Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 3
Ämne:
Matematik
Tema:
Tallinje, sannolikhet och statistik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att använda tallinjen för att förstå talens ordning och avstånd, samt att tillämpa grundläggande begrepp inom sannolikhet och statistik.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna använda tal och räkna med dem i olika sammanhang, till exempel i en tallinje. | Eleven kan med stöd använda tal i enkla matematiska sammanhang, som i tallinjen och grundläggande sannolikhet. |
Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket tal ligger mellan 3 och 5 på tallinjen?
- a) 4
- b) 2
- c) 6
- Vad är summan av 7 och 5?
- a) 12
- b) 10
- c) 11
- Om en tärning kastas, hur många sidor har den?
- a) 4
- b) 6
- c) 8
- Vad är medelvärdet av talen 2, 4 och 6?
- a) 4
- b) 5
- c) 6
- Vilket tal är störst?
- a) 10
- b) 15
- c) 12
- Om 2 mynt kastas, hur många möjliga utfall finns det?
- a) 2
- b) 3
- c) 4
- Vilket av följande tal är ett udda tal?
- a) 8
- b) 5
- c) 2
- Hur många grader är det i en rät vinkel?
- a) 90
- b) 180
- c) 360
- Vilken diagramtyp används för att visa data i staplar?
- a) Linjediagram
- b) Cirkeldiagram
- c) Stapeldiagram
- Vad är sannolikheten att få en 3:a när du kastar en tärning?
- a) 1/6
- b) 1/3
- c) 1/2
- Om du slår en tärning, vilken är chansen att få ett nummer större än 4?
- a) 1/6
- b) 1/3
- c) 1/2
- Vilket av följande tal är ett jämnt tal?
- a) 7
- b) 10
- c) 13
- Vilken är medianen i följande talserie: 1, 3, 5, 7, 9?
- a) 5
- b) 4
- c) 6
- Hur många dagar finns det i en vecka?
- a) 5
- b) 6
- c) 7
- Om vi har en påse med 3 röda och 2 blå kulor, vad är sannolikheten att dra en blå kula?
- a) 2/5
- b) 1/2
- c) 3/5
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Tallinje | En linje med bokstäver | En linje med siffror | En linje utan siffror |
Sannolikhet | Hur ofta något händer | Vad som är omöjligt | En typ av tal |
Medelvärde | Det största talet | Summan delat med antal | Det minsta talet |
Statistik | Samla in och analysera data | Endast tal | Bara siffror |
Udda tal | Delbart med 2 | Inte delbart med 2 | Delbart med 3 |
Jämnt tal | Inte delbart med 3 | Delbart med 2 | Delbart med 5 |
Median | Det mittersta talet | Medelvärdet | Det största talet |
Diagram | En bild av matematik | En bild av människor | En bild av djur |
Vinkel | En del av en cirkel | Där två linjer möts | En typ av tal |
Kulor | Runda bollar | Fyrkantiga bollar | Platta bollar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur du använder en tallinje för att jämföra två olika tal. Ge exempel.
- Förklara vad sannolikhet betyder och ge ett exempel på hur man kan använda det i vardagen.
- Diskutera varför statistik är viktigt och hur det används i verkliga livet. Ge ett konkret exempel.
- Reflektera över hur vi kan använda diagram för att presentera data. Vad är fördelarna med att använda diagram istället för att bara skriva ut siffror?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 17 (inkl. resonerande frågor) |
D | 50 | 28 |
C | 65 | 36 |
B | 80 | 44 |
A | 90 | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna