Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Olika statsskick
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för olika statsskick och deras förmåga att analysera och reflektera över dessa systems påverkan på individers rättigheter och samhället i stort.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll tar upp begreppen demokrati och diktatur, monarki och republik, samt hur dessa stats- och styrelseskick kan fungera. Eleverna ska få en förståelse för de olika politiska systemen på lokal och nationell nivå samt inom EU, och diskutera deras demokratiska värden och utmaningar.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt för hur olika styrelseskick fungerar. Eleven för nyanserade och välgrundade omdömen om hur dessa statsskick påverkar individers och gruppers rättigheter, makt och inflytande i samhället.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande statsskick bygger på folkvalda representanter?
- A) Diktatur
- B) Republik
- C) Monarki
- D) Teokrati
- Vad kännetecknar en diktatur?
- A) Flera partier
- B) Enpartistyre
- C) Regelbundna val
- D) Medborgarstyrda beslut
- Vilket av följande är inte en form av demokrati?
- A) Indirekt demokrati
- B) Absolut demokrati
- C) Representativ demokrati
- D) Direkt demokrati
- I en parlamentarisk demokrati, vem har mest makt?
- A) Presidenten
- B) Premiärministern
- C) Folket
- D) Kungafamiljen
- Vilket av följande påståenden är korrekt angående monarkier?
- A) Monarker har alltid oinskränkt makt
- B) Monarker kan ha både tvångs- och konstitutionell makt
- C) Monarkier är alltid diktaturer
- D) Monarkier är alltid republiker
- Vilken av följande påståenden beskriver direkt demokrati?
- A) Beslut fattas av valda representanter
- B) Medborgarna röstar direkt på frågor
- C) Beslut fattas av en kung
- D) Endast domstolar kan fatta beslut
- Vilket av följande länder har en federal struktur?
- A) Sverige
- B) USA
- C) Storbritannien
- D) Kina
- Vilken av följande rättigheter är oftast skyddad i demokratier?
- A) Yttrandefrihet
- B) Ingen rätt till information
- C) Ingen rösträtt
- D) Inga medborgerliga rättigheter
- Vad är en av de största utmaningarna i en diktatur?
- A) Öppen debatt
- B) Begränsad yttrandefrihet
- C) Medborgarinflytande
- D) Regelbundna val
- Vilket av följande statsskick är oftast kopplat till organiserade politiska partier?
- A) Diktatur
- B) Demokrati
- C) Monarki
- D) Teokrati
- Vad gör medborgarna i en demokrati?
- A) Följder alltid vad regeringen säger
- B) Deltar i val
- C) Ber endast om tillåtelse att tala
- D) Har ingen makt
- Vad innebär begreppet “federalism”?
- A) All makt ligger hos centralregeringen
- B) Makten delas mellan centralregering och delstater
- C) En monark styr på egen hand
- D) Det finns inget klart styre
- Vilken typ av styrning finns i en teokrati?
- A) Ekonomisk styrning
- B) Religiös styrning
- C) Militär styrning
- D) Ingen styrning
- I vilken typ av demokrati kan folket rösta direkt på lagar?
- A) Indirekt demokrati
- B) Direkt demokrati
- C) Representativ demokrati
- D) Ingen av ovanstående
- Vad är en viktig fördel med en parlamentarisk demokrati?
- A) Maktkoncentration
- B) Ansvarighet gentemot folket
- C) Ingen partipolitik
- D) Total styrning av en partigrupp
Resonerande frågor
- Hur skulle ett annat styrelseskick än det svenska kunna påverka vår vardag i Sverige? Ge konkreta exempel.
Syftet med denna fråga är att få eleverna att tänka kritiskt kring hur styrelseskick påverkar samhället och individernas liv.
- Vilka rättigheter bör alltid skyddas oavsett vilket statsskick som råder, och varför?
Frågan uppmanar eleverna att reflektera över grundläggande mänskliga rättigheter och deras betydelse oavsett styrelseskick.
- Om du fick välja ett statsskick för Sverige, vilket skulle du välja och vad skulle du göra för att implementera det?
Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att argumentera för sina åsikter och ställa dem i relation till aktuella förhållanden.
- Vilka utmaningar står demokratier inför i dagens värld?
Eleverna får möjlighet att analysera aktuella och relevanta utmaningar som demokratiska system utsätts för.
- Hur kan medborgarna påverka beslut i en demokrati, och vad är deras ansvar?
Frågan uppmanar eleverna att diskutera medborgarens roll och engagemang i demokratin.
- Vad är skillnaderna mellan direkt och representativ demokrati?
- Diskutera hur ett statsskick kan förändras över tid och ge exempel på historiska förändringar.
Frågan utmanar eleverna att reflektera över historiska kontexter och hur de påverkar dagens samhälle.
- Vad kan man lära sig av andra länders styrsystem och deras utveckling?
Frågan uppmanar till en internationell perspektiv och att se på lärdomar från andra nationer.
Bedömning
Faktafrågor bedöms med 1 poäng vardera. Resonerande frågor bedöms med 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).