Provkonstruktion

Årskurs:

Äk. 3

Ämne:

Historia

Tema:

Forntid

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om forntiden, inklusive viktiga händelser, kulturer och livsvillkor under denna period.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskaper om några av de tidigaste samhällena och deras livsvillkor.Eleven kan berätta om några viktiga händelser inom forntiden.

Källa: (Lgr 22, Historia, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande kulturer var en del av forntiden?
    a) Romarriket
    b) Vikingarna
    c) Renässansen
  2. Vad använde forntida människor för att odla sin mat?
    a) Träskor
    b) Plogar
    c) Händerna
  3. Vilken av följande var en viktig uppfinning under forntiden?
    a) Hjulet
    b) Datorn
    c) Lampan
  4. Vilken av följande byggnader är typisk för forntida Egypten?
    a) Pyramid
    b) Slott
    c) Skyskrapa
  5. Vilken typ av samhälle levde de första människorna i?
    a) Nomadiska
    b) Industrialiska
    c) Agrara
  6. Vad kallades den skrift som användes av sumererna?
    a) Hieroglyfer
    b) Cuneiform
    c) Runor
  7. Vad var ett viktigt djur för forntida människor?
    a) Hästen
    b) Hunden
    c) Katten
  8. Vilken flod var viktig för den tidiga egyptiska civilisationen?
    a) Amazonas
    b) Nilen
    c) Ganges
  9. Vad använde man för att göra verktyg under forntiden?
    a) Plast
    b) Metall
    c) Sten
  10. Vilken av följande är en forntida stad?
    a) Stockholm
    b) Ur
    c) Paris
  11. Vad handlade forntida religioner ofta om?
    a) Vetenskap
    b) Naturgudar
    c) Datorer
  12. Vilken av följande var en ledare under forntiden i Mesopotamien?
    a) Ramses
    b) Gilgamesh
    c) Alexander
  13. Vad används hieroglyfer till?
    a) Matlagning
    b) Kommunikation
    c) Byggande
  14. Vad kallades de tidiga jordbruksområdena?
    a) Städer
    b) Odlingar
    c) Öknar
  15. Vilken av följande är en forntida konstform?
    a) Målningar på väggar
    b) Fotografi
    c) Film

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ForntidTiden innan nuTiden efter nuTiden för framtiden
CivilisationEtt organiserat samhälleEn grupp djurEn typ av växt
HieroglyferEn typ av musikEn skrivformEn typ av mat
PyramiderEn byggnad i EgyptenEn typ av kläderEn väg
NeolitikumTiden för tidiga jägareEn tidsålder med jordbrukEn typ av konst
SumerernaEn forntida kulturEn typ av djurEn växtart
NomadEn som flyttar mycketEn som stannarEn som arbetar i stad
MesopotamienOmråde mellan floderEn typ av fågelEn dryck
ÖkenTorr plats utan vattenVattensamlingSkog
RunorEn forntida skrivformEn typ av matEn säng

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur människors liv såg ut under forntiden. Vilka yrken fanns, och hur bodde man?
  2. Diskutera varför forntida kulturer är viktiga att studera idag. Vad kan vi lära oss av dem?
  3. Jämför två olika forntida kulturer, exempelvis Egypten och Mesopotamien. Vilka likheter och skillnader fanns det?
  4. Resonera kring hur religionen påverkade det dagliga livet i forntida samhällen.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E3016 (inkl. minst 6 poäng från resonerande frågor)
D4022
C5028
B7039
A9050

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna