Prov. Gy. Kommunikation – Icke-verbal Kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Kommunikation

Tema: Icke-verbal Kommunikation


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av icke-verbal kommunikation, särskilt kroppsspråk, ansiktsuttryck och röstens tonalitet, samt deras insikter om hur dessa aspekter påverkar interpersonell kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I detta tema kommer vi att fokusera på icke-verbal kommunikation och dess betydelse i interpersonell kommunikation. Centralt innehåll inkluderar kroppsspråk, ansiktsuttryck, och röstens tonalitet, samt hur dessa faktorer påverkar budskapet och tolkning av kommunikation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda olika kommunikationsformer och känna till deras betydelse, samt reflektera över hur budskap kan påverkas av faktorer som exempelvis kroppsspråk och tonläge.


Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett exempel på icke-verbal kommunikation?

A) En gester

B) En skriftlig text

C) En ljudinspelning

D) En digital presentation

Rätt svar: A

2. Vad betyder kroppsspråk?

A) En typ av verbal kommunikation

B) De fysiska rörelser och uttryck som används i kommunikation

C) En form av programvara

D) En teknik för att läsa andra människor

Rätt svar: B

3. Vilken faktor påverkar hur vi tolkar ett budskap?

A) Textens längd

B) Tidpunkt för kommunikation

C) Användning av kroppsspråk

D) Skriftlig ton

Rätt svar: C

4. Ansiktsuttryck kan förmedla:

A) Endast negativa känslor

B) Ingen betydelse i kommunikation

C) Både positiva och negativa känslor

D) Bara glädje

Rätt svar: C

5. Vilken av följande är en viktig aspekt av röstens tonalitet?

A) Tempot när man pratar

B) Volymen av rösten

C) Känslan som förmedlas av rösten

D) Alla ovanstående

Rätt svar: D

6. Icke-verbal kommunikation inkluderar:

A) Betoning av ord

B) Visualisering av information

C) Tonsättning av texter

D) Gester och ansiktsuttryck

Rätt svar: D

7. Vilken situation kan leda till missförstånd i kommunikationen?

A) Klar och tydlig verbal kommunikation

B) Inkonsekvent kroppsspråk

C) Användning av exempel

D) Aktivt lyssnande

Rätt svar: B

8. Hur kan vi förbättra vår icke-verbal kommunikation?

A) Genom att vara medveten om våra kroppsspråk

B) Genom att alltid prata snabbt

C) Genom att skriva ned våra budskap

D) Genom att undvika ögonkontakt

Rätt svar: A

9. Vad är syftet med att studera icke-verbal kommunikation?

A) För att ge mindre fokus på verbala uttryck

B) För att förbättra interpersonell kommunikation

C) För att lära sig att arbeta ensam

D) För att skriva bättre uppsatser

Rätt svar: B

10. Vilken typ av kroppsspråk kan signalera osäkerhet?

A) Ögonkontakt och avslappnade händer

B) Kryssade armar och undvikande ögonkontakt

C) Öppen hållning och leende

D) Stabil och lugn kroppshållning

Rätt svar: B

11. Kännetecken för positiv kroppsspråk inkluderar:

A) Slutna armar

B) Att föra sig framåt mot den som talar

C) Nervöshet

D) Att titta ner

Rätt svar: B

12. Vad kan röstens intonation påverka?

A) Enbart ljudets volym

B) Innehållet i meddelandet

C) Inga känslor

D) Formuleringen av text

Rätt svar: B

13. Vilket av följande påståenden är sant om icke-verbal kommunikation?

A) Det är alltid lätt att förstå

B) Det är universellt och har samma betydelse i alla kulturer

C) Det kan variera beroende på kulturell kontext

D) Det påverkar inte hur vi tar emot meddelandet

Rätt svar: C

14. Vilket av följande uttrycker ett negativt känslomässigt tillstånd?

A) Ett leende och ögonkontakt

B) En neutral ansiktsuttryck

C) En rynkad panna och nedåtriktade mungipor

D) En avslappnad hållning

Rätt svar: C

15. Vad bör man undvika under en viktig konversation för att förbättra icke-verbal kommunikation?

A) Distraktioner och att titta bort

B) Lyssna aktivt

C) Att vara medveten om kroppshållning

D) Att ge tillräckligt med respons

Rätt svar: A

Resonerande frågor

1. Beskriv hur olika kulturella normer kan påverka uppfattningen av kroppsspråk. Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för kulturell kontext i kommunikation.

2. Reflektera över en situation där icke-verbal kommunikation ledde till missförstånd, och vilken betydelse detta hade för kommunikationen. Här får eleverna chansen att visa djupgående analys av sina egna upplevelser.

3. Analysera hur kroppsspråk och ansiktsuttryck kan förstärka eller motsäga det verbala budskapet. Denna fråga möjliggör för eleverna att utforska samband och konflikter mellan olika kommunikationsformer.

4. Vad kan göras för att förbättra medvetenheten om icke-verbal kommunikation i en grupp? Denna fråga ger eleverna möjlighet att formulera strategier för att förbättra kommunikationen.

5. Diskutera betydelsen av ögonkontakt i olika kulturer och hur det kan påverka kommunikation. Här får eleverna möjlighet att visa insikt i kulturella skillnader och deras effekter.

6. Hur kan förmågan att förstå icke-verbal kommunikation förbättra relationer mellan individer? Den här frågan låter eleverna reflektera över interpersonellt förhållande och dess dynamik.

7. Vilka utmaningar kan uppkomma vid tolkning av icke-verbal kommunikation över kulturella gränser? Denna fråga ger möjlighet till kritiskt tänkande kring kulturell interaktion och potentiella missförstånd.

8. Hur kan man träna upp sin förmåga att läsa kroppsspråk? Eleverna får här möjlighet att presentera praktiska metoder för att förbättra sina färdigheter inom icke-verbal kommunikation.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor värda 1 poäng vardera och 8 resonerande frågor totalt värda 3 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp