En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Retorik – Konstruktiv feedback



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Att ge och ta emot feedback

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse av konstruktiv feedback och deras förmåga att tillämpa denna kunskap i praktiska situationer, samt att utveckla deras retoriska färdigheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om vikten av feedback i retorisk kommunikation. Eleverna ska lära sig att ge och ta emot konstruktiv feedback på tal och texter, samt förstå hur detta kan förbättra deras retoriska färdigheter och argumentation.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge och ta emot konstruktiv kritik och använda feedback för att utveckla och förbättra sina egna tal och argumentation. Eleven ska även kunna reflektera över hur feedback kan påverka kommunikationen och inlärningen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är konstruktiv feedback?
    A) Feedback som är allmän och orelaterad
    B) Feedback som är specifik och användbar
    C) Feedback som ges utan reflektion
    D) Feedback som hjälper till att förbättra prestationer
  2. Nämn en metod för att ge effektiv feedback.
    A) Att vara kritisk utan att ge lösningar
    B) Sandwichmetoden
    C) Att undvika att ge feedback helt
    D) Att ge feedback först efter presentationen
  3. Varför är det viktigt att ta emot feedback?
    A) För att ignorera kritiken
    B) För att identifiera områden för förbättring
    C) För att bekräfta ens egen kunskap
    D) För att ge andra möjlighet att kritisera
  4. Hur kan känslor påverka feedbackprocessen?
    A) Känslor påverkar inte feedback
    B) Känslor gör feedback mer objektiv
    C) Känslor kan påverka mottagandet av feedback
    D) Känslor stör feedbackprocessen
  5. Ge ett exempel på en situation där feedback kan vara viktig.
    A) Under privata samtal
    B) Under presentationer i klassrummet
    C) När man skriver dagbok
    D) När man planerar en helg
  6. Vad är syftet med att ge feedback?
    A) Att förolämpa någon
    B) Att hjälpa andra att utvecklas
    C) Att kontrollera andra
    D) Att skapa konflikter
  7. Vilket av följande är en egenskap hos effektiv feedback?
    A) Vagt formulerad
    B) Specifik och tydlig
    C) Oformell
    D) Alltid positiv
  8. Vilken typ av feedback ska man ge om man använder “sandwichmetoden”?
    A) Endast negativ
    B) Ingen feedback
    C) Positiv – konstruktiv kritik – positiv
    D) Tre negativa
  9. Vad menas med specifik feedback?
    A) Feedback som är allmänt hållen
    B) Feedback som pekar ut exakta områden för förbättringar
    C) Feedback som ges i förbigående
    D) Feedback som saknar exempel
  10. Vad är en vanlig reaktion när man får kritik?
    A) Att genast hålla med
    B) Att känna sig defensiv
    C) Att ignorera kritiken
    D) Att tacka för feedback
  11. Hur bör man ge feedback på en presentation?
    A) Börja med något positivt, ge konstruktiv kritik, avsluta positivt
    B) Ge endast negativ feedback
    C) Ge ingen feedback alls
    D) Ge feedback utan att lyssna
  12. Vilken känsla kan påverka hur väl feedback ges?
    A) Glädje
    B) Frustration
    C) Sorg
    D) Indifferent
  13. Vad bör man göra innan man ger feedback?
    A) Vara kritisk direkt
    B) Prata med andra först
    C) Reflektera över vad som ska sägas
    D) Ge ingen feedback
  14. Vilken av följande är en nackdel med att ge alltför mycket negativ feedback?
    A) Det kan vara motiverande
    B) Det hjälper inte objektivet
    C) Det kan skada självförtroendet hos den som får feedback
    D) Det är inte en nackdel
  15. Vilken aspekt av feedback är viktigast för mottagaren?
    A) Hur feedback ges
    B) Att feedback är konstruktiv
    C) Att feedback ges snabbt
    D) Att feedback ges offentligt

Resonerande frågor

  1. Hur kan vi säkerställa att den feedback vi ger är konstruktiv?
    Syftet med frågan är att eleverna ska kunna reflektera över och ge exempel på metoder för att strukturera feedback på ett bra sätt.
  2. Diskutera skillnader mellan positiv och negativ feedback och deras påverkan på individens utveckling.
    Frågan möjliggör en djupgående analys av feedbackens olika roller och hur de påverkar lärande.
  3. Vilken betydelse har miljön i vilken feedback ges?
    Frågan bjuder eleverna att tänka på de externa faktorer som kan påverka feedbackens både effekt och mottagande.
  4. Reflektera över din egen upplevelse av att ta emot feedback. Hur påverkade det dig?
    Genom att dela sina egna erfarenheter, kan eleverna visa en djupare förståelse för konsekvenserna av feedback.
  5. Hur kan vi träna oss för att bli bättre på att ge och ta emot feedback?
    Här får eleverna möjlighet att föreslå metoder för att utveckla sig själva och andra inom feedback.
  6. Beskriv en situation där feedback ledde till en positiv förändring.
    Genom denna fråga kan eleverna exemplifiera hur feedback kan omvandlas till värdefulla lärdomar.
  7. Vilka emotionella faktorer spelar in när vi ger feedback?
    Eleverna uppmanas att analysera och reflektera över de känslor som kan påverka både feedback-givaren och mottagaren.
  8. Hur kan man skapa en kultur av öppen feedback i klassrummet?
    Frågan utmanar eleverna att tänka på praktiska strategier för att främja en positiv feedback-miljö.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 30 poäng (2 poäng per fråga), och de resonerande frågorna ger 6 poäng per fråga. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).