Prov. Gy. Samhällskunskap 1b – Demokrati och diktatur

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Demokrati och diktatur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att definiera centrala begrepp relaterade till demokrati och diktatur, samt deras förmåga att resonera kring dessa begrepp och deras innebörd i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Försvara och analysera centrala demokratibegrepp utifrån olika perspektiv.”

Kunskapskrav

Provets konstruktion kommer att vara baserat på följande kunskapskrav:

1. “Eleven kan redogöra för centrala demokratibegrepp och deras betydelse.”
2. “Eleven kan jämföra och analysera skillnader mellan olika styrelseskick.”
3. “Eleven kan uttrycka sina åsikter och ståndpunkter angående demokratins och diktaturens villkor.”

Prov

Begreppsdefinitioner

1. **Definiera vad som menas med demokrati.**
(Denna fråga ska ge eleverna möjlighet att förklara och beskriva kärnan i företeelsen demokrati.)

2. **Vad innebär begreppet diktatur?**
(Eleverna får här chansen att formulera en tydlig och koncis definition av diktatur.)

3. **Förklara vad “yttrandefrihet” innebär och varför den är viktig i en demokrati.**
(Här kan eleverna visa på förståelse och betydelse av denna grundläggande rättighet.)

4. **Definiera begreppet “valdemokrati”.**
(Denna definition ska främja en djupare förståelse för hur val spelar en roll i en demokrati.)

5. **Beskriv skillnaden mellan direkt och representativ demokrati.**
(Eleverna ska här kunna förklara och jämföra olika former av demokrati.)

6. **Vad är en konstitution och vilken roll spelar den i ett demokratiskt samhälle?**
(Genom denna fråga ska eleverna visa på förståelse för lagens betydelse.)

7. **Definiera termen “politisk pluralism”.**
(Eleverna bör förklara hur olika åsikter och partier bidrar till den politiska processen i en demokrati.)

8. **Vad menas med “civil olydnad” och vad är dess syfte i en demokratisk kontext?**
(Denna fråga ska hjälpa eleverna att reflektera över moralen och värderingarna bakom protester.)

Resonera kring demokrati och diktatur

1. **Resonera om hur demokrati bidrar till individens frihet och rättigheter.**
(Syftet är att uppmuntra till djupgående analys av hur demokratiska system påverkar medborgarnas liv.)

2. **Diskutera vikten av opposition och dess roll i en demokrati.**
(Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring mångfald av åsikter i ett samhälle.)

3. **Analysera konsekvenserna av att leva under en diktatur.**
(Eleverna ska här ha möjlighet att reflektera över de praktiska och etiska dilemman som kan uppstå i en diktatur.)

4. **Diskutera hur propaganda kan användas i både demokratiska och diktatoriska system.**
(Denna fråga ger möjlighet att utforska kommunikativa aspekter av politiska system.)

5. **Resonera kring hur globaliseringen kan påverka demokratier och diktaturer i olika länder.**
(Syftet är att uppmuntra till reflektion över samhälleliga förändringar och deras orsaker.)

6. **Diskutera hur och varför demokratier kan omvandlas till diktaturer.**
(Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera historiska och nutida exempel på maktövertagande.)

7. **Resonera om hur nya teknologier kan bidra till att stärka demokratin.**
(Eleverna bör diskutera digitala plattformars roll och betydelse i moderna samhällen.)

8. **Diskutera vikten av utbildning i att stödja demokratins utveckling.**
(Genom denna fråga får eleverna möjlighet att reflektera över utbildningens roll för medborgarskapet.)

Bedömning

Begreppsdefinitionerna är värderade till 2 poäng vardera och resonansfrågorna är värderade till 3 poäng vardera.

– **Totala poäng: 38**
– **Poäng för E:** Minst 8 poäng (kan vara en kombination av definierande och resonerande frågor)
– **Poäng för C:** Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
– **Poäng för A:** Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp