Provkonstruktion
Årskurs:
Äk. 3
Ämne:
Historia
Tema:
Forntid
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om forntiden, inklusive viktiga händelser, kulturer och livsvillkor under denna period.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få kunskaper om några av de tidigaste samhällena och deras livsvillkor. | Eleven kan berätta om några viktiga händelser inom forntiden. |
Källa: (Lgr 22, Historia, åk. 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande kulturer var en del av forntiden?
a) Romarriket
b) Vikingarna
c) Renässansen - Vad använde forntida människor för att odla sin mat?
a) Träskor
b) Plogar
c) Händerna - Vilken av följande var en viktig uppfinning under forntiden?
a) Hjulet
b) Datorn
c) Lampan - Vilken av följande byggnader är typisk för forntida Egypten?
a) Pyramid
b) Slott
c) Skyskrapa - Vilken typ av samhälle levde de första människorna i?
a) Nomadiska
b) Industrialiska
c) Agrara - Vad kallades den skrift som användes av sumererna?
a) Hieroglyfer
b) Cuneiform
c) Runor - Vad var ett viktigt djur för forntida människor?
a) Hästen
b) Hunden
c) Katten - Vilken flod var viktig för den tidiga egyptiska civilisationen?
a) Amazonas
b) Nilen
c) Ganges - Vad använde man för att göra verktyg under forntiden?
a) Plast
b) Metall
c) Sten - Vilken av följande är en forntida stad?
a) Stockholm
b) Ur
c) Paris - Vad handlade forntida religioner ofta om?
a) Vetenskap
b) Naturgudar
c) Datorer - Vilken av följande var en ledare under forntiden i Mesopotamien?
a) Ramses
b) Gilgamesh
c) Alexander - Vad används hieroglyfer till?
a) Matlagning
b) Kommunikation
c) Byggande - Vad kallades de tidiga jordbruksområdena?
a) Städer
b) Odlingar
c) Öknar - Vilken av följande är en forntida konstform?
a) Målningar på väggar
b) Fotografi
c) Film
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Forntid | Tiden innan nu | Tiden efter nu | Tiden för framtiden |
Civilisation | Ett organiserat samhälle | En grupp djur | En typ av växt |
Hieroglyfer | En typ av musik | En skrivform | En typ av mat |
Pyramider | En byggnad i Egypten | En typ av kläder | En väg |
Neolitikum | Tiden för tidiga jägare | En tidsålder med jordbruk | En typ av konst |
Sumererna | En forntida kultur | En typ av djur | En växtart |
Nomad | En som flyttar mycket | En som stannar | En som arbetar i stad |
Mesopotamien | Område mellan floder | En typ av fågel | En dryck |
Öken | Torr plats utan vatten | Vattensamling | Skog |
Runor | En forntida skrivform | En typ av mat | En säng |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur människors liv såg ut under forntiden. Vilka yrken fanns, och hur bodde man?
- Diskutera varför forntida kulturer är viktiga att studera idag. Vad kan vi lära oss av dem?
- Jämför två olika forntida kulturer, exempelvis Egypten och Mesopotamien. Vilka likheter och skillnader fanns det?
- Resonera kring hur religionen påverkade det dagliga livet i forntida samhällen.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 16 (inkl. minst 6 poäng från resonerande frågor) |
D | 40 | 22 |
C | 50 | 28 |
B | 70 | 39 |
A | 90 | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna