Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Mellankrigstidens film och media
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om mellankrigstidens film och media, samt deras förmåga att analysera och reflektera över hur dessa kulturella uttryck speglar och påverkar historiska händelser och samhällsutvecklingar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser och händelser under olika tidsperioder. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken film från mellankrigstiden handlar om den ekonomiska krisen?
- A) Metropolis
- B) Gold Diggers of 1933
- C) The Jazz Singer
- Vad var syftet med propagandafilmer under mellankrigstiden?
- A) Underhålla publiken
- B) Främja politiska budskap
- C) Dela nyheter
- Vilken genre blev populär under mellankrigstiden?
- A) Skräck
- B) Musikal
- C) Dokumentär
- Vem var en framträdande regissör under mellankrigstiden?
- A) Charlie Chaplin
- B) Alfred Hitchcock
- C) Orson Welles
- Vilket land var känt för sina expressionistiska filmer?
- A) Tyskland
- B) USA
- C) Frankrike
- I vilken film används en musikalisk stil som blev trendig under 1930-talet?
- A) Duck Soup
- B) Casablanca
- C) Snow White and the Seven Dwarfs
- Vad karaktäriserade nyhetsfilmer under mellankrigstiden?
- A) Långa reportage
- B) Korta klipp med dramatik
- C) Fiktion och fakta blandat
- Vilken funktion hade filmfestivaler under mellankrigstiden?
- A) Underhållning
- B) Främja kulturell utbyte
- C) Rekrytera filmare
- Vad kännetecknar filmmusik från denna tid?
- A) Minimalism
- B) Storslagna arrangemang
- C) Använde endast instrument
- Vilken händelse inspirerade många filmer under mellankrigstiden?
- A) Första världskriget
- B) Den stora depressionen
- C) Andra världskriget
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Expressionism | Känsloexprimerande stil inom konst | En form av dokumentärfilm | Musikgenre |
Film Noir | Klassisk Hollywoodfilm med optimistisk ton | Genren med mörka teman och stämningar | Familjefilm |
Propaganda | Förmedling av oberoende nyheter | Syftet att påverka opinionen | Underhållning |
Musikal | Film med inslag av sång och dans | Film utan ljud | En typ av drama |
Silent film | Film utan ljud | Film med tal | Film med bara musik |
Hollywood | Stad i USA känd för filmproduktion | En typ av filmgenre | Musiktyp |
Kamerateknik | Hur man skriver manus | Teknik för att filma | Typer av film |
Censur | Kontroll av filmutbudet | Fri filmproduktion | Underhållning |
Dokumentär | Fiktion baserat på verkliga händelser | Film som skildrar verkligheten | Fantasi |
Genre | Typ av film | Kvalitet på filmen | Speltid |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur filmer från mellankrigstiden återspeglar de samhälleliga förändringar som skedde under denna tid. Ge exempel på specifika filmer och deras teman.
- Analysera hur filmens roll som samhällskommentator har förändrats över tid. Jämför filmer från mellankrigstiden med nutida filmer.
- Reflektera över hur olika kulturella rörelser under mellankrigstiden påverkade filmens innehåll och stil. Vilka element från dessa rörelser ser vi fortfarande idag?
- Utred hur filmmediet kan ses som ett verktyg för politisk påverkan under mellankrigstiden. Vilka exempel kan du ge där filmen har använts för att sprida specifika budskap?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Rätt i procent | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 10 |
D | 50% | 15 |
C | 65% | 20 |
B | 80% | 25 |
A | 90% | 30 |