Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Andra världkrigets propaganda
Syfte
Syftet med detta prov är att eleverna ska visa sin förståelse för hur propaganda användes under andra världskriget. Eleverna ska kunna analysera och diskutera olika källor, samt reflektera över propagandans roll och betydelse i historiska och nutida sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hur historia används inom olika kulturformer. Betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, till exempel film, litteratur och musik. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år började andra världskriget?
- Vilka länder var de huvudsakliga axelmakterna?
- Vad var syftet med propagandan under andra världskriget?
- Vilken roll spelade medier i spridningen av propaganda?
- Vad kallas de affischer som användes för att mobilisera befolkningen?
- Vilka var de vanligaste budskapen i propagandan?
- Hur påverkade propaganda den allmänna opinionen?
- Ge ett exempel på en känd propagandafilm från kriget.
- Vilka metoder använde man för att framställa fienden i propagandan?
- Vad var “The Great Patriotic War” i propagandans sammanhang?
- Hur kunde propaganda påverka soldaternas moral?
- Vilken effekt hade propaganda på civila under kriget?
- Vad innebar “total war” i propagandatermer?
- Nämn en känd propagandaposter och dess budskap.
- Hur använde man musik som propaganda under kriget?
- Vilken roll hade barn i propagandan?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Propaganda | Information för att påverka människor | Neutrala nyheter | Historiska dokument |
Axelmakterna | Nazityskland och dess allierade | Allierade länder | Neutrala länder |
Filmpropaganda | Filmer för underhållning | Filmer med politiska budskap | Dokumentärer |
Affisch | Ett skriftligt meddelande | En stor bild med budskap | En roman |
Mobilisering | Att samla resurser för krig | Att förhandla fred | Att utbilda soldater |
Fiendebild | Positiv bild av fienden | Negativ bild av fienden | Neutral bild av fienden |
Symbolism | Användning av symboler | Enkel kommunikation | Detaljerad information |
Moralisering | Att moraliskt rättfärdiga handlingar | Att undvika etik | Att fokusera på fakta |
Folkmakt | Folket styr inrikespolitiken | Militären styr landet | Politiker styr landet |
Propagandakampanj | En långvarig reklamkampanj | En kortvarig informationskampanj | En strategisk informationsinsats |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur propaganda påverkat människors uppfattningar om krig och fred. Ge konkreta exempel.
- Analysera en specifik propagandatext eller -film och bedöm dess effekter och budskap. Vilka känslor väcker den?
- Hur har propaganda förändrats över tid, särskilt i relation till teknik och medier? Ge exempel från olika tidsperioder.
- Reflektera över propagandans roll i nutida konflikter. Finns det paralleller till andra världskriget?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procentandel rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (12) |
D | 50% | (20) |
C | 65% | (26) |
B | 80% | (32) |
A | 90% | (36) |