Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Kemi. Indelning av ämnen. [Åk. 4 – 6]

Provkonstruktion

Årskurs:

Äk. 5

Ämne:

Kemi

Tema:

Indelning av ämnen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förstäelse för indelningen av ämnen, inklusive grundämnen, föreningar och blandningar. Eleverna ska kunna identifiera och beskriva olika typer av ämnen samt deras egenskaper.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kemi i vår vardag, hur vi kan dela in ämnen i grundämnen och kemiska föreningar. Eleven kan ge exempel på ämnen och beskriva deras egenskaper.

Källa: (Lgr 22. Kemi, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är ett grundämne?
    • A) Koldioxid
    • B) Syre
    • C) Vatten
  2. Vad kallas en blandning av olika ämnen?
    • A) Förening
    • B) Blandning
    • C) Grundämne
  3. Vilken av följande är en kemisk förening?
    • A) Koldioxid
    • B) Luft
    • C) Guld
  4. Vad består en förening av?
    • A) Endast en typ av atom
    • B) Två eller flera olika typer av atomer
    • C) Enbart gaser
  5. Vilket av följande är en egenskap hos en gas?
    • A) Den har en bestämd volym
    • B) Den formar sig efter behållarens form
    • C) Den kan inte komprimeras
  6. Vad är en lösning?
    • A) En blandning där en substans är löst i en annan
    • B) En substans i fast form
    • C) En blandning av gaser
  7. Vad kallas de ämnen som inte kan brytas ner ytterligare?
    • A) Föreningar
    • B) Element
    • C) Blandningar
  8. Vilken av följande är en heterogen blandning?
    • A) Saltvatten
    • B) Sand i vatten
    • C) Syrgas
  9. Vad är skillnaden mellan en kemisk och en fysikalisk förändring?
    • A) Ingen skillnad
    • B) Kemiska förändringar skapar nya ämnen
    • C) Fysikaliska förändringar skapar nya ämnen
  10. Vilken process används för att separera en blandning av fasta ämnen?
    • A) Filtering
    • B) Kylning
    • C) Destillering
  11. Vad är en atom?
    • A) Den minsta delen av ett grundämne
    • B) En blandning av grundämnen
    • C) En kemisk förening
  12. Vilken av följande är inte en egenskap hos metaller?
    • A) Leder elektricitet
    • B) Är spröda
    • C) Har hög densitet
  13. Vad kallas processen när vatten förvandlas till ånga?
    • A) Kondensering
    • B) Avdunstning
    • C) Frysningspunkt
  14. Vilken av följande är en egenskap hos salter?
    • A) De är ledande i fast form
    • B) De har hög smältpunkt
    • C) De är alltid gasformiga
  15. Vad händer när en förening värms upp?
    • A) Den ändrar form
    • B) Den förblir oförändrad
    • C) Den kan brytas ner till sina beståndsdelar

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp 1 2 3
Grundämne Kan brytas ner Består av en typ av atom Blandning av ämnen
Förening En typ av blandning Består av olika atomer Enbart gaser
Blandning Kan se olika ut Består av en typ av atom En kemisk reaktion
Atom Minsta del av ett ämne En blandning av gaser En förening
Lösning Fast ämne i vätska En blandning av ämnen Enbart fasta ämnen
Gas Har en bestämd volym Fyller behållarens form Kan inte komprimeras
Kemi Studier av levande varelser Studier av ämnen och deras reaktioner Enbart fysikaliska processer
Metaller Leder värme och el Är spröda Har låg densitet
Salter Löses alltid i olja Fasta ämnen Gaser vid rumstemperatur
Avdunstning Förändring till fast form Förändring till gasform Förändring till vätska

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv skillnaderna mellan grundämnen, föreningar och blandningar. Ge exempel på var och en av dem.
  2. Förklara hur man kan separera en blandning av sand och salt. Vilka metoder skulle du använda och varför?
  3. Resonera kring varför det är viktigt att förstå indelningen av ämnen inom kemi. Vilka praktiska tillämpningar kan denna kunskap ha?
  4. Diskutera hur temperatur påverkar ämnens tillstånd (fast, vätska, gas) och ge exempel på hur detta kan observeras i vardagen.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 17 (inkl. resonerande frågor 6)
D 50% 27 (inkl. resonerande frågor 10)
C 65% 36 (inkl. resonerande frågor 12)
B 80% 46 (inkl. resonerande frågor 15)
A 90% 50 (inkl. resonerande frågor 20)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp