Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Manus för film och tv
Tema: Manusets struktur och teman
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om manusets struktur och teman, samt deras förmåga att tillämpa dramaturgiska modeller och skriva synopsis och manus.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla förarbete inför medieproduktioner, inklusive framställning av synopsis och manus. Fokus ligger på hur man skriver manus, hur man bygger karaktärer, utvecklar teman och hur man kopplar dessa till den övergripande berättelsen. Det ingår även en förståelse för dramaturgiska modeller och hur dessa kan tillämpas i manusarbetet.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för olika former av manus och deras struktur samt använder grundläggande dramaturgiska principer vid skapandet av egna manus. Dessutom identifierar och diskuterar eleven centrala teman och karaktärsdrag i sina arbeten.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas de tre huvuddelarna i en klassisk dramaturgisk struktur?
A) Introduction, Climax, Resolution
B) Exposition, Conflict, Resolution
C) Exposition, Konflikt, Upplösning
D) Presentation, Challenge, Conclusion
2. Vilket av följande beskriver rollen av en protagonist?
A) En sekundär karaktär i berättelsen
B) Huvudkaraktären som driver berättelsen framåt
C) En karaktär som motverkar protagonisten
D) En karaktär utan påverkan på berättelsen
3. Vad står Freytags pyramid för?
A) En modell för att strukturera berättelser
B) En metod för att analysera karaktärsdrag
C) En lista över vanliga teman i manus
D) En teknisk manual för filmskapande
4. Vilket av följande exempel är inte en dramaturgisk enhet?
A) Exposition
B) Karaktärens bakgrund
C) Konflikt
D) Upplösning
5. Vilka är de vanligaste elementen i en synopsis?
A) Skådespelare och plats
B) Karaktärer, konflikt och upplösning
C) Manusförfattarens namn
D) Genre och publik
6. Vad innebär det att en karaktär är trovärdig?
A) Att karaktären har realistiska egenskaper och motiv
B) Att karaktären alltid är sympatisk
C) Att karaktären är oförutsägbar
D) Att karaktären är baserad på en verklig person
7. Hur kan teman användas i manus?
A) För att förstärka berättelsens känsla och budskap
B) För att förvirra läsaren
C) För att beskriva karaktärernas utseende
D) För att skapa en tydlig konflikt
8. Vilket av följande beskriver en antagonist?
A) Huvudkaraktären i berättelsen
B) Karaktären som motarbetar protagonisten
C) En statisk karaktär utan utveckling
D) En biroll i berättelsen
9. Vilken typ av dialog är viktig för att skapa trovärdighet i manus?
A) Naturlig och realistisk dialog som reflekterar karaktärernas personligheter
B) Dialog som följer ett manus direkt utan ändringar
C) Dialog som alltid är humoristisk
D) Dialog som är överdriven och dramatisk
10. Vad är syftet med att skriva ett första utkast av ett manus?
A) Att ge ett fulländat arbete
B) Att få ner idéer och struktur innan redigering
C) Att presentera för en publik direkt
D) Att få feedback från professionella manusförfattare
11. Vilken enhet representerar inledningen av en berättelse?
A) Konflikt
B) Exposition
C) Upplösning
D) Tema
12. Vad kännetecknar en stark karaktär?
A) En tydlig motivation och en komplex bakgrund
B) En enkel och förutsägbar personlighet
C) En karaktär utan utveckling
D) En karaktär endast fokuserad på sina egna intressen
13. Vad bör en synopsis för en kortfilm innehålla?
A) Regissörens vision
B) En sammanfattning av karaktärer, konflikt och upplösning
C) En lista över skådespelare
D) En detaljerad beskrivning av varje scen
14. Hur kan man förbättra dialogen i ett manus?
A) Genom att skriva allt utan eftertanke
B) Genom att läsa dialogen högt och justera den utifrån ljudet och flödet
C) Genom att låta andra göra all dialog
D) Genom att undvika att ändra texten efter första utkastet
15. Vad innebär det att redigera ett manus flera gånger?
A) Att ta bort allt som inte är perfekt första gången
B) Att förbättra och förfina manusets kvalitet och struktur
C) Att alltid skriva om allt från början
D) Att göra manus mer komplext
Resonerande frågor
1. Hur kan man identifiera en karaktärs inre motivationsfaktorer och koppla dem till berättelsens utveckling? Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för karaktärsutveckling.
2. På vilket sätt kan teman i en berättelse förändras beroende på avsedd publik? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt om teman och deras effektivitet.
3. Hur kan en författare använda dramaturgiska modeller för att förbättra sin berättelse? Frågan ger eleverna en chans att visa sin förståelse för teoretiska koncept inom manuskrivande.
4. Vilka faktorer bidrar till att en dialog känns naturlig? Här ges eleverna möjlighet att utforska och resonera kring dialogens betydelse i berättelsen.
5. Hur kan man arbeta med återkoppling från andra för att förbättra sitt manus? Denna fråga uppmuntrar eleverna att diskutera samarbetsaspekter i skrivprocessen.
6. I vilken grad ska en manusförfattare anpassa sitt arbete till genrestandarder? Här får eleverna chansen att reflektera över kreativ frihet kontra konventioner.
7. Vad är de största utmaningarna med att skriva trovärdiga karaktärer och hur kan de överkommas? Denna fråga ger djup och komplexitet i elevernas svar.
8. Hur kan symboler och metaforer användas för att förstärka teman i ett manus? Eleverna får möjlighet att visa kreativitet och djup i sina resonemang.
Bedömning
Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, totalt 16 poäng möjliga. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betygsnivå A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).