Prov. Gy. Miljö- och energikunskap – Hållbar livsstil och konsumtion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Miljö- och energikunskap

Tema: Hållbar livsstil och konsumtion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppet hållbar livsstil och deras förmåga att analysera konsumtionsmönster och föreslå strategier för att minska miljöpåverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar betydelsen av en hållbar livsstil, hur individuella och kollektiva beslut kring konsumtion påverkar miljön, och strategier för att leva mer hållbart i vardagen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera hur livsstilsval och konsumtionsmönster påverkar miljön samt föreslå åtgärder för att minska miljöpåverkan.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder ekologiskt fotavtryck?

  • A) En metod för att mäta vattenförbrukning
  • B) En kalkyl för att beräkna energiåtgång
  • C) En indikator på hur mycket resurser en person använder
  • D) En form av plastanvändning

2. Vilken av följande strategier bidrar till en mer hållbar livsstil?

  • A) Ökad köttkonsumtion
  • B) Minska användningen av plast
  • C) Konsumera mer engångsprodukter
  • D) Resa mer med flyg

3. Vilket av följande påståenden är sant?

  • A) Konsumtion har ingen påverkan på miljön
  • C) Individuella konsumtionsval påverkar miljön
  • D) Hållbar livsstil är en trend som snart kommer att försvinna

4. Vilket av följande är ett exempel på hållbar konsumtion?

  • A) Handla lokalt producerade varor
  • B) Köpa livsmedel som fraktas långt
  • C) Använda engångsplast
  • D) Öka importen av exotiska frukter

5. Hur påverkar matvanor miljön?

  • A) De påverkar inte alls
  • B) De kan påverka utsläpp och resursutnyttjande
  • C) Endast dieter påverkar
  • D) Matvanor har bara lokal påverkan

6. Vad innebär begreppet hållbar utveckling?

  • A) Att tillfredsställa dagens behov utan att kompromissa med kommande generationers behov
  • B) Att konsumera så mycket som möjligt
  • C) Endast att använda förnybara resurser
  • D) Att enbart fokusera på ekologiska aspekter

7. Vilken faktor bidrar mest till en hållbar livsstil?

  • A) Att köpa nya kläder ofta
  • B) Att återvinna och återanvända
  • C) Att undvika all slags ekologisk mat
  • D) Att åka bil istället för kollektivtrafik

8. Vad är syftet med en hållbarhetsplan?

  • A) Att öka konsumtionen
  • B) Att minska miljöpåverkan genom medvetna val
  • C) Att främja engångsprodukter
  • D) Att undvika förändringar

9. Vad kan individer göra för att bidra till en hållbar livsstil?

  • A) Minska sin energiförbrukning
  • B) Öka sin matavfall
  • C) Köpa fler nya produkter
  • D) Använda mer plastprodukter

10. Vilka produkter bör man undvika för att leva hållbart?

  • A) Ekologiska produkter
  • B) Engångsprodukter
  • C) Lokalt producerade produkter
  • D) Åroråltiga livsmedel

11. Vilken typ av transport är mest hållbar?

  • A) Cykling
  • B) Bilkörning
  • C) Flygning
  • D) Tåg

12. Vad innebär begreppet “cirkulär ekonomi”?

  • A) Att skapa avfall
  • B) Att återanvända resurser så mycket som möjligt
  • C) Att fokusera på produktion av engångsprodukter
  • D) Att öka användning av fossila bränslen

13. Vad är effekten av att handla ekologiska livsmedel?

  • A) Det har ingen effekt
  • B) Det kan minska kemikalier i miljön
  • C) Det ökar avfallsproduktionen
  • D) Det minskar djurvård

14. Hur påverkar återvinning miljön?

  • A) Det påverkar inte alls
  • B) Det minskar behovet av nya material
  • C) Det ökar koldioxidutsläpp
  • D) Det är irrelevant för hållbarhet

15. Vad är en viktig del av att leva hållbart?

  • A) Öka konsumtionen
  • B) Medvetna val av produkter och livsstil
  • C) Att ignorera avfall
  • D) Att inte tänka på framtiden

Resonerande frågor

1. Diskutera hur dina livsstilsval kan påverka miljön.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina egna val och deras konsekvenser.

2. Vilka förändringar tror du kommer att ha störst effekt på miljön och varför?

Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring vilket handlande som ger den största nyttan.

3. Hur kan du inspirera andra att leva mer hållbart?

Eleven får reflektera över ledarskap och hur man kan påverka andra.

4. Vilka hinder kan du möta när du försöker leva mer hållbart, och hur kan du övervinna dem?

Ger eleverna möjlighet att analysera svårigheter och strategier för övervinning.

5. Vad har du lärt dig just från denna lektion som du ska applicera i din egen livsstil?

För att uppmuntra elever att integrera kunskapen de fått i sina liv.

6. Reflektera över hur kollektiv konsumtion kan påverka hållbarhet på samhällsnivå.

Syftet är att koppla individuella val till större samhälleliga skeenden.

7. Hur ser du på framtiden för hållbar livsstil och konsumtion?

Ger eleverna en chans att diskutera och framskrida igenom egna perspektiv.

8. Beskriv ett fall där en hållbar åtgärd har gjort skillnad i ditt samhälle.

Eleven kan ge exempel på verkliga situationer och åtgärder.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger 2 poäng per rätt svar och de resonerande frågorna ger upp till 4 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp