Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Mat och dryck i Kina
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskap kring kinesisk mat och kultur, samt deras förmåga att använda relevant vokabulär och fraser kopplade till temaområdet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus kommer att ligga på kinesisk mat och dryck, inklusive traditionell matlagning och kulturella betydelser av olika rätter. Eleverna kommer också att lära sig relevant vokabulär och fraser kopplade till mat och måltider.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal där de framför perspektiv på kinesisk mat och kultur, samt använda vokabulär relaterad till mat i konkreta sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande alternativ är en traditionell kinesisk rätt?
A) Pizza
B) Sushi
C) **饺子 (jiǎozi – dumplings)**
D) Tacos
2. Vad betyder “⽶饭” (mǐfàn)?
A) Nudlar
B) **Ris**
C) Grönsaker
D) Soppa
3. Vilken dryck är vanligast i Kina?
A) Kaffe
B) **Te (茶 – chá)**
C) Juice
D) Läsk
4. Vilken högtid är känd för att involvera mat som “年糕” (niángāo)?
A) Midsommar
B) **Nyår**
C) Jul
D) Thanksgiving
5. Vad representerar maten i kinesisk kultur?
A) Enbart näring
B) **Sociala band**
C) Utbildning
D) Ekonomi
6. Hur planeras en kinesisk måltid typiskt?
A) Genom att välja en rätt
B) **Med flera rätter som balanserar smaker**
C) Enbart efter säsongens ingredienser
D) På måfå
7. Vad betyder måltider för kinesiska kulturen?
A) En konsumtion av mat
B) **Att främja sociala relationer**
C) En affärsmöjlighet
D) Ett sätt att fira personligheter
8. Vilken är en typ av kinesisk nudelrätt?
A) **Chow mein**
B) Spaghetti
C) Fettuccine
D) Lasagne
9. Vilket av följande är en typ av kinesisk tofu?
A) Parathas
B) **Doufu (豆腐)**
C) Feta
D) Ricotta
10. Vad betyder “måltiden” i det kinesiska språket?
A) En helgdag
B) **Ett tillfälle att umgås**
C) En maträtt
D) En tradition
11. Vad kallas den kinesiska maträtten som ofta serveras på festligheter?
A) Sushi
B) **Pekinganka**
C) Pasta
D) Burgare
12. Vilket adjektiv beskriver bäst kinesisk mat?
A) Dyr
B) Söt
C) **Variation**
D) Ensidig
13. Vad är en vanlig sås som används i kinesisk matlagning?
A) Barbequesås
B) **Sojasås**
C) Ranchdressing
D) Tomatsås
14. Vilken av följande rätter är en typisk dessert i Kina?
A) ***Mooncake (月饼)***
B) Cheesecake
C) Brownie
D) Kladdkaka
15. Hur påverkar kinesisk mat geografi?
A) Ingen påverkan
B) **Det påverkar vilka råvaror som används i olika regioner**
C) Endast internationell mat påverkas
D) Endast historiska faktorer påverkar
Resonerande frågor
1. Beskriv hur traditionell kinesisk matlagning speglar samhällets värderingar. Detta ger möjlighet att visa en djupare förståelse för kulturella normer.
2. Diskutera vikten av att umgås vid måltider i kinesisk kultur. Eleverna kan fördjupa sig i sociala interaktioner och deras betydelse.
3. Vad är de kulturella betydelserna av olika rätter vid kinesiska högtider? Denna fråga gör att eleverna kan koppla mat till traditioner.
4. Hur har globaliseringen påverkat kinesisk matkultur? Detta ger av eleverna chansen att reflektera över förändringar och traditioner.
5. Jämför kinesiska matvanor med svenska matvanor och diskutera skillnader. Här får eleverna möjlighet att visa kännedom om olika matkulturer.
6. Hur kan måltider fungera som en bro mellan generationer i kinesiska familjer? Eleverna får möjlighet att resonera kring familjetraditioner.
7. Reflektera över hur smakprofiler i kinesisk mat skiljer sig från västerländsk mat. Detta ger djup kunskap om såväl smak som kultur.
8. Vilka utmaningar finns det för att bevara traditionell kinesisk matlagning i dagens samhälle? Eleverna får möjlighet att koppla kulturarv till modern tid.
Bedömning
Faktafrågorna ger max 15 poäng och resonerande frågorna max 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).