Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Historia
Tema: Historiebruk, Oliver Twist och den industriella revolutionen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur historiebruk kan tillämpas på litterära verk som “Oliver Twist” och den kontext av den industriella revolutionen som boken skildrar. Provets utformning syftar till att främja kritiskt tänkande och förmågan att analysera hur historia används för att påverka vår förståelse av samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys av historiebruk och hur litterära verk kan spegla och påverka synen på historiska händelser och samhällsproblem. | Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp. |
Källa: (Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad handlar “Oliver Twist” främst om? – A) Barnens liv under den industriella revolutionen – B) En romantisk kärlekshistoria – C) En äventyrsberättelse i naturen
- Vilken roll spelar den industriella revolutionen i “Oliver Twist”? – A) Det är en bakgrund till berättelsen där fattigdom och barnarbete är centrala teman – B) Det nämns inte alls – C) Det ger en positiv bild av teknologi
- Vilket av följande är ett exempel på historiebruk i “Oliver Twist”? – A) Att beskriva hur barnarbete påverkade samhället under den industriella revolutionen – B) Att romantisera livet på landet – C) Att fokusera på aristokratins livsstil
- Hur används “Oliver Twist” för att kritisera samhällsförhållandena under den industriella revolutionen? – A) Genom att framhäva de rika – B) Genom att belysa orättvisorna och fattigdomen – C) Genom att ignorera dessa frågor
- Vad kan läsare lära sig om den industriella revolutionens påverkan på barn genom “Oliver Twist”? – A) Att barn hade det bra – B) Att barnarbete var utbrett och utnyttjande var vanligt – C) Att alla barn fick utbildning
- Vad innebär källkritik i relation till litterära verk som “Oliver Twist”? – A) Att acceptera allt som står i boken – B) Att analysera och ifrågasätta författarens avsikter och kontext – C) Att jämföra med andra fiktiva verk
- Hur kan “Oliver Twist” användas för att diskutera dagens sociala problem? – A) Genom att se på paralleller med dagens barnfattigdom och sociala orättvisor – B) Det är irrelevant för dagens frågor – C) Bara som en historisk kuriosa
- Vilken typ av historiebruk kan ses när “Oliver Twist” används i skolundervisning? – A) Utbildande historiebruk som syftar till att förstå historiska och sociala frågor – B) Underhållande historiebruk som fokuserar på berättelsen – C) Kulturellt historiebruk utan djupare analys
- Hur påverkar “Oliver Twist” vår syn på den industriella revolutionen? – A) Det ger en romantisk bild av tiden – B) Det väcker medvetenhet om de sociala konsekvenserna av industrialiseringen – C) Det är helt irrelevant för förståelsen av industrin
- Vilken funktion har “Oliver Twist” i diskussioner om historiebruk? – A) Att vara en ren fiktion utan relevans – B) Att belysa de sociala och ekonomiska problemen i en historisk kontext – C) Att främja en viss politisk agenda
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Historiebruk | Användning av historia | En typ av litteratur | En sorts film |
Barnarbete | Arbete för barn | Lek på gården | Utbildning för barn |
Industriell revolution | En period av ekonomisk och teknologisk förändring | En typ av litteratur | En politisk rörelse |
Sociala orättvisor | Ojämlikhet i samhället | Ekonomiska framgångar | Historisk forskning |
Källkritik | Bedömning av källors värde | Att förstöra källor | Att skriva källor |
Litterär kontext | Omständigheterna kring ett litterärt verk | En typ av litteratur | En litterär stil |
Fattigdom | Brist på pengar | Rikedom | Lyxig livsstil |
Samhällskritik | Att ifrågasätta samhällsstrukturer | Att stödja samhället | Att ignorera problem |
Representation | Att avbilda något | Att dölja fakta | Att förneka historia |
Berättelse | En historia | En typ av dokument | En samling av fakta |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur “Oliver Twist” speglar de sociala orättvisor som uppstod under den industriella revolutionen. Vilka exempel från boken kan du ge?
- Reflektera över hur historiebruk i “Oliver Twist” kan påverka vår förståelse av dagens samhälle. Vilka paralleller kan dras mellan då och nu?
- Analysera hur Charles Dickens använder sitt verk för att kritisera det brittiska samhället under den industriella revolutionen. Vilka litterära tekniker använder han för att framhäva sina poänger?
- Vilken betydelse har källkritik när vi läser “Oliver Twist”? Hur kan det hjälpa oss att förstå bokens historiska och sociala kontext?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 27 |
C | 65% | 36 |
B | 80% | 45 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna