Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Ledarskap och organisation – Feedback och utveckling

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Ledarskap och organisation

Tema: Feedback och utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av feedbackens roll i ledarskap och grupper. Eleverna ska kunna analysera och använda olika metoder för att ge och ta emot feedback konstruktivt i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla vikten av feedback i arbetslivet och hur den kan användas för utveckling av individer och grupper. Det ingår också att granska olika metoder för att ge och ta emot feedback konstruktivt, samt hur detta kan leda till ökad prestation och förbättrad gruppdynamik.

Kunskapskrav

Eleven beskriver och ger exempel på hur feedback kan användas för att utveckla individer och grupper. Eleven förklarar kortfattat olika metoder för feedback och hur dessa kan tillämpas i praktiska situationer. Vidare visar eleven med viss säkerhet förståelse för sambandet mellan feedback och förbättrad prestation.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär feedback i en arbetsmiljö?
    A) Att ge beröm för prestationer
    B) Att ge insikter om förbättringar
    C) Att ignorera problem
    D) Att ge konstruktiv kritik
  2. Vilken metod används ofta för att ge feedback på ett strukturerat sätt?
    A) Rapid feedback
    B) Sandwichmetoden
    C) Ignoransmetoden
    D) Utvärderingsmetoden
  3. Vad är en fördel med att ge feedback som fokuserar på beteenden snarare än personliga egenskaper?
    A) Det är lättare att ge
    B) Det undviker defensiva reaktioner
    C) Det främjar mer konstruktiv utveckling
    D) Det minskar tidsåtgången för feedback
  4. Vilken typ av feedback uppmuntrar till fortsatt positivt beteende?
    A) Positiv feedback
    B) Negativ feedback
    C) Konstruktiv feedback
    D) Tyst feedback
  5. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback?
    A) Att vara specifik och konkret
    B) Att vara allmän och vag
    C) Att undvika att ge feedback
    D) Att ge feedback i all hast
  6. Vilken av följande faktorer kan påverka hur feedback tas emot?
    A) Geografisk plats
    B) Mottagarens inställning
    C) Tid på dagen
    D) Gruppens storlek
  7. Vad kan vara ett resultat av en dålig feedbackkultur?
    A) Ökad osäkerhet bland anställda
    B) Ökad prestationsförmåga
    C) Förbättrad kommunikation
    D) Mer samarbete
  8. Vilken av följande metoder för feedback främjar aktivt lyssnande?
    A) Monolog
    B) Dialog och ömsesidig kommunikation
    C) Skriftlig feedback
    D) Envägskommunikation
  9. Vad är en nyckelkomponent i “just-in-time feedback”?
    A) Att feedback ges i slutet av en aktivitet
    B) Att feedback ges omedelbart efter en händelse
    C) Att feedback ges på en veckobasis
    D) Att feedback ges utan en tydlig struktur
  10. Vilket av följande är en nackdel med att ge för mycket negativ feedback?
    A) Det kan leda till minskad motivation
    B) Det förstärker lärande
    C) Det främjar förändring
    D) Det förbättrar projektresultat
  11. Vad kan en feedbackplan hjälpa till med?
    A) Att strukturera hur och när feedback ges
    B) Att förhindra feedback
    C) Att ge feedback i grupp
    D) Att förenkla kommunikationen
  12. Hur kan en ledare främja en feedbackkultur?
    A) Genom att undvika feedback
    B) Genom att föregå med gott exempel
    C) Genom att ge feedback sällan
    D) Genom att vara ensidig i kommunikationen
  13. Vad kan vara en effekt av att ta emot feedback väl?
    A) Erlagnade känslor
    B) Ökad stress
    C) Ökad personlig utveckling
    D) Minskad självkänsla
  14. Hur ska feedback som ges i en gruppdiskussion struktureras?
    A) Med tydliga punkter och exempel
    B) Utan fokus på specifika detaljer
    C) Genom att undvika kritik
    D) Med bara positiva kommentarer

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av att skapa en trygg miljö för att ge och ta emot feedback.
    Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att analysera vikten av trygghet i feedbackprocessen.
  2. Analys av en feedbackmetod: Välj en metod och förklara hur den kan användas effektivt.
    Frågan ger eleverna chans att djupdyka i en specifik metod och dess tillämpning.
  3. Beskriv hur personlig utveckling kan påverkas av feedback i yrkeslivet.
    Genom att svara på denna fråga visar eleven sin förmåga att koppla teori till praktiska situationer.
  4. Reflektera över dina egna erfarenheter av att ge och få feedback. Vad har du lärt dig?
    Frågan ger eleverna möjlighet att visa djup och insikt utifrån sina personliga erfarenheter.
  5. Hur kan negativ feedback på ett konstruktivt sätt leda till framtida utveckling?
    Denna fråga bjuder in till en djupgående analys av negativ feedbacks potential.
  6. Hur kan feedback skapa mer samarbetsvilliga grupper?
    Frågan leder till insikter om gruppdynamik och interpersonella relationer.
  7. Diskutera skillnaden mellan formell och informell feedback och dess konsekvenser.
    Eleverna får möjlighet att resonera kring olika typer av feedback och deras effekter.
  8. Vilken roll spelar aktivt lyssnande i feedbackprocessen?
    Frågan ger eleverna chansen att reflektera över en viktig färdighet i feedbackarbetet.

Bedömning

Provet består av faktafrågor och resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng. Totalt går det att få 26 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×