Prov. Gy. Svenska 1 – Grammatik

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: Grammatik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom svensk grammatik samt deras förmåga att använda dessa kunskaper i praktiska tillämpningar. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa både grundläggande och fördjupad kompetens inom området.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll som säger: “Språkets struktur och funktion, samt språkliga variationer, exempelvis i form av grammatik och syntax.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på:

  • “Eleven kan ge exempel på språkliga variationer och förklara olika grammatiska begrepp.”
  • “Eleven visar grundläggande kunskaper om grammatikens regler och kan tillämpa dessa i olika texter.”
  • “Eleven kan analysera och reflektera över språkliga strukturer i olika texter.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas den grammatiska termen för ord som beskriver egenskaper?
    a) Verb
    b) Adjektiv
    c) Substantiv
    d) Pronomen
  2. Vilken av följande meningar är korrekt i språkdräkten?
    a) Jag har sett filmen igår.
    b) Jag såg filmen igår.
    c) Jag ser filmen igår.
    d) Igår såg jag filmen.
  3. Vilken tidsform används i följande mening: “Hon har ätit lunch”?
    a) Presens
    b) Perfekt
    c) Pluskvamperfekt
    d) Futurum
  4. Vad är ett pronomen?
    a) En handling
    b) Ett ord som ersätter ett substantiv
    c) En egenskap
    d) En plats
  5. Vad beskriver subjektet i en mening?
    a) Vem eller vad som utför handlingen
    b) Vem eller vad som är i fokus i meningen
    c) Vad som hände
    d) När något hände
  6. Vad är en preposition?
    a) Ett substantiv
    b) Ett ord som anger läge eller riktning
    c) Ett verb
    d) Ett adjektiv
  7. I vilken mening används obestämd artikel?
    a) En hund skäller.
    b) Hunden skäller.
    c) Hundarna skäller.
    d) En av hundarna skäller.
  8. Vilken av följande är en korrekt konjugering av verbet “att gå”?
    a) Jag gå
    b) Jag går
    c) Vi gå
    d) Du gå
  9. Vilket av följande är ett exempel på ett reflexivt pronomen?
    a) Han
    b) Sig
    c) De
    d) Det
  10. I vilken mening är adverben korrekt placerade?
    a) Hon går långsamt.
    b) Hon långsamt går.
    c) Går hon långsamt.
    d) Långsamt går hon.
  11. Vad är syftet med att använda sitat?
    a) Att förtydliga
    b) Att återge andras åsikter
    c) Att analysera
    d) Att argumentera
  12. Vilken av följande meningar är grammatiskt felaktig?
    a) Jag har en katt.
    b) Dom har inga bilar.
    c) Du ser glad ut.
    d) Hon älskar böcker.
  13. Vilken av följande är en subjunktion?
    a) Och
    b) Men
    c) Eftersom
    d) Eller
  14. Vad kallas en mening som innehåller mer än ett subjekt?
    a) Enkel mening
    b) Sammansatt mening
    c) Huvudsats
    d) Bisats
  15. Vilken av följande termer refererar till satsdelens funktion i meningen?
    a) Ordföljd
    b) Satsdel
    c) Stycke
    d) Diskurs

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av att behärska grammatik i skriftlig kommunikation.
    Syftet är att låta eleverna reflektera över hur grammatik påverkar kommunikativ klarhet och stil.
  2. Hur kan felaktig grammatik påverka läsarens förståelse av en text?
    Frågan ger elever möjlighet att tänka kritiskt på språkets roll i förståelseprocessen.
  3. Resonera kring hur språkförändringar kan påverka grammatikens regler över tid.
    Denna fråga uppmanar till analys av språkutveckling och kulturell inverkan på grammatik.
  4. Beskriv hur du skulle förklara ett grammatiskt begrepp för en person utan förkunskaper.
    Syftet är att utvärdera elevens förmåga att pedagogiskt förmedla grammatikkunskaper.
  5. Vilken grammatikregel skulle du anse vara mest fundamental för en god språkbehärskning? Motivera ditt svar.
    Frågan ger undervisning kring betydelsen av olika regler och deras tillämpning.
  6. Reflektera över de svårigheter som kan uppstå vid inlärning av grammatik.
    Denna fråga gör det möjligt för elever att identifiera och diskutera hinder i språkförståelse.
  7. Hur skulle du använda förståelsen av grammatik för att förbättra din egen skrivförmåga?
    Här fokuseras på praktiska tillämpningar av grammatik i skrivande.
  8. Jämför och kontrastera svenska grammatiska strukturer med en annan språkets strukturer du känner till.
    Frågan ger eleverna möjlighet att kritiskt analysera och jämföra olika språk och deras grammatik.

Bedömning

Provets poängfördelning är som följer:

  • Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per fråga)
  • Resonerande frågor: Totalt 8 poäng (1 poäng per fråga)

Poängsystem:

  • E: Minst 8 poäng totalt, varav 0 poäng från resonerande frågor
  • C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
  • A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor

Modern Tillbaka-knapp