Öppna i Google Docs

Prov

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap
Tema: FN

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för Förenta Nationerna (FN) och dess funktioner, roll och betydelse i det globala samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kunskaper om internationella relationer och hur dessa påverkar världen.

Kunskapskrav

  • Eleven kan beskriva centrala begrepp och teorier inom samhällskunskap, samt ge exempel på hur FN arbetar.
  • Eleven kan redogöra för hur olika aktörer påverkar internationella relationer.
  • Eleven kan resonera om globala frågor utifrån samhällskunskapsämnets perspektiv och formulera egna ställningstaganden.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad står FN för?
    A) Förenta Näringarna
    B) Förenta Nationerna
    C) Förbundna Nationer
    D) Främjande Nationerna
  2. När grundades FN?
    A) 1940
    B) 1945
    C) 1950
    D) 1960
  3. Vad är huvudsyftet med FN?
    A) Att skapa en global armé
    B) Att främja kärnvapenspridning
    C) Att bevara internationell fred och säkerhet
    D) Att styra alla länder
  4. Vilket organ inom FN har huvudansvaret för att upprätthålla internationell fred?
    A) Säkerhetsrådet
    B) Generalförsamlingen
    C) Ekonomiska och sociala rådet
    D) Internationella domstolen
  5. Vilket av följande program är en del av FN?
    A) WTO
    B) UNICEF
    C) NATO
    D) WHO
  6. Hur många medlemsländer finns det i FN idag?
    A) 193
    B) 190
    C) 200
    D) 180
  7. Vilket av följande är inte ett mål för FN:s hållbarhetsmål?
    A) Ingen fattigdom
    B) Ingen arbetslöshet
    C) Hållbar konsumtion och produktion
    D) Jämställdhet
  8. Vad heter den årliga samlingen av världens ledare som hålls av FN?
    A) Generalförsamlingen
    B) Världskongressen
    C) Säkerhetsrådsmötet
    D) Internationella toppmötet
  9. Vad gör FN:s högkommissarie för flyktingar (UNHCR)?
    A) Skyddar och hjälper flyktingar
    B) Beviljar medborgarskap
    C) Utbildar flyktingar
    D) Ger ekonomiskt stöd
  10. Vilken av följande är en FN-resolution?
    A) FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna
    B) EU:s fördrag
    C) Budapestkonventionen
    D) Helsingforsavtalet
  11. Vilken av följande sammanträden sker normalt årligen i FN?
    A) Generalförsamlingen
    B) Säkerhetsrådsmötet
    C) Ekonomiska och sociala rådet
    D) Klimatkonferensen
  12. Vilket år fick FN Nobels fredspris?
    A) 1988
    B) 1995
    C) 2001
    D) 2010
  13. Vad innebär ‘peacekeeping’?
    A) Att skapa vapenstillestånd
    B) Att stödja militär intervention
    C) Att övervaka och upprätthålla fred och säkerhet
    D) Att ingripa i inre konflikter
  14. Vad kallas FN:s arbete med hållbar utveckling?
    A) Sustainable Development
    B) Agenda 2030
    C) Global Goals
    D) The Green Deal
  15. Hur väljs det sexton medlemmar i FN:s säkerhetsråd?
    A) Genom folkval
    B) Genom lottning
    C) Genom val av Generalförsamlingen
    D) Genom regeringsbeslut

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av FN:s roll i att hantera globala konflikter.

    – Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur FN påverkar konfliktlösning.
  2. Hur kan FN:s hållbarhetsmål påverka länder med olika ekonomiska förutsättningar?

    – Frågan ger möjlighet att resonera om hur mål kan anpassas utifrån nationella kontexter.
  3. Vilka utmaningar står FN inför i dagens globala samhälle?

    – Eleverna kan diskutera och analysera pågående problem och hur de påverkar FN:s arbete.
  4. Analysera hur FN:s arbete kan påverka mänskliga rättigheter globalt.

    – Fråga öppnar för en djupare diskussion om FN:s roll och effekt på individers liv.
  5. Resonera kring skillnaderna i hur länder samarbetar med FN.

    – Utmanar elever att tänka kritiskt kring internationell samverkan.
  6. Vilken betydelse har FN:s fredsbevarande styrkor i konfliktområden?

    – Ger möjlighet att diskutera och värdera FN:s insatser på fältet.
  7. Hur kan du som individ bidra till FN:s globala mål?

    – Frågan syftar till att få elever att koppla teori till praktiska handlingar.
  8. Reflektera över hur Corona-pandemin har påverkat FN:s arbete.

    – Utmanar elever att analysera aktuella händelser och deras konsekvenser på FN.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng.

  • Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng. Totalt 24 poäng möjliga.

Poängkrav:
E: Minst 8 poäng (varav minst 2 från resonerande frågor)
C: Minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor)