Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Sceniskt karaktärsarbete
Tema: Fysiskt teaterarbete och kroppens uttryckssätt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda kroppen som ett uttrycksmedel för att gestalta sceniska karaktärer. Provets frågor kommer att fokusera på grundläggande begrepp och tekniker inom fysisk teater samt elevernas förmåga att reflektera över och analysera kroppens uttryck på scen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen Sceniskt karaktärsarbete ska fokusera på hur kroppen används som ett uttrycksmedel för att gestalta sceniska karaktärer. Detta inkluderar träning i fysisk teater, kroppsspråk, och hur kroppens rörelser och posturer kan kommunicera känslor och budskap för publiken.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna gestalta och uttrycka en scenisk karaktär med hjälp av kroppen och reflektera över hur kroppsspråk påverkar upplevelsen av en karaktär. Dessutom ska eleven kunna genomföra fysiska övningar och delta i improvisation för att utveckla sin fysiska närvaro på scen.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar fysisk teater om?
- A) Användning av enbart text
- B) Skådespeleri med fokus på rörelse
- C) Användning av kroppen för att gestalta karaktärer
- D) Musikens roll i teater
- Vilken funktion har kroppsspråk i scenisk gestaltning?
- A) Den kommunicerar endast ord
- B) Den förstärker känslor och budskap
- C) Den är inte viktig
- D) Den används enbart i improvisation
- Vilken typ av övningar bör utföras för att förbättra kroppens uttrycksfullhet?
- A) Skrivövningar
- C) Endast dansövningar
- D) Verbal träning
- Vad är en fördel med att arbeta i par under fysisk träning?
- A) Det är lättare att träna ensam
- B) Ingen fördel
- C) Att ge och få feedback på rörelser
- D) Att konkurrera med varandra
- Vilken är en central del av kroppens uttryck i teater?
- A) Att enbart använda ansiktsuttryck
- B) Att använda hela kroppen
- C) Att sjunga
- D) Att läsa manus
- Vad innebär improvisation i fysisk teater?
- A) Att följa ett manus strikt
- B) Att skapa rörelser spontant
- C) Att endast använda rekvisita
- D) Att inte använda rörelser
- Vilken av följande är en teknik för att förbättra kroppens medvetenhet?
- A) Att sitta stilla
- B) Stretchövningar
- C) Att läsa
- D) Att bara tänka
- Vad ger fysisk teater för slags budskap?
- A) Enbart ord och text
- B) Djupare känslor genom kroppsspråk
- C) Inte något speciellt
- D) Bara en visuell upplevelse
- Hur kan kroppsspråk påverka publikens uppfattning?
- A) Det har ingen påverkan
- B) Det kan förvirra publiken
- C) Det kan förstärka eller försvaga budskapet
- D) Det handlar bara om verbala kommunikationen
- Vilken övning kan hjälpa skådespelare att bättre använda sina kroppar?
- A) Skriva sina tankar
- B) Balansövningar
- C) Prata om sina känslor
- D) Titta på andra
- Vad innebär det att gestalta en karaktär genom fysisk teater?
- A) Att bara öva på tal
- B) Att använda kläder för att uttrycka karaktären
- C) Att använda kroppens rörelser och uttryck
- D) Att bara följa instruktioner
- Vilka känslor kan kroppens rörelser förmedla?
- A) Ingen känsla
- B) Endast glädje
- C) All slags känslor
- D) Bara negativa känslor
- Hur kan man förbättra sin fysiska närvaro på scen?
- A) Genom att stå stilla
- B) Genom att träna på kroppsspråk och rörelser
- C) Genom att läsa manus noggrant
- D) Att undvika ögonkontakt med publiken
- Vad representerar ‘fysisk närvaro’ i teater?
- A) Att vara tyst
- B) Att använda sin kropp aktivt på scen
- C) Att fokusera på sina kläder
- D) Att alltid ha musik
- Vilken betydelse har kroppens positionering under en scen?
- A) Det kan påverka hur känslan uppfattas av publiken
- B) Det är oviktigt
- C) Att stå stilla är viktigare
- D) Endast dialogen spelar roll
- Vad innebär ‘kroppens karaktärsarbete’?
- A) Att använda enbart sin röst
- B) Att använda rörelse och kroppsspråk för att förmedla en karaktärs känslor
- C) Att vara tyst på scen
- D) Att endast använda rekvisita
Resonerande frågor
- Hur kan kroppsspråk förstärka känslomässigt uttryck på scen?
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att resonera kring sambandet mellan kroppsspråk och känslor, samt hur det kan påverka publikens upplevelse.
- Vilka utmaningar kan skådespelare möta när de arbetar med fysik?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera de praktiska och mentala utmaningar de kan ställas inför när de använder sina kroppar i sitt skådespeleri.
- Hur kan fysisk teater kombinera med andra uttrycksområden i en föreställning?
Denna fråga öppnar för diskussion kring tvärkonstnärliga samarbeten och hur fysisk teater kan stärka andra former av scenkonst.
- På vilket sätt påverkar en skådespelares fysiska närvaro den totala upplevelsen av en föreställning?
Ger eleverna möjlighet att reflektera över hur kroppens uttryck är avgörande för att förmedla berättelser.
- I vilken grad kan kroppens rörelseberättelse fungera utanför den verbala kommunikationen?
Uppmuntrar eleverna att tänka kring kroppens autonomi i kommunikationen av känslor och berättelser.
- Diskutera dina egna erfarenheter av fysisk teater och hur det har påverkat din förståelse av teater.
Frågan hjälper eleven att knyta an sin egen erfarenhet till teorin, vilket ger djupare insikter.
- Hur kan kunskapen om kroppens uttryck förändra din sätt att tolka karaktärer och berättelser?
Denna fråga hjälper eleverna att reflektera över deras personliga utveckling som skådespelare och berättare.
- Vad har du lärt dig om vikten av fysisk teater genom den här kursen?
Ger eleverna chans att sammanfatta sina insikter och förståelse samt möjliggöra självreflektion kring deras utveckling.
Bedömning
Provets poängfördelning ser ut som följer:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga.
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjliga.
För att uppnå betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.