Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 3

Ämne:

Matematik

Tema:

Tallinje, sannolikhet och statistik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att använda tallinjen för att förstå talens ordning och avstånd, samt att tillämpa grundläggande begrepp inom sannolikhet och statistik.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska kunna använda tal och räkna med dem i olika sammanhang, till exempel i en tallinje.Eleven kan med stöd använda tal i enkla matematiska sammanhang, som i tallinjen och grundläggande sannolikhet.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket tal ligger mellan 3 och 5 på tallinjen?
    • a) 4
    • b) 2
    • c) 6
  2. Vad är summan av 7 och 5?
    • a) 12
    • b) 10
    • c) 11
  3. Om en tärning kastas, hur många sidor har den?
    • a) 4
    • b) 6
    • c) 8
  4. Vad är medelvärdet av talen 2, 4 och 6?
    • a) 4
    • b) 5
    • c) 6
  5. Vilket tal är störst?
    • a) 10
    • b) 15
    • c) 12
  6. Om 2 mynt kastas, hur många möjliga utfall finns det?
    • a) 2
    • b) 3
    • c) 4
  7. Vilket av följande tal är ett udda tal?
    • a) 8
    • b) 5
    • c) 2
  8. Hur många grader är det i en rät vinkel?
    • a) 90
    • b) 180
    • c) 360
  9. Vilken diagramtyp används för att visa data i staplar?
    • a) Linjediagram
    • b) Cirkeldiagram
    • c) Stapeldiagram
  10. Vad är sannolikheten att få en 3:a när du kastar en tärning?
    • a) 1/6
    • b) 1/3
    • c) 1/2
  11. Om du slår en tärning, vilken är chansen att få ett nummer större än 4?
    • a) 1/6
    • b) 1/3
    • c) 1/2
  12. Vilket av följande tal är ett jämnt tal?
    • a) 7
    • b) 10
    • c) 13
  13. Vilken är medianen i följande talserie: 1, 3, 5, 7, 9?
    • a) 5
    • b) 4
    • c) 6
  14. Hur många dagar finns det i en vecka?
    • a) 5
    • b) 6
    • c) 7
  15. Om vi har en påse med 3 röda och 2 blå kulor, vad är sannolikheten att dra en blå kula?
    • a) 2/5
    • b) 1/2
    • c) 3/5

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
TallinjeEn linje med bokstäverEn linje med siffrorEn linje utan siffror
SannolikhetHur ofta något händerVad som är omöjligtEn typ av tal
MedelvärdeDet största taletSumman delat med antalDet minsta talet
StatistikSamla in och analysera dataEndast talBara siffror
Udda talDelbart med 2Inte delbart med 2Delbart med 3
Jämnt talInte delbart med 3Delbart med 2Delbart med 5
MedianDet mittersta taletMedelvärdetDet största talet
DiagramEn bild av matematikEn bild av människorEn bild av djur
VinkelEn del av en cirkelDär två linjer mötsEn typ av tal
KulorRunda bollarFyrkantiga bollarPlatta bollar

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur du använder en tallinje för att jämföra två olika tal. Ge exempel.
  2. Förklara vad sannolikhet betyder och ge ett exempel på hur man kan använda det i vardagen.
  3. Diskutera varför statistik är viktigt och hur det används i verkliga livet. Ge ett konkret exempel.
  4. Reflektera över hur vi kan använda diagram för att presentera data. Vad är fördelarna med att använda diagram istället för att bara skriva ut siffror?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E3017 (inkl. resonerande frågor)
D5028
C6536
B8044
A9050

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna