Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 3
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation, division och grundläggande tabeller
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande matematiska operationer som multiplikation och division, samt deras förmåga att tolka och använda diagram och tabeller.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Användning av grundläggande matematiska operationer. | Eleven kan lösa enklare matematiska problem med addition, subtraktion, multiplikation och division. |
Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är 5 x 3?
- a) 15
- b) 8
- c) 12
- Vad är 9 ÷ 3?
- a) 2
- b) 3
- c) 6
- Vad är 4 x 7?
- a) 28
- b) 24
- c) 32
- Vad är 20 ÷ 4?
- a) 6
- b) 5
- c) 4
- Vad är 6 x 4?
- a) 24
- b) 20
- c) 22
- Vad är 12 ÷ 4?
- a) 3
- b) 2
- c) 4
- Vad är 8 x 2?
- a) 10
- b) 14
- c) 16
- Vad är 16 ÷ 2?
- a) 8
- b) 6
- c) 4
- Vad är 3 x 5?
- a) 15
- b) 10
- c) 12
- Vad är 18 ÷ 3?
- a) 6
- b) 5
- c) 4
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Multiplikation | Att lägga till flera gånger | Att subtrahera | Att dela upp |
Division | Att dela upp något | Att multiplicera | Att addera |
Tabell | En samling av data | En graf | En berättelse |
Diagram | En visuell bild av data | En text | En uppgift |
Addition | Att lägga ihop tal | Att dela | Att subtrahera |
Subtraktion | Att ta bort tal | Att lägga ihop | Att multiplicera |
Likhet | När två saker är lika | När något är större | När något är mindre |
Skillnad | Resultatet av subtraktion | Resultatet av addition | Resultatet av multiplikation |
Produkt | Resultatet av multiplikation | Resultatet av division | Resultatet av subtraktion |
Kvot | Resultatet av division | Resultatet av addition | Resultatet av multiplikation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Titta på följande tabell som visar antal äpplen och bananer som en klass har.
Frukt Antal Äpplen 12 Bananer 8 – Hur många fler äpplen än bananer finns det? Beskriv din uträkning.
- Om en låda rymmer 10 bollar och du har 3 lådor, hur många bollar har du totalt? Beskriv hur du kom fram till svaret.
- Rita ett enkelt diagram som visar hur många äpplen och bananer du har i din egen fruktskål. Använd staplar för att representera antalet av varje frukt.
- Förklara varför det är viktigt att kunna multiplicera och dividera i vardagen. Ge exempel på situationer där dessa färdigheter är användbara.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16 (minst) |
D | 50% | 28 (minst) |
C | 70% | 39 (minst) |
B | 80% | 44 (minst) |
A | 90% | 50 (minst) |
Uppföljning
Om du vill ha förändringar eller tillägg, ange ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna
Vill du ha provet i ett dokumentformat?