Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Kolonialismens kulturella utbyte
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kolonialismens kulturella utbyten och dess påverkan på olika kulturer. Provets frågor syftar till att få eleverna att reflektera över hur dessa utbyten har format både historiska och nutida samhällen, samt att utveckla deras förmåga att analysera och tolka historiska händelser utifrån olika perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år startade den europeiska kolonialismen?
- A) 1400
- B) 1500
- C) 1600
- D) 1700
- Vad var en av de viktigaste resurserna som européerna sökte i Afrika?
- A) Guld
- B) Diamanter
- C) Socker
- D) Olja
- Vilken kontinent drabbades hårdast av slaveriet under kolonialtiden?
- A) Asien
- B) Afrika
- C) Amerika
- D) Europa
- Vilket land var först med att etablera en kolonial närvaro i Indien?
- A) Spanien
- B) Frankrike
- C) Storbritannien
- D) Portugal
- Vad betyder begreppet “kolonialism”?
- A) Att kolonisera ett område för ekonomiska vinster
- B) Att skapa kulturell integration
- C) Att bevara ursprungsbefolkningens rättigheter
- D) Att sprida religion
- Vilken typ av utbyte skedde mellan kolonialmakterna och koloniområdena?
- A) Endast ekonomiskt
- B) Kulturellt och socialt
- C) Rent militärt
- D) Inga utbyten
- Vilket av följande länder var en stor kolonialmakts under 1800-talet?
- A) Kina
- B) Japan
- C) Storbritannien
- D) Mexiko
- Vilken var en betydande konsekvens av kolonialismen?
- A) Ökad välfärd i kolonierna
- B) Förlust av kulturell identitet
- C) Jämlikhet mellan kulturer
- D) Ingen påverkan alls
- Vad var syftet med “Civilizing Mission” som kolonialmakterna ofta nämnde?
- A) Att bevara ursprungsbefolkningen
- B) Att sprida västerländska värderingar
- C) Att öka militär närvaro
- D) Att minska handel
- Vilken berömd bok skrev Joseph Conrad som kritiserade kolonialismen?
- A) Moby Dick
- B) Heart of Darkness
- C) The Great Gatsby
- D) 1984
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kolonialism | Att ta över ett land | Att skapa vänskapsband | Att föra handel |
Imperialism | Att utvidga ett imperium | Att sprida utbildning | Att bevara traditioner |
Slaveri | Att äga människor | Att ge frihet | Att arbeta för demokratin |
Koloni | En bosättning i ett erövrat område | En typ av handel | En slags regering |
Kulturutbyte | Att blanda kulturer | Att isolera kulturer | Att förstöra kulturer |
Exploatering | Att utnyttja resurser | Att skydda miljön | Att bevara arv |
Assimilation | Att anpassa sig till en annan kultur | Att bevara sin egen kultur | Att avvisa förändring |
Motstånd | Att kämpa emot | Att acceptera | Att gå med på |
Kolonialmakt | Ett land som kontrollerar kolonier | Ett land utan makt | Ett handelsland |
Handelsvägar | Rutter för handel | Vägar för turism | Vägar för transport |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur kolonialismen har påverkat de länder som koloniserades. Vilka positiva och negativa effekter har du kunnat identifiera? Diskutera minst två aspekter per sida.
- Hur har kolonialismens kulturella utbyten fortsatt att påverka dagens samhälle? Ge exempel på nutida kulturella fenomen som kan spåras tillbaka till kolonialismen.
- Analysera hur kolonialismens historia har använts i olika kulturella uttryck, såsom litteratur och film. Vilken betydelse har dessa uttryck haft för vår förståelse av kolonialismen?
- Reflektera över hur vi i dagens samhälle kan lära oss av kolonialismens historia. Vilka lärdomar kan vi dra för att främja kulturell förståelse och samarbete idag?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Antal rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (16) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |