Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om mänskliga rättigheter, deras historiska kontext, samt hur olika rörelser har bidragit till utvecklingen av dessa rättigheter. Provets frågor är utformade för att mäta elevernas förmåga att analysera och diskutera relevanta frågor om mänskliga rättigheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla internationella och nationella rörelser för mänskliga rättigheter, inklusive deras historiska kontext och betydelse under 1900-talet och framåt. Fokus ligger på hur dessa rörelser har påverkat lagar, politik och samhällen både lokalt och globalt.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara innebörden av mänskliga rättigheter och analysera hur olika rörelser har bidragit till deras utveckling. Genom att använda relevanta källor kan eleven diskutera och ge exempel på beslut och händelser som har format dagens samhälle.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket dokument antogs av FN år 1948 som garanterar mänskliga rättigheter?
A) FN-stadgan
B) FNs konvention om barnets rättigheter
C) **Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna**
D) Internationella pakt om med civil- och politiska rättigheter
2. Vilken av följande rörelser fokuserade på att bekämpa apartheid i Sydafrika?
A) Medborgarrättsrörelsen
B) **Apartheidrörelsen**
C) Feministiska rörelsen
D) Gay rights movement
3. Vem var en framträdande figur i medborgarrättsrörelsen i USA?
A) Malcolm X
B) **Martin Luther King Jr.**
C) Nelson Mandela
D) Rosa Parks
4. Vilket år hölls de första FN:s mänskliga rättighetskonferensen?
A) 1955
B) **1968**
C) 1975
D) 1980
5. Vilken händelse anses ha varit en viktig del av den amerikanska medborgarrättsrörelsen?
A) Förbudet mot alkohol
B) **Bussbojkotten i Montgomery**
C) Stonewallupproret
D) Kvinnors rösträtt
6. Vilken rörelse syftade till att ge kvinnor fler rättigheter under 1900-talet?
A) Arbetarrörelsen
B) **Feministrörelsen**
C) Ungdomsrörelsen
D) HBTQ-rörelsen
7. Vad definieras som “politiskt förföljelse” i samband med mänskliga rättigheter?
A) **När individer förföljs på grund av sina politiska åsikter**
B) När en stat genomför ekonomiska sanktioner
C) En kritik av en regeringspolitik
D) En fredlig protest mot ett regeringsbeslut
8. Vilket år fick Sverige en grundlag som skyddar mänskliga rättigheter?
A) 1974
B) **2011**
C) 1994
D) 1980
9. Vilken rättighet skyddas av artikel 19 i den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna?
A) Rätt till utbildning
B) Rätt till arbete
C) **Rätt till yttrandefrihet**
D) Rätt till rörelsefrihet
10. Vilka var de viktigaste målen för rörelsen “Svarta liv räknas” (Black Lives Matter)?
A) Rätt till sjukvård
B) **Mot rasism och polisbrutalitet mot svarta**
C) Rätt till utbildning för afroamerikaner
D) Rätt till arbete för minoriteter
11. Vilket av följande är en metod som användes av många aktörer inom mänskliga rättighetsrörelser?
A) **Civil olydnad**
B) Röstfiske
C) Krigföring
D) Ekonomisk bojkott
12. Vad är en “mänsklig rättighet”?
A) Rättigheter som bara gäller vissa grupper
B) **Rättigheter som alla människor har, oavsett status**
C) Rättigheter bestämda av regeringar
D) Rättigheter som kan avskaffas av lagar
13. Vad kännetecknar en människorättsaktivist?
A) De är enbart akademiker
B) **De arbetar för att skydda och främja mänskliga rättigheter**
C) De har en politisk agenda
D) De är emot all typ av styre
14. Vem grundade International Red Cross, en av de mest kända människorättsorganisationerna?
A) **Henry Dunant**
B) Nelson Mandela
C) Martin Luther King Jr.
D) Malala Yousafzai
15. Vad gäller Universella deklarationen om mänskliga rättigheter?
A) Den är icke-bindande
B) **Den fastställer grundläggande rättigheter för alla människor**
C) Den skrevs endast av europeiska stater
D) Den tillämpas enbart av FN
Resonerande frågor
1. Beskriv hur mänskliga rättigheter har utvecklats över tid och ge exempel på viktiga historiska händelser. Detta ger en möjlighet att uppvisa förmåga i att sammanfoga olika historiska perspektiv.
2. Vilka faktorer har möjliggjort framgången för vissa mänskliga rättighetsrörelser, medan andra har misslyckats? Denna fråga uppmanar till djupgående analys av olika rörelsers dynamik.
3. Diskutera vilken roll sociala medier spelar i dagens människorättsarbete. Genom att analysera moderna verktyg, kan eleverna visa förståelse för samtidens påverkan.
4. Jämför och kontrastera medborgarrättsrörelsen i USA med apartheidrörelsen i Sydafrika. En sådan jämförelse visar elevernas förmåga att applicera historiska kunskaper i relevanta kontexter.
5. Hur har internationella organisationer som FN bidragit till att skydda mänskliga rättigheter? Eleverna kan visa kritiskt tänkande genom att undersöka olika institutioners inflytande.
6. Vilka är de mest pressande mänskliga rättighetsfrågorna idag? Att diskutera aktuella frågor hjälper eleverna att koppla teori till verklighet.
7. Hur kan individer och grupper agera för att främja mänskliga rättigheter i sina egna samhällen? Elevernas svar kan visa deras förmåga att ta ansvar och aktivt delta i samhällsfrågor.
8. På vilket sätt kan utbildning spela en roll i att förbättra respekten för mänskliga rättigheter? Denna fråga ger eleverna möjlighet att spekulera om framtida förändringar baserat på utbildningens kraft.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor ger 2 poäng per rätt svar, totalt 16 poäng möjliga. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).