Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Hem och konsumentkunskap
Tema: Konsumentekonomi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring konsumenters rättigheter och skyldigheter, budgetering och sparande samt kredit och skuldsättning. Provets olika moment syftar till att ge en helhetsbild av ämnet och förbereda eleverna för verkliga situationer som konsumenter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Konsumenters rättigheter och skyldigheter enligt lagar | Eleven kan redogöra för grundläggande konsumenträttigheter |
Budgetering och sparande | Eleven kan skapa en enkel budget och beskriva vikten av sparande |
Kredit och skuldsättning och dess konsekvenser | Eleven kan beskriva vad kredit och skuldsättning innebär |
Kostnader och utgifter | Eleven kan särskilja mellan olika kostnader och utgifter |
Källa: (Gy11, Kursplan Hem och konsumentkunskap)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en konsument? – A) En person som producerar varor – B) En person som köper varor för eget bruk – C) En person som säljer varor – D) En person som samlar varor
- Vilken lag skyddar konsumenters rättigheter i Sverige? – A) Marknadsföringslagen – B) Konsumentköplagen – C) Avtalslagen – D) Arbetsmiljölagen
- Vad innebär ångerrätt? – A) Rätt att byta vara – B) Rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar – C) Rätt att få rabatt på nästa köp – D) Rätt att få en ny vara vid skada
- Vilket av följande är en konsekvens av att ta ett lån? – A) Ökad kreditvärdighet – B) Räntor och avgifter – C) Ingen påverkan på ekonomin – D) Ökad köpkraft utan kostnad
- Vad är en skuldsanering? – A) En process för att öka sin inkomst – B) En process för att betala av sina skulder – C) En metod för att ta nya lån – D) En typ av kredit
- Vilken av följande är en rättighet som konsumenter har? – A) Rätt att alltid få pengar tillbaka – B) Rätt att få information om produkten – C) Rätt att kräva gratis varor – D) Rätt att påverka priserna
- Vad är en ränta? – A) Avgiften för att låna pengar – B) Kostnaden för att betala med kort – C) En typ av skatt – D) En avgift för att spara pengar
- Vilken institution övervakar konsumenträttigheter i Sverige? – A) Skatteverket – B) Konsumentverket – C) Arbetsförmedlingen – D) Finansinspektionen
- Vad kan hända om man inte betalar sina skulder? – A) Man får mer kredit – B) Skulden försvinner – C) Man kan få betalningsanmärkningar – D) Man får automatiskt mer tid
- Vad bör man tänka på innan man tar ett lån? – A) Ränteavgifter och villkor – B) Hur lång tid det tar att få lånet – C) Om lånet är populärt – D) Om man känner låneutgivaren
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Konsument | En som producerar varor | En som köper varor | En som säljer varor |
Kredit | Att låna pengar | Att spara pengar | Att betala med kort |
Ångerrätt | Rätt att byta vara | Rätt att få tillbaka pengar | Rätt att lämna tillbaka |
Budget | En plan för inkomster | En typ av lån | En metod för sparande |
Skuldsanering | Att ta nya lån | Att betala av skulder | Att öka skulden |
Ränta | Avgift på lån | Försäljningspris | Kostnad för att spara |
Defekt vara | En vara som är trasig | En vara som är billig | En vara av hög kvalitet |
Lån | Att ge bort pengar | Att få pengar att betala tillbaka | Att spara pengar |
Avbetalning | Betalning i flera delar | En engångsbetalning | Ett lån utan avgifter |
Skuld | En ekonomisk tillgång | En ekonomisk förpliktelse | En typ av kredit |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur en konsument kan skydda sig mot oskäliga avtal och vilken lagstiftning som finns i Sverige för att stödja detta. Ange exempel på situationer där oskäliga avtal kan förekomma.
- Diskutera vilka faktorer som är viktiga att tänka på innan man beslutar sig för att ta ett lån. Vilka frågor bör man ställa sig själv och varför?
- Resonera kring hur reklam kan påverka konsumenters köpbeteenden. Ge exempel på olika typer av reklam och hur de kan påverka våra beslut.
- Reflektera över vikten av att ha en budget som konsument. Vilka konsekvenser kan det få att inte ha en budget, och hur kan detta påverka ens ekonomiska situation?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent (andel rätt) | Poäng (antal rätt) |
---|---|---|
E | 30 % | 17 (11 fakta + 5 ord + 1 resonerande) |
D | 50 % | 28 (18 fakta + 7 ord + 3 resonerande) |
C | 60 % | 33 (21 fakta + 8 ord + 4 resonerande) |
B | 80 % | 44 (29 fakta + 9 ord + 6 resonerande) |
A | 90 % | 50 (34 fakta + 10 ord + 6 resonerande) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna