Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Matematik. Algebra. [Åk 8]

Provkonstruktion

Detta prov i algebra är avsett för att bedöma elever i årskurs 8s kunskaper och förmågor inom algebraområdet i matematik. Provet innehåller olika typer av uppgifter som testar både grundläggande färdigheter och fördjupad förståelse.

Årskurs: 8
Ämne: Matematik
Tema: Algebra

Provet kan anpassas för elever med extra stöd genom enklare formuleringar eller fler ledtrådar till uppgifterna.

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper i algebra, inklusive förmågan att hantera och förenkla algebraiska uttryck, lösa ekvationer, samt förstå och använda samband och formler. Provet kopplas till ämnets centrala innehåll och syftar till att utveckla elevernas matematiska resonemang och problemlösning.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer; förenkling Eleven kan förenkla algebraiska uttryck och lösa enkla ekvationer med hjälpsam vägledning. Eleven kan förenkla algebraiska uttryck och lösa ekvationer med flera led, samt förklara sina lösningar.
Samband och funktioner; tolka och använda formler Eleven kan tolka och använda enkla formler i olika sammanhang. Eleven kan tolka, använda och förändra formler samt lösa problem som involverar samband.

[Källa: Lgr22, Matematik, Åk 7-9]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad är värdet av uttrycket \(3x + 5\) när \(x = 2\)?
    a) 6
    b) 11
    c) 7
    d) 10
  2. Förenkla uttrycket \(4a + 3a\).
    a) \(7a\)
    b) \(12a\)
    c) \(a\)
    d) \(a + 7\)
  3. Lös ekvationen \(x + 7 = 12\).
    a) 19
    b) 5
    c) 7
    d) 12
  4. Vad är koefficienten i uttrycket \(5y – 3\)?
    a) -3
    b) 5
    c) \(y\)
    d) 8
  5. Vilket av följande är en likning?
    a) \(3x + 2\)
    b) \(x – 5 = 10\)
    c) \(7 + 4\)
    d) \(2a \times 3b\)
  6. Förenkla uttrycket \((2x + 3) + (4x – 1)\).
    a) \(6x + 2\)
    b) \(2x + 2\)
    c) \(6x + 4\)
    d) \(8x + 2\)
  7. Lös ekvationen \(2x = 14\).
    a) 7
    b) 12
    c) 16
    d) 28
  8. Vilket uttryck motsvarar “tre gånger ett tal minus fyra”?
    a) \(3 – 4x\)
    b) \(3x – 4\)
    c) \(4 – 3x\)
    d) \(3(x – 4)\)
  9. Förenkla uttrycket \(6b – 2b + 4\).
    a) \(4b + 4\)
    b) \(8b + 4\)
    c) \(4b – 4\)
    d) \(6b + 2b + 4\)
  10. Lös ekvationen \(x/3 = 5\).
    a) 15
    b) 8
    c) 2
    d) 18
  11. Vad är värdet av \(2(x + 3)\) när \(x = 4\)?
    a) 14
    b) 8
    c) 16
    d) 10
  12. Förenkla uttrycket \(3(x + 2) – x\).
    a) \(2x + 6\)
    b) \(4x + 2\)
    c) \(3x + 2\)
    d) \(2x + 2\)
  13. Vad kallas talet framför variabeln i ett algebraiskt uttryck?
    a) Term
    b) Koefficient
    c) Variabel
    d) Faktor
  14. Lös ekvationen \(5x – 10 = 20\).
    a) 6
    b) 5
    c) 4
    d) 10
  15. Vilket av följande uttryck är korrekt faktoriserat?
    a) \(x^2 + 4x = x(x + 4)\)
    b) \(x^2 + 4x = (x + 4)(x + 4)\)
    c) \(x^2 + 4x = x^2 + 4x\)
    d) \(x^2 + 4x = (x – 4)(x + 4)\)
  16. Förenkla uttrycket \((x + 2)(x – 2)\).
    a) \(x^2 – 4\)
    b) \(x^2 + 4\)
    c) \(x^2 – 2x + 2\)
    d) \(x^2 + 2x – 2\)
  17. Lös ekvationen \(3(x – 1) = 9\).
    a) 4
    b) 3
    c) 1
    d) 2
  18. Vad blir summan av \(2x + 3x\)?
    a) \(5x\)
    b) \(6x\)
    c) \(2x + 3x\)
    d) \(x\)

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Koefficient Talet framför variabeln Variabeln i uttrycket Summan av termer
Ekvation Ett påstående om likhet Ett tal En funktion
Förenkla Göra ett uttryck kortare Göra ett uttryck längre Göra ett uttryck svårare
Faktor Ett tal som multipliceras Ett tal som delas En likhet
Variabel En bokstav som representerar ett tal En siffra Ett uttryck
Uttryck En matematisk kombination av tal, variabler och räknesätt Ett svar på en fråga En funktion
Formel En regel eller ett samband beskrivet med symboler En fråga Ett svar
Lösning Det tal som uppfyller en ekvation En fråga Ett uttryck
Term En del av ett uttryck som är en produkt av tal och variabler En ekvation En funktion
Förenkling Att skriva ett uttryck i enklare form Att skriva ett uttryck längre Att lösa en ekvation
Samband Ett sätt att visa hur något hör ihop En ekvation En variabel
Uttryck Kombination av tal och variabler Ett tal En fråga

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Hur kan du använda faktorisering för att lösa problem i vardagen? Ge ett exempel.
  • Beskriv skillnaden mellan en ekvation och ett uttryck och ge exempel på båda.
  • Varför är det viktigt att förstå koefficienter och variabler när man arbetar med algebra?
  • Hur kan det vara användbart att lösa ekvationer i verkliga situationer? Ge exempel.
  • Etiskt dilemma: Om du och din kompis har olika lösningar på en ekvation, hur kan ni komma fram till vilken som är korrekt? Hur bör ni hantera oenigheten?

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E Minst 30 % 15
D 45 % 22,5
C 60 % 30
B 75 % 37,5
A 90 % 45

Poängfördelningen är 18 poäng på faktafrågor, 12 poäng på ordkollen och 20 poäng på resonerande frågor. Resonerande frågor värderas högre eftersom de kräver mer utvecklat svar och resonemang.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.

Vill du att jag sparar provet som Word-fil, har facit, eller göra andra justeringar?


Modern Tillbaka-knapp
×