Prov. Historia 2b. Andra världskrigets propaganda. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2b

Tema: Andra världkrigets propaganda

Syfte

Syftet med detta prov är att eleverna ska visa sin förståelse för hur propaganda användes under andra världskriget. Eleverna ska kunna analysera och diskutera olika källor, samt reflektera över propagandans roll och betydelse i historiska och nutida sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur historia används inom olika kulturformer. Betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, till exempel film, litteratur och musik. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.

(Gy11, Kursplan Historia 2b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket år började andra världskriget?
  2. Vilka länder var de huvudsakliga axelmakterna?
  3. Vad var syftet med propagandan under andra världskriget?
  4. Vilken roll spelade medier i spridningen av propaganda?
  5. Vad kallas de affischer som användes för att mobilisera befolkningen?
  6. Vilka var de vanligaste budskapen i propagandan?
  7. Hur påverkade propaganda den allmänna opinionen?
  8. Ge ett exempel på en känd propagandafilm från kriget.
  9. Vilka metoder använde man för att framställa fienden i propagandan?
  10. Vad var “The Great Patriotic War” i propagandans sammanhang?
  11. Hur kunde propaganda påverka soldaternas moral?
  12. Vilken effekt hade propaganda på civila under kriget?
  13. Vad innebar “total war” i propagandatermer?
  14. Nämn en känd propagandaposter och dess budskap.
  15. Hur använde man musik som propaganda under kriget?
  16. Vilken roll hade barn i propagandan?

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Propaganda Information för att påverka människor Neutrala nyheter Historiska dokument
Axelmakterna Nazityskland och dess allierade Allierade länder Neutrala länder
Filmpropaganda Filmer för underhållning Filmer med politiska budskap Dokumentärer
Affisch Ett skriftligt meddelande En stor bild med budskap En roman
Mobilisering Att samla resurser för krig Att förhandla fred Att utbilda soldater
Fiendebild Positiv bild av fienden Negativ bild av fienden Neutral bild av fienden
Symbolism Användning av symboler Enkel kommunikation Detaljerad information
Moralisering Att moraliskt rättfärdiga handlingar Att undvika etik Att fokusera på fakta
Folkmakt Folket styr inrikespolitiken Militären styr landet Politiker styr landet
Propagandakampanj En långvarig reklamkampanj En kortvarig informationskampanj En strategisk informationsinsats

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur propaganda påverkat människors uppfattningar om krig och fred. Ge konkreta exempel.
  2. Analysera en specifik propagandatext eller -film och bedöm dess effekter och budskap. Vilka känslor väcker den?
  3. Hur har propaganda förändrats över tid, särskilt i relation till teknik och medier? Ge exempel från olika tidsperioder.
  4. Reflektera över propagandans roll i nutida konflikter. Finns det paralleller till andra världskriget?

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procentandel rätt Antal poäng
E 30% (12)
D 50% (20)
C 65% (26)
B 80% (32)
A 90% (36)

Modern Tillbaka-knapp