktutveckling. Hur kan företag använda denna analys för att bli mer hållbara?
Syfte: Denna fråga uppmuntrar till djupgående analys och förståelse för processer bakom hållbar utveckling. - Utvärdera olika hållbarhetsinitiativ som företag kan implementera och deras potentiella effekt på affärsresultat.
Syfte: Eleverna kan visa sin förmåga att resonera kring både hållbarhet och ekonomi. - Vilka hinder kan företag stöta på när de försöker bli mer hållbara och hur kan dessa övervinnas?
Syfte: Eleverna får möjlighet att visa sin problemlösningsförmåga och insikt i verkliga utmaningar. - Reflektera över hur olika intressenter inom ett företag kan påverka hållbarhetsstrategin.
Syfte: Denna fråga ger inblick i komplexiteten i att balansera intressenters krav. - Diskutera betydelsen av myndigheters regler och lagar för företags hållbarhetsarbete. Hur påverkar lagstiftning hållbarhetsinitiativ?
Syfte: Frågan hjälper eleverna att förstå det regulatoriska landskapet och dess påverkan på affärspraxis. - Vilken roll spelar teknik i att främja hållbarhet inom handel? Ge exempel på hur företag kan använda teknologi för att bli mer hållbara.
Syfte: Genom att belysa teknikens betydelse kan eleverna utveckla en uppfattning om framtida möjligheter.
Bedömning
Provet bedöms på en skala där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).