Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Journalistik, reklam och information 1 – Kreativt skrivande






Prov för Kreativ Skrivande

Prov för Kreativ Skrivande

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Journalistik, reklam och information 1

Tema: Kreativ skrivande för journalistik och reklam

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa tekniker för kreativt skrivande och att reflektera över sina språkliga val och deras inverkan på textens effekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar tekniker och metoder för kreativt skrivande som används inom journalistik och reklam. Fokus ligger på att skapa intresseväckande och engagerande texter.

Kunskapskrav

Eleven kan tillämpa tekniker för kreativ skrivande och redogöra för hur språkliga val påverkar läsarens upplevelse och tolkning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med att använda beskrivande språk i kreativt skrivande?

  • A) Att göra texten längre
  • B) Att skapa intresse hos läsaren
  • C) Att komplicera innehållet
  • D) Att måla en tydlig bild för läsaren

2. Vilken av följande är en teknik för att skriva en engagerande rubrik?

  • A) Att använda frågor
  • B) Att undvika adjektiv
  • C) Att vara så kort som möjligt
  • D) Att använda långa och komplexa ord

3. Vilken aspekt är viktig att beakta när man skriver för en specifik målgrupp?

  • A) Deras intressen och behov
  • B) Att alltid använda akademiskt språk
  • C) Att bara inkludera fakta
  • D) Att ignorera feedback

4. Vad karakteriserar en bra ingress i en nyhetsartikel?

  • A) Den är lång och innehåller alla detaljer
  • B) Den fångar läsarens intresse omedelbart
  • C) Den är alltid i första person
  • D) Den har inget syfte

5. Hur kan kreativt skrivande påverka reklam?

  • A) Det är irrelevant för reklamsyfte
  • B) Det gör reklamen mer minnesvärd
  • C) Det komplicerar budskapet
  • D) Det hindrar kreativitet

6. Vilken typ av texter är eleverna uppmanade att skriva som hemuppgift?

  • A) Artikel eller reklamtext
  • B) Facktext
  • C) Biografi
  • D) Dikt

7. Vad är en viktig del av att ge feedback på andras texter?

  • A) Att kritisera allt utan att ge förslag
  • B) Att ge konstruktiv och specifik feedback
  • C) Att enbart berömma
  • D) Att undvika diskussion

8. Vilket av följande är en strategi för att anpassa texten till målgruppen?

  • A) Att använda komplicerat språk
  • B) Att känna till målgruppens preferenser
  • C) Att alltid använda samma stil
  • D) Att ignorera läsarens bakgrund

9. Vad kan hjälpa till att stärka en berättelse inom journalistik?

  • A) Kreativa skrivtekniker
  • B) Att använda lånord från andra språk
  • C) Att vara så teknisk som möjligt
  • D) Att skriva utan struktur

10. Hur bör feedback från gruppdiskussionen användas av eleverna?

  • A) För att förkasta sina idéer
  • B) För att förbättra sina texter
  • C) För att undvika att skriva mer
  • D) För att ignorera konstruktioner

11. Vad är syftet med att skapa intressanta rubriker?

  • A) Att förvirra läsaren
  • B) Att fånga läsarens intresse
  • C) Att förenkla texten
  • D) Att hålla rubriken neutral

12. Vilken roll har kreativitet i en reklamkampanj?

  • A) Den är oviktig
  • B) Den gör reklamen mer tilltalande och minnesvärd
  • C) Den skapar förvirring
  • D) Den är bara en trend

13. Vad innebär det att anpassa budskapet till målgruppen?

  • A) Att alltid använda samma språk för alla
  • B) Att justera språk och innehåll utifrån läsarens behov
  • C) Att vara helt opersonlig
  • D) Att undvika direkt kommunikation

14. Vilken typ av språk bör undvikas i kreativt skrivande?

  • A) Klichéer
  • B) Beskrivande språk
  • C) Varierat språk
  • D) Personligt språk

15. Hur kan eleverna använda sina erfarenheter av att skriva reklamtexter i framtiden?

  • A) Genom att fuska i sina texter
  • B) För att utveckla sina skrivfärdigheter och kreativitet
  • C) Genom att ignorera feedback
  • D) Genom att bara använda fakta

Resonerande frågor

1. Reflektera över en teknik för kreativt skrivande som du fann mest användbar. Varför? Det ger eleven möjlighet att visa djup förståelse för skrivprocessen.

2. Beskriv ett exempel där kreativt skrivande har haft stor betydelse i ditt liv. Syftet är att eleverna ska knyta an personlig erfarenhet till den teoretiska kunskapen.

3. Hur kan anpassning av text till målgruppens intressen påverka dess framgång? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på sina val i skrivandet.

4. Vilket är det mest minnesvärda reklamkampanjen du har sett och varför? Eleverna ges möjlighet att analysera och reflektera kring faktorer som påverkar effektiviteten av kampen.

5. Hur kan feedback från andra förbättra ditt skrivande? Denna fråga uppmanar eleverna att fundera på vikten av samarbete i den kreativa processen.

6. Diskutera hur språkliga val kan förstärka eller försvaga en text. Genom detta kan eleverna visa sin förståelse av språkets roll i skrivande.

7. Beskriv en situation där du använde kreativt skrivande för att kommunicera ett budskap. Detta ger eleverna möjlighet att visa på tillämpning av deras kunskaper.

8. Vad känner du skulle kunna vara en strategi för att övervinna utmaningar i kreativt skrivande? Eleverna ges utrymme att formulera egna lösningar och reflektioner på utvecklingsmöjligheter.

Bedömning

Provets bedömning kommer att ske i följande struktur:

  • Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.
  • Resonerande frågor: Varje svar bedöms upp till 3 poäng, totalt 24 poäng möjliga.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp