Prov. Historia 2b. Historisk minneskultur och monument. [Gymnasiet]

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2b

Tema: Historisk minneskultur och monument

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur historia används i nutida samhällen genom minneskultur och monument. Eleverna ska kunna analysera och resonera kring betydelsen av dessa kulturella uttryck samt deras påverkan på identitet och samhällsminne.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.

(Gy11, Kursplan Historia 2b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket monument är känt för att minnas de döda i andra världskriget?
    • A) Berlinmuren
    • B) Holocaust-monumentet
    • C) Eiffeltornet
  2. Vad syftar begreppet “kollektivt minne” på?
    • A) Individuella minnen
    • B) Minnen som delas av en grupp
    • C) Historiska fakta
  3. Vilket av följande är ett exempel på ett kulturellt monument?
    • A) En bok
    • B) En staty
    • C) En film
  4. Vem var en framstående figur inom minnesforskning?
    • A) Maurice Halbwachs
    • B) Karl Marx
    • C) Sigmund Freud
  5. Vilket år invigdes minnesmonumentet i Hiroshima?
    • A) 1955
    • B) 1990
    • C) 2000
  6. Vad används minneskultur för?
    • A) Att glömma historien
    • B) Att främja en gemensam identitet
    • C) Att skapa konflikter
  7. Vilket monument är dedikerat till Martin Luther King Jr?
    • A) Washingtonmonumentet
    • B) Lincolnmonumentet
    • C) Martin Luther King Jr. Memorial
  8. Vilken funktion har monument i ett samhälle?
    • A) Att vara vackra att se på
    • B) Att bevara en historisk berättelse
    • C) Att vara kostsamma
  9. Vilken typ av minne handlar om att bevara traditioner?
    • A) Historiskt minne
    • B) Kulturellt minne
    • C) Personligt minne
  10. I vilket land finns “Tornet av minnet” som minne av förintelsen?
    • A) Tyskland
    • B) Polen
    • C) Israel

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Begrepp 1 2 3
Memorial En plats för minne En typ av byggnad En litterär genre
Kulturell identitet En familjetradition Gruppernas delade kultur Ett individuellt minne
Historiografi Studiet av historia En historisk plats En typ av monument
Konfliktminne Minne av fred Minne av krig Minne av kulturella händelser
Monument En stor byggnad En plats för att minnas En typ av litteratur
Förintelsen En historisk händelse En kulturtradition Ett personligt minne
Tradition En gammal sedvänja En historisk plats En typ av monument
Identitet En personlig egenskap En nations kultur En typ av historia
Symbolik Betydelse av något En konstform Ett litterärt verk
Cultural heritage Arvet av kulturer En typsnitt Ett språk

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Hur påverkar monument historisk förståelse och identitet i ett samhälle? Resonera kring konkreta exempel.
  2. Diskutera hur minneskulturen förändras över tid och vilka faktorer som bidrar till dessa förändringar.
  3. Vilken roll spelar olika perspektiv i tolkningen av historiska minnen? Ge exempel på hur olika grupper kan ha olika synsätt.
  4. Analys av ett specifikt monument: Hur representerar det ett minne och vilken betydelse har det för dagens samhälle?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent Poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 70% (39)
B 85% (47)
A 90% (50)

“`


Modern Tillbaka-knapp