“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Historisk minneskultur och monument
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur historia används i nutida samhällen genom minneskultur och monument. Eleverna ska kunna analysera och resonera kring betydelsen av dessa kulturella uttryck samt deras påverkan på identitet och samhällsminne.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket monument är känt för att minnas de döda i andra världskriget?
- A) Berlinmuren
- B) Holocaust-monumentet
- C) Eiffeltornet
- Vad syftar begreppet “kollektivt minne” på?
- A) Individuella minnen
- B) Minnen som delas av en grupp
- C) Historiska fakta
- Vilket av följande är ett exempel på ett kulturellt monument?
- A) En bok
- B) En staty
- C) En film
- Vem var en framstående figur inom minnesforskning?
- A) Maurice Halbwachs
- B) Karl Marx
- C) Sigmund Freud
- Vilket år invigdes minnesmonumentet i Hiroshima?
- A) 1955
- B) 1990
- C) 2000
- Vad används minneskultur för?
- A) Att glömma historien
- B) Att främja en gemensam identitet
- C) Att skapa konflikter
- Vilket monument är dedikerat till Martin Luther King Jr?
- A) Washingtonmonumentet
- B) Lincolnmonumentet
- C) Martin Luther King Jr. Memorial
- Vilken funktion har monument i ett samhälle?
- A) Att vara vackra att se på
- B) Att bevara en historisk berättelse
- C) Att vara kostsamma
- Vilken typ av minne handlar om att bevara traditioner?
- A) Historiskt minne
- B) Kulturellt minne
- C) Personligt minne
- I vilket land finns “Tornet av minnet” som minne av förintelsen?
- A) Tyskland
- B) Polen
- C) Israel
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Memorial | En plats för minne | En typ av byggnad | En litterär genre |
Kulturell identitet | En familjetradition | Gruppernas delade kultur | Ett individuellt minne |
Historiografi | Studiet av historia | En historisk plats | En typ av monument |
Konfliktminne | Minne av fred | Minne av krig | Minne av kulturella händelser |
Monument | En stor byggnad | En plats för att minnas | En typ av litteratur |
Förintelsen | En historisk händelse | En kulturtradition | Ett personligt minne |
Tradition | En gammal sedvänja | En historisk plats | En typ av monument |
Identitet | En personlig egenskap | En nations kultur | En typ av historia |
Symbolik | Betydelse av något | En konstform | Ett litterärt verk |
Cultural heritage | Arvet av kulturer | En typsnitt | Ett språk |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur påverkar monument historisk förståelse och identitet i ett samhälle? Resonera kring konkreta exempel.
- Diskutera hur minneskulturen förändras över tid och vilka faktorer som bidrar till dessa förändringar.
- Vilken roll spelar olika perspektiv i tolkningen av historiska minnen? Ge exempel på hur olika grupper kan ha olika synsätt.
- Analys av ett specifikt monument: Hur representerar det ett minne och vilken betydelse har det för dagens samhälle?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 70% | (39) |
B | 85% | (47) |
A | 90% | (50) |
“`