“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska som andraspråk 2
Tema: Verb
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om verb, inklusive deras böjningar, olika tempus samt verbens funktion i svenska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Muntliga utredande och argumenterande presentationer i och inför en grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner och presentationer. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.” [Gy 11, Svenska som andraspråk 2]
Betygskriterier
“Eleven kan samtala om ämnen som rör vardag, samhälle, studier och arbete, och till viss del anpassa sitt språk efter syfte, ämne och mottagare. I diskussioner bemöter eleven andras argument, och egna åsikter understöds med fakta och exempel.” [Gy 11, Svenska som andraspråk 2]
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ord är ett verb?
A) Äpple
B) Skola
C) Springa
D) Blå - Vad är tempus för verbet “gick”?
A) Presens
B) Preteritum
C) Futurum
D) Particip - Vilken böjning representerar 1:a person singular av verbet “att vara”?
A) Jag är
B) Vi är
C) Du är
D) Han är - Vilken av följande verbformer är korrekt i futurum?
A) Jag gick
B) Jag ska gå
C) Jag gå
D) Jag gickare - Vilken av följande verb är oregelbundet?
A) Klippa
B) Gå
C) Prata
D) Äta - Vad är den korrekta presensformen av verbet “att skriva”?
A) Skrivit
B) Skriver
C) Skrivit
D) Skriva - Vilket av följande är en korrekt meningsbyggnad med verbet “att se”?
A) Jag såg en film
B) En film såg jag
C) En film att se
D) Filmen såg jag - När ska man använda verbet i presens?
A) När något har hänt
B) När något händer nu
C) När något kommer att hända
D) Aldrig - Vilken är korrekt böjning av verbet “att gå” för 3:e person plural?
A) De går
B) De gick
C) De gå
D) De gårde - Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?
A) Han går till skolan varje dag
B) Han till skolan går varje dag
C) Varje dag till skolan gick han
D) Skolan han går varje dag - Vilken verbform används i meningen: “Jag _______ att simma”?
A) lär mig
B) lärt mig
C) lärde mig
D) lär - Vilket av följande ord är att anse som ett oregelbundet verb?
A) Se
B) Laga
C) Måla
D) Spela - Vad kallas formen “gått” i verbböjning?
A) Presens
B) Futurum
C) Perfekt
D) Preteritum - Vad är futurum av verbet “att läsa”?
A) Läste
B) Jag ska läsa
C) Läsande
D) Läst - Vad är böjningen av “att sova” för 1:a person singular i presens?
A) Sova
B) Sof
C) Sover
D) Sovit
Resonerande frågor
- Hur påverkar valet av verb meningens betydelse?
Syftet är att få eleverna att reflektera över verbets inflytande på språket. - Ge exempel på hur olika tempus kan ändra en berättelses känsla.
Här ges elever möjlighet att analysera tempusens roll i textproduktion. - Vad skulle hända om man använde fel form av ett verb i en viktig presentation?
Att diskutera språkets konsekvenser och kommunikativ förmåga. - Varför är det viktigt att förstå verbens böjningar i ett andraspråk?
Eleverna motiverar varför grammatik är centralt i språkinlärning. - Hur kan man använda digitala verktyg för att stärka sin verksamhet med verb?
Här ges elever möjlighet att reflektera över verktygens roll i språkinlärning. - Hur skulle en presentation se ut om du inte kunde böja verb?
En analys av verbens betydelse i muntlig framställning bjuds in. - Ge exempel på kulturella skillnader i verbens användning i olika språk.
Eleverna jämför svenskan med sina modersmål och andra språk. - Diskutera hur verb kan användas för att uttrycka känslor i skrivande.
Fokusera på verbets kraft och inverkan i texter.
Bedömning
Provet bedöms med 30 poäng totalt, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng (1,5 poäng för varje välutvecklat resonemang). För betyget E krävs minst 15 poäng, för betyget C minst 22 poäng och för betyget A minst 30 poäng.
“`