Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Matematik. Multiplikation, division och grundläggande tabeller. [Åk. 3]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 3

Ämne: Matematik

Tema: Multiplikation, division och grundläggande tabeller

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande matematiska operationer som multiplikation och division, samt deras förmåga att tolka och använda diagram och tabeller.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Användning av grundläggande matematiska operationer.Eleven kan lösa enklare matematiska problem med addition, subtraktion, multiplikation och division.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är 5 x 3?
    • a) 15
    • b) 8
    • c) 12
  2. Vad är 9 ÷ 3?
    • a) 2
    • b) 3
    • c) 6
  3. Vad är 4 x 7?
    • a) 28
    • b) 24
    • c) 32
  4. Vad är 20 ÷ 4?
    • a) 6
    • b) 5
    • c) 4
  5. Vad är 6 x 4?
    • a) 24
    • b) 20
    • c) 22
  6. Vad är 12 ÷ 4?
    • a) 3
    • b) 2
    • c) 4
  7. Vad är 8 x 2?
    • a) 10
    • b) 14
    • c) 16
  8. Vad är 16 ÷ 2?
    • a) 8
    • b) 6
    • c) 4
  9. Vad är 3 x 5?
    • a) 15
    • b) 10
    • c) 12
  10. Vad är 18 ÷ 3?
    • a) 6
    • b) 5
    • c) 4

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
MultiplikationAtt lägga till flera gångerAtt subtraheraAtt dela upp
DivisionAtt dela upp någotAtt multipliceraAtt addera
TabellEn samling av dataEn grafEn berättelse
DiagramEn visuell bild av dataEn textEn uppgift
AdditionAtt lägga ihop talAtt delaAtt subtrahera
SubtraktionAtt ta bort talAtt lägga ihopAtt multiplicera
LikhetNär två saker är likaNär något är störreNär något är mindre
SkillnadResultatet av subtraktionResultatet av additionResultatet av multiplikation
ProduktResultatet av multiplikationResultatet av divisionResultatet av subtraktion
KvotResultatet av divisionResultatet av additionResultatet av multiplikation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Titta på följande tabell som visar antal äpplen och bananer som en klass har.
    FruktAntal
    Äpplen12
    Bananer8

    – Hur många fler äpplen än bananer finns det? Beskriv din uträkning.

  2. Om en låda rymmer 10 bollar och du har 3 lådor, hur många bollar har du totalt? Beskriv hur du kom fram till svaret.
  3. Rita ett enkelt diagram som visar hur många äpplen och bananer du har i din egen fruktskål. Använd staplar för att representera antalet av varje frukt.
  4. Förklara varför det är viktigt att kunna multiplicera och dividera i vardagen. Ge exempel på situationer där dessa färdigheter är användbara.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%16 (minst)
D50%28 (minst)
C70%39 (minst)
B80%44 (minst)
A90%50 (minst)

Uppföljning

Om du vill ha förändringar eller tillägg, ange ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Vill du ha provet i ett dokumentformat?


Modern Tillbaka-knapp
×