Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Matematik, Svenska, Historia. Vikingatiden. [Åk 4]

Ämne: Matematik, Svenska, Historia

Årskurs: Åk 4

Tema: Vikingatiden

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper och förståelse inom matematik, svenska och historia med tema vikingatiden. I matematik fokuserar provet på taluppfattning och problemlösning, i svenska på ordkunskap och läsförståelse, och i historia på fakta om vikingatiden och dess betydelse. Provet ska också stimulera elevernas förmåga att resonera kring historiska händelser och begrepp.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Matematik: Taluppfattning och tals användning Eleven kan lösa enkla problem med naturliga tal. Eleven kan lösa problem och visa förståelse för talens egenskaper.
Svenska: Ordförråd och läsförståelse Eleven visar grundläggande förståelse av ord och texter. Eleven visar god förståelse och kan använda ordförråd i sammanhang.
Historia: Vikingatidens samhälle och kultur Eleven kan ge enkla beskrivningar av vikingatiden. Eleven kan beskriva och resonera om vikingatidens betydelse.

[Lgr22, Matematik, Svenska och Historia, Åk 4]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad är summan av 25 och 17?
    a) 42
    b) 43
    c) 44
  2. Vilket ord betyder “stor och stark”?
    a) Svag
    b) Stark
    c) Liten
  3. När började vikingatiden ungefär?
    a) 500-talet
    b) 800-talet
    c) 1100-talet
  4. Vad är skillnaden mellan 50 och 23?
    a) 27
    b) 28
    c) 29
  5. Vilket av följande ord är ett verb?
    a) Springa
    b) Stol
    c) Blå
  6. Vad kallades vikingarnas långskepp?
    a) Drakskepp
    b) Handbåt
    c) Kanot
  7. Vad är produkten av 6 och 7?
    a) 42
    b) 36
    c) 40
  8. Vilket ord betyder motsatsen till “glad”?
    a) Arg
    b) Ledsen
    c) Snäll
  9. Vad gjorde vikingarna för att resa och handla?
    a) Använde hästar
    b) Seglade med skepp
    c) Gick till fots
  10. Vad är kvoten när man dividerar 56 med 7?
    a) 8
    b) 6
    c) 7
  11. Vilket ord är ett adjektiv?
    a) Röda
    b) Läsa
    c) Bord
  12. Vad hette vikingarnas gud för åska?
    a) Oden
    b) Tor
    c) Frej
  13. Vad är 100 minus 45?
    a) 55
    b) 65
    c) 60
  14. Vilket ord är en synonym till “snabb”?
    a) Långsam
    b) Hastig
    c) Tung
  15. Vad använde vikingarna som pengar?
    a) Mynt
    b) Skinn
    c) Guld och silver
  16. Hur många hörn har en triangel?
    a) 3
    b) 4
    c) 2
  17. Vad betyder ordet “handel”?
    a) Att köpa och sälja saker
    b) Att leka
    c) Att lära sig
  18. Vilken färg hittar man ofta på vikingaskepp?
    a) Blå
    b) Röd
    c) Grön

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Viking En slags båt En person på vikingatiden En kung
Addition Att ta bort Att lägga ihop Att dela
Saga En gammal berättelse En sorts mat Ett djur
Subtraktion Att lägga till Att dra ifrån Att multiplicera
Skepp Ett stort fartyg En liten bil En flygmaskin
Verb Ett ord som beskriver en handling Ett namn på en person En plats
Oden En vikingagud En stad Ett land
Multiplikation Att dela Att räkna snabbt Att gånger
Adjektiv Ett ord som beskriver något Ett räkneord Ett namn
Handel Att köpa och sälja saker Att springa Att sova
Långskepp Vikingarnas fartyg Ett slags hus En häst
Läsa Att förstå en text Att skriva Att prata

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Beskriv varför vikingarna behövde skepp för sina resor.
  • Vad tror du att en viking kände när hen seglade iväg på en lång resa?
  • Förklara skillnaden mellan addition och subtraktion med egna ord.
  • Varför är det viktigt att kunna läsa och förstå texter i skolan?
  • Tänk dig att du är en viking som ska bestämma om du ska resa iväg på ett äventyr eller stanna hemma. Vad skulle du tänka på? (Etiskt dilemma)

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E Minst 30% 15
D Minst 45% 23
C Minst 60% 30
B Minst 75% 38
A Minst 90% 45

Poängfördelning: Faktafrågor och ordkollen är vardera värda 30 % av totalpoängen. Resonerande frågor är värda 40 % med större vikt på välutvecklade svar.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp