Prov. Gy. Psykiatri 1 – Depressioner

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Psykiatri 1

Tema: Depressioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om depression, dess symptom, historiska perspektiv, behandlingsmetoder och etiska aspekter kopplade till psykisk ohälsa.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Grundläggande kunskaper om psykiska sjukdomar och deras symtom. Historisk utveckling av psykiatrisk vård och hur synen på psykisk ohälsa har förändrats över tid. [Gy 11, Psykiatri 1]

Betygskriterier

Eleven redogör översiktligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling. Eleven beskriver även översiktligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår. [Gy 11, Psykiatri 1]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är ett vanligt symptom på depression?
    A) Glädje
    B) **Nedstämdhet**
    C) Energi
    D) Uthållighet
  2. Vad kallas den behandlingsmetod som fokuserar på att förändra negativa tankemönster?
    A) Psykodynamisk terapi
    B) Kognitiv beteendeterapi (KBT)
    C) **Kognitiv beteendeterapi**
    D) Existentiell terapi
  3. Vilken förklaringsmodell betonar biologiska faktorer i utvecklingen av depression?
    A) Kognitiva modeller
    B) **Biologiska modeller**
    C) Psykodynamiska teorier
    D) Sociala teorier
  4. Vilken typ av medicin används oftast för att behandla depression?
    A) Antibiotika
    B) **Antidepressiva**
    C) Smärtstillande
    D) Betablockerare
  5. Vad har traditionellt setts som en orsak till stigmatisering av psykisk ohälsa?
    A) Ökad kunskap
    B) **Okunskap**
    C) Utbildning
    D) Politik
  6. Vilken form av terapi kan involvera både en terapeut och en grupp?
    A) Individuell terapi
    B) **Gruppterapi**
    C) Familjeterapi
    D) KBT
  7. Vilken av följande är en vanlig missuppfattning kring depression?
    A) Depression är en tillfällig känsla
    B) **Depression innebär att man ska “bara” kämpa emot det**
    C) Depression kan behandlas
    D) Depression påverkar både kropp och själ
  8. Vad kännetecknar bipolär sjukdom jämfört med vanlig depression?
    A) Endast nedstämdhet
    B) **Växling mellan maniska och depressiva perioder**
    C) Ingen behandling behövs
    D) Enbart kvinnligt problem
  9. Vilken behandling används vanligtvis först vid svår depression?
    A) KBT
    B) **Antidepressiva läkemedel**
    C) Psykoanalys
    D) ECT
  10. Vad är en av riskerna med långvarig antidepressiv behandling?
    A) Ingen risk
    B) **Beroende**
    C) Nervositet
    D) Förbättrad sömn
  11. I vilken kultur har stigmatiseringen kring psykisk sjukdom varit särskilt framträdande?
    A) Amerikansk
    B) **Asiatisk**
    C) Europeisk
    D) Afrikansk
  12. Vilken terapiform fokuserar delvis på meditation och mindfulness?
    A) Traditionell KBT
    B) **Mindfulness-baserad kognitiv terapi (MBKT)**
    C) Psykoanalytisk behandling
    D) Existentiell terapi
  13. Vilket av följande är inte en vanlig behandlingsmetod för depression?
    A) Gruppterapi
    B) **Homopati**
    C) KBT
    D) Läkemedel
  14. Vilken av följande förklaringsmodeller fokuserar på sociala faktorer?
    A) Biologiska modeller
    B) **Sociala modeller**
    C) Kognitiva teorier
    D) Psykodynamiska teorier
  15. Vilket av följande symptom är ett tecken på svår depression?
    A) Hög energi
    B) **Hopplöshet**
    C) Optimism
    D) Social aktivitet

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka vår uppfattning om depression.
    Syftet är att undersöka och fördjupa förståelsen av psykisk ohälsa i olika samhällen.
  2. Varför tror du att stigmatiseringen av psykisk ohälsa kvarstår i vissa samhällen?
    Genom denna fråga ges möjlighet att analysera och reflektera över sociala normer.
  3. Reflektera över sambandet mellan biologiska och sociala faktorer vid uppkomsten av depression.
    Denna fråga kan leda till en djupare insikt kring komplexiteten av psykisk ohälsa.
  4. Hur kan vi som samhälle bättre stödja individer som lider av depression?
    Här ges möjlighet att tänka kreativt och analytiskt på stödåtgärder och samhällsansvar.
  5. Vad kan vara effekterna av att inte söka hjälp vid en depressiv episod?
    Eleverna kan undersöka konsekvenserna av inaktivitet och brist på stöd.
  6. I vilken utsträckning bör individer med depression ta mediciner jämfört med att genomgå terapi?
    Genom att diskutera behandlingar kan eleverna argumentera för olika synsätt.
  7. Vilka etiska aspekter bör tas i beaktande när man diskuterar behandling av depression?
    Eleverna kan till exempel bedöma vikten av patientens rättigheter och autonoma val.
  8. Diskutera effekterna av sociala medier på mental hälsa, särskilt vid depression.
    Denna fråga kan leda till insikter om dagens digitala samhälls påverkan på psykisk ohälsa.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng)
  • Resonerande frågor: max 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng)

För att nå betyg E krävs totalt 15 poäng, för betyg C krävs 24 poäng och för betyg A krävs 35 poäng (därav även poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp