Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap
Tema: FN
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för Förenta Nationerna (FN) och dess funktioner, roll och betydelse i det globala samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kunskaper om internationella relationer och hur dessa påverkar världen.
Kunskapskrav
- Eleven kan beskriva centrala begrepp och teorier inom samhällskunskap, samt ge exempel på hur FN arbetar.
- Eleven kan redogöra för hur olika aktörer påverkar internationella relationer.
- Eleven kan resonera om globala frågor utifrån samhällskunskapsämnets perspektiv och formulera egna ställningstaganden.
Prov
Faktafrågor
- Vad står FN för?
A) Förenta Näringarna
B) Förenta Nationerna
C) Förbundna Nationer
D) Främjande Nationerna - När grundades FN?
A) 1940
B) 1945
C) 1950
D) 1960 - Vad är huvudsyftet med FN?
A) Att skapa en global armé
B) Att främja kärnvapenspridning
C) Att bevara internationell fred och säkerhet
D) Att styra alla länder - Vilket organ inom FN har huvudansvaret för att upprätthålla internationell fred?
A) Säkerhetsrådet
B) Generalförsamlingen
C) Ekonomiska och sociala rådet
D) Internationella domstolen - Vilket av följande program är en del av FN?
A) WTO
B) UNICEF
C) NATO
D) WHO - Hur många medlemsländer finns det i FN idag?
A) 193
B) 190
C) 200
D) 180 - Vilket av följande är inte ett mål för FN:s hållbarhetsmål?
A) Ingen fattigdom
B) Ingen arbetslöshet
C) Hållbar konsumtion och produktion
D) Jämställdhet - Vad heter den årliga samlingen av världens ledare som hålls av FN?
A) Generalförsamlingen
B) Världskongressen
C) Säkerhetsrådsmötet
D) Internationella toppmötet - Vad gör FN:s högkommissarie för flyktingar (UNHCR)?
A) Skyddar och hjälper flyktingar
B) Beviljar medborgarskap
C) Utbildar flyktingar
D) Ger ekonomiskt stöd - Vilken av följande är en FN-resolution?
A) FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna
B) EU:s fördrag
C) Budapestkonventionen
D) Helsingforsavtalet - Vilken av följande sammanträden sker normalt årligen i FN?
A) Generalförsamlingen
B) Säkerhetsrådsmötet
C) Ekonomiska och sociala rådet
D) Klimatkonferensen - Vilket år fick FN Nobels fredspris?
A) 1988
B) 1995
C) 2001
D) 2010 - Vad innebär ‘peacekeeping’?
A) Att skapa vapenstillestånd
B) Att stödja militär intervention
C) Att övervaka och upprätthålla fred och säkerhet
D) Att ingripa i inre konflikter - Vad kallas FN:s arbete med hållbar utveckling?
A) Sustainable Development
B) Agenda 2030
C) Global Goals
D) The Green Deal - Hur väljs det sexton medlemmar i FN:s säkerhetsråd?
A) Genom folkval
B) Genom lottning
C) Genom val av Generalförsamlingen
D) Genom regeringsbeslut
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av FN:s roll i att hantera globala konflikter.
– Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur FN påverkar konfliktlösning. - Hur kan FN:s hållbarhetsmål påverka länder med olika ekonomiska förutsättningar?
– Frågan ger möjlighet att resonera om hur mål kan anpassas utifrån nationella kontexter. - Vilka utmaningar står FN inför i dagens globala samhälle?
– Eleverna kan diskutera och analysera pågående problem och hur de påverkar FN:s arbete. - Analysera hur FN:s arbete kan påverka mänskliga rättigheter globalt.
– Fråga öppnar för en djupare diskussion om FN:s roll och effekt på individers liv. - Resonera kring skillnaderna i hur länder samarbetar med FN.
– Utmanar elever att tänka kritiskt kring internationell samverkan. - Vilken betydelse har FN:s fredsbevarande styrkor i konfliktområden?
– Ger möjlighet att diskutera och värdera FN:s insatser på fältet. - Hur kan du som individ bidra till FN:s globala mål?
– Frågan syftar till att få elever att koppla teori till praktiska handlingar. - Reflektera över hur Corona-pandemin har påverkat FN:s arbete.
– Utmanar elever att analysera aktuella händelser och deras konsekvenser på FN.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng.
- Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
- Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng. Totalt 24 poäng möjliga.
Poängkrav:
E: Minst 8 poäng (varav minst 2 från resonerande frågor)
C: Minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor)