Provkonstruktion
Årskurs: gymnasiet
Ämne: samhällskunskap
Tema: demokrati
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för demokrati och dess grundläggande principer inom samhällskunskap, samt att utveckla deras förmåga att resonera och analysera demokratiska fenomen och processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Demokrati och folkstyre” samt “Politik och politiska ideologier”.
Kunskapskrav
- Eleven kan beskriva former av demokrati och begränsningar för demokratisk medverkan.
- Eleven kan analysera hur politiska beslut fattas och vilken påverkan de har på samhälle och individer.
- Eleven kan välja och använda lämpligt (vocab) inom samhällskunskap för att diskutera olika samhällsfrågor.
Prov
Faktafrågor
- Vad kännetecknar en direkt demokrati?
a) Beslut fattas av folket direkt
b) Beslut fattas av representanter
c) Beslut fattas av enskilda personer - Vilken av följande är en grundläggande demokratisk princip?
a) Rättvisa
b) Centralstyrning
c) Styrning av en person - Vad är syftet med allmänna val?
a) Att ge folket möjlighet att välja sina representanter
b) Att välja en regent
c) Att fatta beslut i frågor direkt - Vilken roll har media i en demokrati?
a) Att informera och granska makten
b) Att styra regeringens beslut
c) Att censurera information - Vad innebär yttrandefrihet?
a) Rätt att uttrycka åsikter utan begränsningar
b) Rätt att uttrycka åsikter utan rädsla för straff
c) Rätt att säga vad man vill utan restriktioner - Vilket organ i Sverige ansvarar för att genomföra val?
a) Valmyndigheten
b) Riksdagen
c) Regeringen - Vilken av följande är en fundamental rättighet i en demokrati?
a) Rätten till arbete
b) Rätten till sjukvård
c) Rätten till liv - Vad innebär en konstitutionell monarki?
a) Monarken har begränsad makt enligt en skriven grundlag
b) Monarken har absolut makt
c) Monarken styr utan begränsningar - Vilket år infördes allmän rösträtt för kvinnor i Sverige?
a) 1945
b) 1921
c) 1934 - Vad är en intressegrupp?
a) En grupp som arbetar för att påverka politiska beslut inom ett specifikt område
b) En typ av politik
c) En organisation som endast syftar till att öka antalet medlemmar - Vilken typ av styrelseskick innebär att makten är samlad hos en enskild individ?
a) Demokrati
b) Teokrati
c) Diktatur - Vad betyder pluralism i en demokrati?
a) Att olika åsikter och idéer får samexistera
b) Att endast en åsikt är tillåten
c) Att politiska beslut är oföränderliga - Vad innebär det att en regering är ansvarig inför riksdagen?
a) Riksdagen måste godkänna regeringens förslag
b) Riksdagen kan avsätta regeringen
c) Regeringen måste redovisa sitt arbete för riksdagen - Vilken är den viktigaste funktionen av ett val?
a) Att skapa lagar
b) Att ge medborgarna möjlighet att påverka samhället
c) Att besluta om budgeten - Vad händer om en demokratisk process inte följs?
a) Det kan leda till misstro eller avskaffad demokrati
b) Ingenting
c) Allt fortsätter som vanligt
Resonerande frågor
- Diskutera hur demokratiska principer kan skydda minoriteters rättigheter.
Syftet är att elever ska reflektera över hur demokratin fungerar för att bevara rättigheter för alla grupper. - Analysera hur sociala medier påverkar det demokratiska samtalet.
Eleverna ges möjlighet att visa på komplexiteten i kommunikation och makt i moderna samhällen. - Hur kan väljarnas åsikter påverka politikers beslut?
Denna fråga ger utrymme för elever att koppla teori till praktiska exempel och resonera kring maktens dynamik. - Reflektera över vikten av politisk utbildning i en demokrati.
Här kan elever visa sin förståelse för hur medvetenhet och kunskaper kan påverka demokratins utfall. - Resonera kring skillnaderna mellan direkt och representativ demokrati.
Ger möjlighet för djupare analyser av olika styrelseskick och deras för- och nackdelar. - Vad kan vara konsekvenserna av att inte delta i val?
Eleverna kan diskutera och analysera det personliga och samhälleliga ansvar som medborgare har. - Hur påverkar medborgarengagemang samhällsutvecklingen?
Eleverna ges möjlighet att utforska aktörernas roll och vikten av engagemang för förändring. - Vilken roll spelar utbildning för att skapa en välfungerande demokrati?
Denna fråga låter elever resonera kring sambandet mellan utbildning och medvetenhet.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). De resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga.
- För betyg E krävs minst 8 poäng.
- För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng skall komma från resonerande frågor.
- För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng skall komma från resonerande frågor.