Ämne: Matematik
Årskurs: Åk 3
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda grundläggande aritmetiska operationer, såsom addition, subtraktion, multiplikation och division. Provet fokuserar på taluppfattning och problemlösning som är centrala delar i matematikämnet enligt Lgr22 för årskurs 3. Eleverna ska visa att de kan hantera olika typer av räkneuppgifter, både i form av direkta beräkningar och vid mer praktiska problemställningar. Provet syftar också till att identifiera elevernas styrkor och eventuella behov av extra stöd i aritmetik.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Taluppfattning och tals användning: addition, subtraktion, multiplikation och division inom talområdet 0–100. | Eleven kan med hjälp lösa enkla beräkningar med hela tal. | Eleven kan lösa enkla beräkningar med hela tal på ett säkert sätt. |
Problemlösning: | Eleven kan med hjälp lösa enkla problem som rör vardagliga situationer. | Eleven kan lösa enkla problem som rör vardagliga situationer och visa hur de tänker. |
[Lgr22, Matematik, Åk 1-3]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad är 25 + 17?
a) 42
b) 43
c) 44 - Vad är 90 – 45?
a) 45
b) 44
c) 46 - Vad är 7 × 6?
a) 42
b) 36
c) 48 - Vad är 56 ÷ 8?
a) 6
b) 7
c) 8 - Vad är 13 + 29?
a) 42
b) 40
c) 41 - Vad är 81 – 36?
a) 44
b) 45
c) 46 - Vad är 8 × 5?
a) 40
b) 45
c) 35 - Vad är 72 ÷ 9?
a) 6
b) 7
c) 8 - Vad är 50 + 25?
a) 75
b) 74
c) 76 - Vad är 60 – 18?
a) 42
b) 41
c) 43 - Vad är 9 × 4?
a) 36
b) 34
c) 38 - Vad är 45 ÷ 5?
a) 8
b) 9
c) 7 - Vad är 17 + 23?
a) 39
b) 40
c) 41 - Vad är 70 – 27?
a) 44
b) 43
c) 45 - Vad är 6 × 7?
a) 42
b) 41
c) 43 - Vad är 36 ÷ 6?
a) 5
b) 6
c) 7 - Vad är 28 + 14?
a) 41
b) 42
c) 43 - Vad är 85 – 50?
a) 34
b) 35
c) 36
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Addition | Att lägga ihop två tal | Att ta bort ett tal | Att dela ett tal |
Subtraktion | Att ta bort ett tal | Att multiplicera två tal | Att lägga ihop två tal |
Multiplikation | Att dela ett tal | Att lägga ihop flera lika tal | Att ta bort ett tal |
Division | Att lägga ihop två tal | Att dela ett tal i lika delar | Att multiplicera två tal |
Talområde | Hur stora tal kan vara | Vilka tal som räknas med i en uppgift | Antalet tal man använder i en uppgift |
Produkt | Svaret när man delar | Svaret när man multiplicerar | Svaret när man subtraherar |
Summa | Svaret när man lägger ihop | Svaret när man subtraherar | Svaret när man delar |
Differens | Svaret när man subtraherar | Svaret när man multiplicerar | Svaret när man delar |
Faktor | Ett tal man multiplicerar med | Svaret på en division | Svaret på en addition |
Kvot | Svaret på en division | Ett tal man subtraherar | Ett tal man multiplicerar |
Huvudräkning | Att räkna i huvudet utan papper och penna | Att räkna med hjälp av papper och penna | Att räkna med en miniräknare |
Term | Ett tal som ingår i en addition eller subtraktion | Ett räknesätt | Ett svar i en uppgift |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur du kan använda addition och subtraktion i vardagen. Ge två exempel.
- Vad händer med summan om du adderar ett tal och sedan subtraherar samma tal? Förklara med ett exempel.
- Du har 48 godisbitar och vill dela dem lika mellan 6 personer. Hur många bitar får varje person? Beskriv hur du tänker.
- Anna har 7 påsar med 8 äpplen i varje. Hur många äpplen har hon totalt? Visa hur du räknar.
- Fundera på detta etiska dilemma: Om du har 10 godisbitar och din kompis bara har 2, hur kan ni dela godiset så att det känns rättvist? Motivera ditt svar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 45 % | 22 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 38 |
A | 90 % | 45 |
Poängfördelningen är 18 poäng för faktafrågor, 12 poäng för ordkollen och 20 poäng för resonerande frågor. De resonerande frågorna har högre poängvärde för att bedöma elevens förmåga att förklara och resonera.
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.