Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Naturkunskap 1a2
Tema:
Evolution och människans utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om evolution och människans utveckling, samt deras förmåga att kritiskt värdera och diskutera naturvetenskapliga frågor. Provets olika moment syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring komplexa frågor inom ämnet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken teori beskriver livets utveckling genom naturligt urval?
- A) Lamarkism
- B) Evolutionsbiologi
- C) Kreationism
- Vad kallas den process genom vilken arter förändras över tid?
- A) Mutation
- B) Evolution
- C) Anpassning
- Vilken av följande är ett exempel på en fossil?
- A) En gammal sjö
- B) En förstenad dinosauriefot
- C) En levande fågel
- Vad är den grundläggande enheten av liv?
- A) Vävnad
- B) Cell
- C) Organ
- Vilken typ av evolution involverar artbildning genom geografisk isolering?
- A) Parallell evolution
- B) Allopatrisk evolution
- C) Sympatrisk evolution
- Vad är syftet med DNA-sekvensering inom evolutionär biologi?
- A) Att identifiera sjukdomar
- B) Att studera evolutionära relationer mellan arter
- C) Att skapa genmodifierade organismer
- Vilken av följande faktorer påverkar naturligt urval?
- A) Mutationer
- B) Migration
- C) Båda A och B
- Vad kallas den teori som föreslår att livets ursprung kan förklaras av naturliga processer?
- A) Biogenes
- B) Abiotisk syntes
- C) Spontan generation
- Vilken av följande är en grundläggande princip inom evolutionsteorin?
- A) Livet är oförändrat över tid
- B) Arter kan anpassa sig till sina miljöer
- C) Arter är skapade av en högre makt
- Vad är den största riskfaktorn för biologisk mångfald?
- A) Habitatförlust
- B) Klimatförändringar
- C) Invasiva arter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Naturligt urval | En process där de starkaste överlever | En process av mänsklig påverkan på arter | En process av slumpmässiga förändringar |
Mutation | En permanent förändring i DNA | En tillfällig förändring i en organism | En process som alltid är fördelaktig |
Fossil | En förstenad växt eller djurdel | En typ av levande organism | En typ av mineral |
Biologisk mångfald | Olika typer av ekosystem | Variation inom arter och mellan arter | Antalet individer i en art |
Artbildning | Processen där nya arter uppstår | Processen där arter dör ut | Processen där arter förändras utan isolering |
Genetik | Läran om ärftlighet | Studiet av fossiler | Kemi av levande organismer |
Anpassning | Förändringar som gör en art bättre rustad | Förändringar utan betydelse för överlevnad | En process av avkommor |
Ekosystem | En population av samma art | En samling av levande och icke-levande faktorer | En typ av art |
DNA | En typ av protein | Arvsmassan hos organismer | En enhet av energi |
Bioteknik | Teknik för att förändra organismer | Teknik för att bevara dokument | Teknik för att odla växter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur evolutionsteorin kan påverka vår förståelse av mänskligt beteende och kultur.
Reflektera över exempel där evolutionära perspektiv kan kopplas till sociala beteenden.
- Hur kan kunskaper om evolution och biologisk mångfald påverka våra beslut i fråga om miljöskydd?
Ge konkreta exempel på hur detta kan tillämpas i samhället.
- Vilka etiska frågor kan uppstå kring bioteknik och genteknik i relation till evolution?
Resonera kring potentiella risker och fördelar.
- Diskutera skillnaderna mellan naturligt urval och artificiellt urval.
Ge exempel på hur dessa processer påverkar arter och deras utveckling.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | % Rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 70% | (39) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna