Ämne: Historia
Årskurs: Åk 8–9
Prov: Antikens Grekland och Rom – deras påverkan på dagens samhälle
Syfte
Provet syftar till att eleverna ska visa sin förståelse för antikens Grekland och Rom, särskilt hur dessa forntida samhällen har påverkat dagens demokrati, rättssystem och samhällstänkande. Eleverna ska kunna redogöra för viktiga händelser, personer och samhällsstrukturer från antiken, använda historiska begrepp, och föra enkla till nyanserade resonemang om orsaker, konsekvenser och påverkan. Genom att svara på faktafrågor, begreppsfrågor och resonerande frågor visar eleverna sin förmåga att koppla historiskt innehåll till vår samtid.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Antiken, dess samhällen och några viktiga händelser och personer. | Eleven redogör översiktligt för antiken och några viktiga händelser, personer och samhällsstrukturer. | Eleven redogör utförligt för antiken och viktiga händelser, personer och samhällsstrukturer. |
Historiska begrepp och deras användning. | Eleven använder några historiska begrepp. | Eleven använder flera historiska begrepp på ett korrekt sätt. |
Orsaker och konsekvenser samt påverkan på senare tiders kulturer och vår tid. | Eleven för enkla resonemang om orsaker, konsekvenser och påverkan. | Eleven för välgrundade resonemang om orsaker, konsekvenser och påverkan. |
Prov
Faktafrågor (Antal poäng: 18)
- Vad kallades styrelsesättet i antikens Aten där folket fick vara med och bestämma?
a) Monarki
b) Demokrati
c) Republik
d) Diktatur - Vilken roll hade senaten i det antika Rom?
a) Att hålla fester
b) Att styra och fatta beslut
c) Att utbilda barn
d) Att skriva böcker - Nämn en känd person från Grekland eller Rom.
- Vad är en lag?
- Ge ett exempel på något från antiken som påverkar vårt samhälle idag.
- Vad betyder ordet “demokrati”?
- Vilken av följande var en viktig stad i antikens Grekland?
a) Rom
b) Aten
c) Kairo
d) Paris - Vad gjorde romarna för att organisera sitt rättssystem?
- Hur påverkade grekerna dagens sätt att tänka om medborgarnas rättigheter?
- Vad betyder ordet “senat”?
- Vilken typ av samhälle hade Rom?
a) Demokrati
b) Republik
c) Diktatur
d) Monarki - Ge ett exempel på en konsekvens av att ha demokrati.
- Vad betyder ordet “republik”?
- Vad gjorde grekerna för att låta folket vara med och bestämma?
- Nämn en skillnad mellan Grekland och Rom.
- Vad är en rättsstat?
- Hur kan lagar skydda människor?
- Vad gjorde romarna för att se till att lagarna följdes?
Ordkollen (Antal poäng: 12)
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är rätt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Demokrati | Att en kung bestämmer allt | Att folket får vara med och bestämma | Att några få rika bestämmer |
Senat | En grupp som styr i Rom | En typ av soldater | En skola för barn |
Republik | Ett samhälle där folket väljer sina ledare | Ett samhälle utan lagar | Ett samhälle där kungen bestämmer |
Lag | En regel som gäller för alla | En idé som man kan följa om man vill | En hemlig plan |
Medborgare | Någon som bor i ett land och har rättigheter | Någon som är kung | Någon som arbetar som soldat |
Rättsstat | Ett land där lagar passar alla och följs | Ett land utan lagar | Ett land där bara rika har rätt |
Orsak | Det som gör att något händer | Det som är resultatet | En plats där folk bor |
Konsekvens | Det som händer efter något | Det som börjar något | En person som bestämmer |
Antiken | En tid för länge sedan | En stad i Grekland | En typ av mat |
Senat | En grupp människor som styr i Rom | Ett slags tempel | En idrottsplats |
Rättvisa | Att alla får lika behandling | Att bara vissa får hjälpa | Att man får bestämma själv |
Politik | Hur man bestämmer i ett land | En sorts musik | En gammal byggnad |
Resonerande frågor (Antal poäng: 20)
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt du kan. Du kan skriva på baksidan om du behöver.
- Ge tre exempel på saker från grekernas och romarnas samhällen som påverkar oss idag.
- Beskriv tre anledningar till varför dessa saker är viktiga för vårt sätt att leva och tänka.
- Berätta om två andra sätt att se på hur grekernas och romarnas samhällen påverkar oss.
- Varför är det viktigt att tänka på både bra och dåliga saker från antikens samhällen när vi jämför med idag?
- Fundera över hur vårt samhälle skulle vara om vi inte hade fått idéer från Grekland och Rom.
Bedömning
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 poäng |
D | 50 % | 25 poäng |
C | 70 % | 35 poäng |
B | 80 % | 40 poäng |
A | 90 % | 45 poäng |
Poängfördelning: Faktafrågor och ordkollen tillsammans är värda 30 poäng, medan de resonerande frågorna är värda 20 poäng och kräver mer utvecklade svar.
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter