Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Experiment om människans livsstil och miljö

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för hur människans livsstil påverkar miljön och att pröva deras förmåga att tillämpa naturvetenskapliga metoder i praktiska experiment. Genom provet ska eleverna också visa sina kunskaper om hållbar utveckling och hur livsstilsval kan påverka både individens och samhällets hälsa.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön.Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ är en växthusgas?
    • A) Koldioxid
    • B) Syre
    • C) Kväve
  2. Vilket av följande är en konsekvens av överkonsumtion?
    • A) Ökad biologisk mångfald
    • B) Utsläpp av växthusgaser
    • C) Förbättrad luftkvalitet
  3. Vad är ekosystemtjänster?
    • A) Tjänster som erbjuds av ekosystemen
    • B) Statliga tjänster för miljöskydd
    • C) Tjänster från privata företag
  4. Vilken typ av energi är förnybar?
    • A) Solenergi
    • B) Kolenergi
    • C) Kärnkraft
  5. Vilken av följande livsstilar är mest hållbar?
    • A) Hög konsumtion och skräputnyttjande
    • B) Återvinning och hållbar konsumtion
    • C) Ingen motion och hög sockerintag
  6. Vad innebär ekologiskt fotavtryck?
    • A) Den mark yta en individ behöver för att leva
    • B) Antalet gånger en människa går under en dag
    • C) Antal foton som används av en person
  7. Vad är en miljövänlig produkt?
    • A) En produkt gjord av plast
    • B) En produkt utan kemiska tillsatser
    • C) En produkt som är billig
  8. Hur påverkar kosthållning miljön?
    • A) Genom att öka avskogningen
    • B) Genom att minska koldioxidutsläpp
    • C) Genom att öka vattenanvändningen
  9. Vilken av följande metoder är effektiv för att minska avfall?
    • A) Återvinning
    • B) Kretslopp av plast
    • C) Ökad produktion
  10. Vilken hälsoeffekt kan motion ha på individen?
    • A) Ökar stress
    • B) Förbättrar sömnen
    • C) Minskar energin

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord eller begrepp123
EkosystemEn grupp av organismer som lever tillsammansEn samling av växter i ett områdeDet totala antalet djur i en skog
HållbarhetAtt använda resurser på ett sätt som inte skadar miljönAtt överexploatera resurserAtt skapa avfall
Förnybar energiEnergi som kan användas om och om igenEnergi som tar slutEnergi från fossila bränslen
KlimatförändringarFörändringar i nederbörd och temperaturÖkning av djurarterStabilt väder
Biologisk mångfaldVariation av livsformer i ett områdeAntalet individer av en artUppkomsten av nya arter
UtsläppÄmnen som frigörs i miljönRena och friska miljöerÖkad produktion av resurser
SkräputnyttjandeAtt återanvända materialAtt bränna avfallAtt dumpa skräp i naturen
ResursfördelningHur resurser fördelas i samhälletAntalet resurser som finnsÖkad resurskonsumtion
KostMaten vi äter och dess inverkan på hälsanEn form av träningEn typ av diet
Hälsosam livsstilEn livsstil som gynnar hälsanEn livsstil med hög stressEn livsstil utan motion

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur din egen livsstil påverkar miljön. Vilka förändringar skulle du kunna göra för att minska din miljöpåverkan?
  2. Reflektera över vikten av hållbar utveckling i dagens samhälle. Vilka strategier kan samhället använda för att främja en mer hållbar livsstil?
  3. Beskriv hur olika livsstilar kan påverka folkhälsan. Vilka åtgärder kan vidtas för att förbättra folkhälsan i samhället?
  4. Analysera sambandet mellan konsumtionsvanor och miljöpåverkan. Hur kan individer och grupper arbeta för att förändra sina konsumtionsvanor?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentPoäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna