Ämne: Matematik

Årskurs: Åk 3

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda grundläggande aritmetiska operationer, såsom addition, subtraktion, multiplikation och division. Provet fokuserar på taluppfattning och problemlösning som är centrala delar i matematikämnet enligt Lgr22 för årskurs 3. Eleverna ska visa att de kan hantera olika typer av räkneuppgifter, både i form av direkta beräkningar och vid mer praktiska problemställningar. Provet syftar också till att identifiera elevernas styrkor och eventuella behov av extra stöd i aritmetik.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Taluppfattning och tals användning: addition, subtraktion, multiplikation och division inom talområdet 0–100.Eleven kan med hjälp lösa enkla beräkningar med hela tal.Eleven kan lösa enkla beräkningar med hela tal på ett säkert sätt.
Problemlösning:Eleven kan med hjälp lösa enkla problem som rör vardagliga situationer.Eleven kan lösa enkla problem som rör vardagliga situationer och visa hur de tänker.

[Lgr22, Matematik, Åk 1-3]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad är 25 + 17?
    a) 42
    b) 43
    c) 44
  2. Vad är 90 – 45?
    a) 45
    b) 44
    c) 46
  3. Vad är 7 × 6?
    a) 42
    b) 36
    c) 48
  4. Vad är 56 ÷ 8?
    a) 6
    b) 7
    c) 8
  5. Vad är 13 + 29?
    a) 42
    b) 40
    c) 41
  6. Vad är 81 – 36?
    a) 44
    b) 45
    c) 46
  7. Vad är 8 × 5?
    a) 40
    b) 45
    c) 35
  8. Vad är 72 ÷ 9?
    a) 6
    b) 7
    c) 8
  9. Vad är 50 + 25?
    a) 75
    b) 74
    c) 76
  10. Vad är 60 – 18?
    a) 42
    b) 41
    c) 43
  11. Vad är 9 × 4?
    a) 36
    b) 34
    c) 38
  12. Vad är 45 ÷ 5?
    a) 8
    b) 9
    c) 7
  13. Vad är 17 + 23?
    a) 39
    b) 40
    c) 41
  14. Vad är 70 – 27?
    a) 44
    b) 43
    c) 45
  15. Vad är 6 × 7?
    a) 42
    b) 41
    c) 43
  16. Vad är 36 ÷ 6?
    a) 5
    b) 6
    c) 7
  17. Vad är 28 + 14?
    a) 41
    b) 42
    c) 43
  18. Vad är 85 – 50?
    a) 34
    b) 35
    c) 36

Ordkollen

Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord123
AdditionAtt lägga ihop två talAtt ta bort ett talAtt dela ett tal
SubtraktionAtt ta bort ett talAtt multiplicera två talAtt lägga ihop två tal
MultiplikationAtt dela ett talAtt lägga ihop flera lika talAtt ta bort ett tal
DivisionAtt lägga ihop två talAtt dela ett tal i lika delarAtt multiplicera två tal
TalområdeHur stora tal kan varaVilka tal som räknas med i en uppgiftAntalet tal man använder i en uppgift
ProduktSvaret när man delarSvaret när man multiplicerarSvaret när man subtraherar
SummaSvaret när man lägger ihopSvaret när man subtraherarSvaret när man delar
DifferensSvaret när man subtraherarSvaret när man multiplicerarSvaret när man delar
FaktorEtt tal man multiplicerar medSvaret på en divisionSvaret på en addition
KvotSvaret på en divisionEtt tal man subtraherarEtt tal man multiplicerar
HuvudräkningAtt räkna i huvudet utan papper och pennaAtt räkna med hjälp av papper och pennaAtt räkna med en miniräknare
TermEtt tal som ingår i en addition eller subtraktionEtt räknesättEtt svar i en uppgift

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Beskriv hur du kan använda addition och subtraktion i vardagen. Ge två exempel.
  • Vad händer med summan om du adderar ett tal och sedan subtraherar samma tal? Förklara med ett exempel.
  • Du har 48 godisbitar och vill dela dem lika mellan 6 personer. Hur många bitar får varje person? Beskriv hur du tänker.
  • Anna har 7 påsar med 8 äpplen i varje. Hur många äpplen har hon totalt? Visa hur du räknar.
  • Fundera på detta etiska dilemma: Om du har 10 godisbitar och din kompis bara har 2, hur kan ni dela godiset så att det känns rättvist? Motivera ditt svar.

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

BetygAndel rättPoäng
EMinst 30 %15
D45 %22
C60 %30
B75 %38
A90 %45

Poängfördelningen är 18 poäng för faktafrågor, 12 poäng för ordkollen och 20 poäng för resonerande frågor. De resonerande frågorna har högre poängvärde för att bedöma elevens förmåga att förklara och resonera.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.