Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia
Tema: Nationalismens symboler och ritualer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om nationalismens symboler och ritualer genom historiska perspektiv samt deras förmåga att analysera och tolka historiskt källmaterial.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika konst- och kulturbegrepp i historiskt perspektiv. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. |
(Gy11, Kursplan Historia 2b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande symboler används ofta för att representera nationalism?
- A) Korsflaggan
- B) Nationalflaggan
- C) Fredsflaggan
- Vad innebär termen “nationalism”?
- A) En politisk rörelse för att bevara nationella traditioner
- B) En ideologi som förespråkar enhet genom kulturell mångfald
- C) En strävan efter självständighet och nationell identitet
- Vilken av följande händelser är kopplad till uppkomsten av nationalism i Europa?
- A) Franska revolutionen
- B) Andra världskriget
- C) Kalla kriget
- Vilken typ av ritualer kan förknippas med nationalism?
- A) Kulturella festivaler
- B) Religiösa ceremonier
- C) Militärparader
- Hur kan konst användas som ett uttryck för nationalism?
- A) Genom att främja internationell konst
- B) Genom att representera nationella symboler och historia
- C) Genom att kritisera statliga institutioner
- Vad menas med “nationell identitet”?
- A) En persons medborgarskap
- B) En känsla av tillhörighet till en nation
- C) En geografisk plats
- Vilka känslor kan nationalism väcka hos individer?
- A) Hat och avsky
- B) Stolthet och tillhörighet
- C) Likgiltighet
- Vilken av följande är en konsekvens av nationalism?
- A) Ökad internationell handel
- B) Skapandet av nya nationer
- C) Minskat kulturellt utbyte
- Vad är en “nationell myt”?
- A) En myt som förklarar naturfenomen
- B) En berättelse som stärker nationell identitet
- C) En fiktiv berättelse för barn
- Hur kan utbildning påverka nationalism?
- A) Genom att främja tolerans och öppenhet
- B) Genom att undervisa om nationens historia och värderingar
- C) Genom att minska intresset för kulturella traditioner
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Nationalism | En strävan efter självständighet | En form av globalisering | En ideologi för kulturell mångfald |
Symbol | En konkret representation av en idé | En person med makt | En typ av låt |
Kultur | Gemensamma värderingar och traditioner | En typ av utbildning | En geografisk plats |
Ritual | En upprepning av handlingar i särskilda sammanhang | En konversation mellan vänner | En typ av musik |
Identitet | En persons sociala status | En persons känsla av tillhörighet | En geografisk plats |
Symbolik | Användning av tecken för att representera något | En typ av litteratur | En form av matematik |
Folk | En grupp med gemensamma kulturella drag | En typ av djur | En plats |
Tradition | En handling som upprepas genom generationer | En nyhet i samhället | En typ av sport |
Patriotism | Kärlek till sitt land | Motvilja mot andra länder | En typ av filosofi |
Rörelse | En organiserad strävan efter förändring | En fysisk handling | En typ av konstverk |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur har nationalismens symboler använts för att skapa en känsla av gemenskap inom en nation? Diskutera med exempel.
- Vilka risker finns det med nationalism? Resonera kring hur det kan påverka relationer mellan olika grupper.
- På vilket sätt kan utbildning forma en individs syn på nationalism och dess värderingar? Reflektera över din egen erfarenhet.
- Hur kan konst och kultur användas för att uttrycka nationalism? Ge exempel på specifika verk eller händelser.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16,5 |
D | 50% | 27,5 |
C | 65% | 36 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 49,5 |