Prov. Hem- och konsumentkunskap. Hållbar utveckling. [Åk. 9]

Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 9

Ämne:

Hem- och konsumentkunskap

Tema:

Hållbar utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om hållbar utveckling och deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang. Provets innehåll syftar till att öka medvetenheten om hållbarhet i konsumtionsbeteenden och livsstilar.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hållbar utveckling, konsumtion och livsstil. Eleven kan beskriva olika aspekter av hållbarhet och deras betydelse för individ och samhälle.

Källa: (Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad betyder hållbar utveckling? A) Att använda resurser utan att skada miljön B) Att förbruka resurser så snabbt som möjligt C) Att förbättra livskvaliteten för nuvarande generationer utan att skada framtida generationer
  2. Vad är ett ekologiskt fotavtryck? A) Hur mycket energi en person använder B) Hur mycket avfall en person producerar C) Hur mycket resurser en person använder i sitt liv
  3. Vilken av följande är en förnybar resurs? A) Olja B) Solenergi C) Naturgas
  4. Vad är en fördel med att äta lokal mat? A) Den är alltid billigare B) Den har lägre påverkan på miljön C) Den är alltid ekologisk
  5. Vilken metod är bäst för att minska avfall? A) Återvinning B) Kompostering C) Att använda plastpåsar
  6. Hur mycket av avfallet kan återvinnas i snitt? A) 25% B) 50% C) 70%
  7. Vad innebär cirkulär ekonomi? A) Att köpa nya produkter hela tiden B) Att återanvända och återvinna resurser C) Att slänga trasiga produkter
  8. Vad är ett exempel på hållbar konsumtion? A) Att använda plastprodukter ofta B) Att ta kollektivtrafik istället för att köra bil C) Att köpa kläder varje vecka
  9. Vad bidrar mest till klimatförändringar? A) Förnybara energikällor B) Fossila bränslen C) Återvinning
  10. Vilken energikälla kan vara skadlig för klimatet? A) Vattenkraft B) Vindkraft C) Kol
  11. Vilken av följande är inte en fördel med återvinning? A) Minskar skräpet B) Sparar resurser C) Skapar mer avfall
  12. Vad kan vi göra för att stödja hållbar utveckling? A) Köpa mer plastprodukter B) Minska köttkonsumtionen C) Köra mer bil
  13. Vad är sant om hållbar utveckling? A) Det är bara regeringens ansvar B) Det är bara viktigt för framtiden C) Det är viktigt för alla nuvarande generationer
  14. Vad menas med ekologisk hållbarhet? A) Att använda resurser för att förbättra livskvalitet B) Att fokusera på ekonomisk tillväxt C) Att försämra livsmiljön
  15. Hur kan vi spara vatten? A) Lämna kranen på när vi borstar tänderna B) Använda regnvatten för trädgården C) Ta långa duschar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Hållbar utveckling Att skydda miljön Att använda resurser på ett smart sätt Att utveckla ekonomin
Ekologiskt fotavtryck Den mängd resurser en person använder Hur mycket koldioxid en person släpper ut Hur mycket avfall en person skapar
Cirkulär ekonomi En typ av handel Att återvinna och återanvända En linjär produktion
Förnybar resurs En resurs som tar slut En resurs som alltid finns En resurs som är dyr
Återvinning Att använda resurser på nytt Att slänga avfall Att producera ny energi
Konsumtion Att använda resurser Att spara pengar Att investera i aktier
Avfall Det som är kvar efter konsumtion En typ av råvara En typ av produkt
Koldioxid En gas som bidrar till växthuseffekten En gas utan påverkan på miljön En gas som är nyttig för växter
Energi En typ av avfall Kapaciteten att utföra arbete En ekologisk resurs
Återanvändning Att använda något igen Att slänga något Att reparera något

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över hur dina egna konsumtionsvanor påverkar hållbar utveckling. Vad kan du förändra i din vardag för att bidra till en mer hållbar framtid? (Exempel på svar: “Jag kan börja köpa mer ekologisk mat och minska användningen av plastprodukter.”)
  2. Diskutera vikten av att stödja lokala producenter för hållbar utveckling. Vilka fördelar ser du med detta? (Exempel på svar: “Det är bra för miljön eftersom det minskar transportutsläpp och stödjer lokala ekonomier.”)
  3. Ge exempel på hur utbildning kan hjälpa till att främja hållbar utveckling. Varför är det viktigt att informera andra om detta ämne? (Exempel på svar: “Utbildning kan öka medvetenheten om miljöproblem och uppmuntra fler att delta i hållbara aktiviteter.”)
  4. Hur kan teknologi bidra till en mer hållbar utveckling? Ge exempel på teknologier som kan hjälpa till. (Exempel på svar: “Teknologier som solpaneler och vindkraftverk hjälper till att producera ren energi och minska koldioxidutsläpp.”)

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 17 (inkl. resonerande frågor: 6)
D 40% 22 (inkl. resonerande frågor: 8)
C 50% 28 (inkl. resonerande frågor: 10)
B 70% 39 (inkl. resonerande frågor: 14)
A 90% 50 (inkl. resonerande frågor: 18)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • Word – Skapar ett dokument
  • Svårare – Gör provet svårare
  • Enklare – Gör provet enklare
  • Facit – Ta fram facit
  • Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp