Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Ledarskap och organisation – Gruppdynamik och ledarskapsstilar

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Ledarskap och organisation

Tema: Gruppdynamik och ledarskapsstilar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för gruppdynamik och olika ledarskapsstilar, samt deras förmåga att analysera hur dessa faktorer kan påverka ledarskap och konflikthantering.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla ledarskapets villkor och förutsättningar, inklusive olika ledarskapsstilar, hur individer och grupper påverkas av ledarskapet samt hur dessa faktorer kan samverka i olika sammanhang, till exempel vid konflikthantering och grupputveckling.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt ledarskapets villkor och förutsättningar samt organisationsformer. Eleven ger också exempel på vad som påverkar ledarskapet och organisationen. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken ledarskapsstil kännetecknas av ett stort inflytande från ledaren och lite delaktighet från gruppen?
A) Demokratisk
B) Laissez-faire
C) Autokratisk
D) Ingen av ovanstående

2. Vad innebär begreppet gruppdynamik?
A) Hur många medlemmar en grupp har
B) Interaktionen mellan medlemmar i en grupp
C) Hur en grupp uppnår sina mål
D) Gruppering av individer i ett företag

3. Vilken av följande metoder används för konflikthantering?
A) Medling
B) Ignorera problemet
C) Tvinga fram en lösning
D) Dela upp gruppen

4. Vilken ledarskapsstil är mest effektiv i krissituationer?
A) Demokratisk
B) Autokratisk
C) Laissez-faire
D) Ingen av ovanstående

5. Vad kännetecknar en demokratisk ledare?
A) Involverar gruppen i beslutsfattandet
B) Tar ensidiga beslut
C) Har ingen påverkan på gruppen
D) Låter gruppen fatta beslut själva

6. En viktig egenskap hos en ledare är att:
A) Vara lyhörd för gruppens behov
B) Aldrig lyssna på kritik
C) Vara strikt och kontrollerande
D) Inte ta ansvar för beslut

7. Vad är en av nackdelarna med laissez-faire ledarskap?
A) Brist på struktur och vägledning
B) Överdrivet kontrollerande
C) För mycket kommunikation
D) Ingen av ovanstående

8. Hur kan ledarskap påverka gruppdynamik?
A) Genom att sätta normer och riktlinjer
B) Genom att hålla sig borta från gruppen
C) Genom att undvika konflikter
D) Genom att vara osynlig

9. Vilken av följande teorier handlar om hur grupper utvecklas över tid?
A) Situationsanpassat ledarskap
B) Transformativt ledarskap
C) Tuckmans stadier av grupputveckling
D) Maslows behovstrappa

10. Vad innebär att vara en transformativ ledare?
A) Att enbart fokusera på uppgifter
B) Att uppmuntra till självgående prestationer
C) Att ha en strikt hierarkisk struktur
D) Att inspirera och motivera andra

11. Vad är en egenskap hos en autokratisk ledare?
A) Delaktighet
B) Flexibilitet
C) Beslutsamhet
D) Också känd för lyhördhet

12. Vilken roll spelar feedback i gruppdynamik?
A) Ingen betydelse
B) Är endast negativ
C) Viktig för utveckling och tillväxt
D) Dämpar kreativiteten

13. Vad kännetecknar en konflikt i en grupp?
A) Meningsskiljaktigheter mellan medlemmar
B) Enighet bland medlemmar
C) Saknar betydelse
D) Åsiktsgemenskap

14. Vad innebär ledarskap i en krissituation?
A) Att låta andra leda
B) Att undvika att fatta beslut
C) Att agera snabbt och tydligt
D) Att följa regler slaviskt

15. Vilken av följande är en fördel med demokratisk ledarskapsstil?
A) Snabba beslut
B) Ökad delaktighet
C) Mindre ansvar
D) Ingen”},{“content”:”Mindre”}

Resonerande frågor

1. Reflektera över en situation där du har upplevt konflikt i en grupp. Hur påverkade ledarskapet er?
(Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att återkoppla på praktiska exempel.)

2. Vilken ledarskapsstil anser du är mest effektiv i ditt liv? Motivera varför.
(Syftet är att eleverna ska kunna analysera och motivera sina val.)

3. Diskutera hur gruppdynamik kan påverka arbetsmiljö.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring gruppdynamik.)

4. Hur kan feedback förändra en grupps dynamik? Ge exempel.
(Syftet är att eleverna ska illustrera konkreta effekter av feedback.)

5. Vilka egenskaper anser du att en ledare ska besitta för att vara framgångsrik?
(Syftet är att uppmuntra till personlig reflektion och analys av ledarskapsbegreppet.)

6. Beskriv en situation där din ledarskapsstil har varit avgörande för resultatet.
(Syftet är att ge eleverna en chans att koppla teori till praktik.)

7. På vilket sätt kan olika ledarskapsstilar påverka gruppers prestationer? Ge konkreta exempel.
(Syftet är att eleverna ska visa förståelse för konsekvenser av ledarskapsstilar.)

8. Reflektera över hur du skulle hantera en konflikt som ledare. Vilka metoder skulle du använda och varför?
(Syftet är att uppmana eleverna att tillämpa sina kunskaper på praktiska situationer.)

Bedömning

Provets faktadel består av 15 frågor, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×