Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 3

Ämne:

Hälsa

Tema:

Hälsotema

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hälsa, kost och livsstil. Provets frågor syftar till att undersöka elevernas förståelse för grundläggande hälsofrågor samt deras förmåga att reflektera över egen livsstil.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att diskutera och reflektera över sin hälsa och livsstil.Eleven kan ange exempel på vad som påverkar hälsa och livsstil.

Källa: (Lgr 22. Hälsa, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en viktig del av en hälsosam kost?
    • A) Att äta mycket socker
    • B) Att äta frukt och grönsaker
    • C) Att hoppa över måltider
  2. Vilken av följande aktiviteter är bra för hälsan?
    • A) Att spela datorspel hela dagen
    • B) Att gå på promenader
    • C) Att sova för mycket
  3. Hur många timmar bör barn sova per natt?
    • A) 5 timmar
    • B) 7-9 timmar
    • C) 10 timmar
  4. Vad är viktigt för att hålla sig frisk?
    • A) Att dricka mycket vatten
    • B) Att aldrig träna
    • C) Att alltid äta pizza
  5. Vilken av följande är en bra källa till protein?
    • A) Spaghetti
    • B) Kött och bönor
    • C) Godis
  6. Vilken typ av mat bör vi äta mindre av för att må bra?
    • A) Grönsaker
    • B) Snabbmat
    • C) Frukter
  7. Vad kan stressa en person?
    • A) Att ha roligt
    • B) Mycket läxor och prov
    • C) Att träffa vänner
  8. Vilken dryck är bäst för kroppen?
    • A) Sockerdricka
    • B) Vatten
    • C) Energidryck
  9. Vad är en bra form av motion?
    • A) Att titta på TV
    • B) Cykla och leka ute
    • C) Att sova
  10. Vad kan vi göra för att hålla tänderna friska?
    • A) Äta mycket godis
    • B) Borsta tänderna regelbundet
    • C) Inte borsta tänderna
  11. Vad är en bra frukost?
    • A) Godis
    • B) Havregrynsgröt
    • C) Chips
  12. Vilken av följande är en hälsosam snacks?
    • A) Potatischips
    • B) Nötter
    • C) Kakor
  13. Vad gör vi för att må bra psykiskt?
    • A) Prata med vänner
    • B) Vara ensamma
    • C) Hålla allt för oss själva
  14. Vad är skillnaden mellan mättat och omättat fett?
    • A) Inget
    • B) Mättat fett är nyttigare
    • C) Omättat fett är nyttigare
  15. Hur ofta bör vi träna?
    • A) Aldrig
    • B) Några gånger i veckan
    • C) En gång om året

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
HälsaAtt må braAtt vara ledsenAtt vara trött
MotionAtt vara stillaAtt röra på sigAtt sova
KostVad vi äterAtt tränaAtt sova för lite
StressAtt ha roligtAtt känna pressAtt vara glad
ProteinEn typ av kolhydratEtt viktigt näringsämneEn typ av fett
SockerEn typ av fettEn kolhydratEn vitamin
VitaminerBra för växterBra för kroppenBra för djur
GrönsakerMat som är grönMat som är brunMat som är röd
FruktNågot sött och gottNågot saltNågot surt
SömnAtt vara vakenAtt vilaAtt läsa

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv varför det är viktigt att äta en balanserad kost. Ge exempel på vad en balanserad kost kan innehålla.
  2. Förklara vad motion innebär och hur det kan påverka vår hälsa positivt. Ge exempel på aktiviteter som räknas som motion.
  3. Reflektera över hur sömn påverkar vårt välmående. Hur mycket sömn tycker du att barn i din ålder behöver?
  4. Diskutera hur stress kan påverka både kropp och sinne. Vad kan man göra för att minska stress?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17 (inkl. 4 poäng från resonerande frågor)
D50%27 (inkl. 4 poäng från resonerande frågor)
C60%33 (inkl. 4 poäng från resonerande frågor)
B80%45 (inkl. 4 poäng från resonerande frågor)
A90%50 (inkl. 4 poäng från resonerande frågor)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna