Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Naturkunskap 1a2
Tema:
Naturvetenskapliga metoder i livsstilsforskning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av naturvetenskapliga metoder och deras tillämpning inom livsstilsforskning. Eleverna ska kunna analysera och kritiskt granska information relaterad till hälsa och livsstil, samt demonstrera sin förmåga att använda naturvetenskapliga metoder för att utföra och redogöra för undersökningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger och konsumtion samt påverkan på miljön. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan för Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande metoder är en naturvetenskaplig metod?
- A) Observation
- B) Gissning
- C) Åsikt
- Vad innebär begreppet “livsstil”?
- A) En persons sätt att leva
- B) En persons klädstil
- C) En persons sociala nätverk
- Vilket av följande ämnen kan påverkas av livsstilsval?
- A) Blodtryck
- B) Väderprognoser
- C) Ekonomiska teorier
- Vilken typ av kost rekommenderas för att förbättra hälsan?
- A) En kost med mycket socker
- B) En balanserad kost med frukt och grönsaker
- C) En kost med hög fetthalt
- Vilket påstående om träning är sant?
- A) Det är alltid farligt
- B) Det kan förbättra hälsan
- C) Det är inte viktigt
- Vad innebär “källkritik”?
- A) Att tro på allt man läser
- B) Att granska och värdera information
- C) Att skriva böcker
- Vilken av följande är en fördel med fysisk aktivitet?
- A) Ökad stress
- B) Förbättrad mental hälsa
- C) Minskat immunförsvar
- Hur många timmar rekommenderas det att en vuxen bör motionera varje vecka?
- A) 5 timmar
- B) 2 timmar
- C) 1 timme
- Vad är syftet med en naturvetenskaplig undersökning?
- A) Att bekräfta en teori
- B) Att utforska och svara på frågor
- C) Att ignorera fakta
- Vilken av följande faktorer kan påverka hälsan negativt?
- A) Rökning
- B) Motion
- C) Hälsosam kost
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Livsstil | En persons sätt att leva | En typ av mat | En träningsmetod |
Källkritik | Att tro på allt | Att granska källor | Att skriva referat |
Hälsa | Bara avsaknad av sjukdom | Enligt WHO, ett tillstånd av fullständigt välbefinnande | Att vara i form |
Träning | Endast styrketräning | Fysisk aktivitet som förbättrar hälsan | Att vila sig |
Diet | En kosthållning | Att äta mycket socker | Att bara dricka vatten |
Stress | En positiv känsla | En reaktion på press | Att vara avslappnad |
Fysisk aktivitet | Att sitta stilla | All form av rörelse | Endast sport |
Sömn | En grundläggande livsprocess | Att vara vaken hela tiden | Att dricka kaffe |
Nutrition | Ämnet i maten | En typ av träning | Att äta snabbt |
Hälsosam kost | En kost med mycket socker | En balanserad och varierad kost | Att bara äta färdigmat |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur fysisk aktivitet påverkar människokroppen och ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Diskutera hur olika livsstilar kan påverka en individs hälsa och ge exempel på hur samhället kan stödja hälsosamma val.
- Reflektera över hur media kan påverka våra livsstilsval och ge exempel på både positiva och negativa budskap.
- Analysera vikten av källkritik i samband med livsstilsforskning, och varför det är viktigt att granska information.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna