Prov. Naturkunskap 1b. Sexuell hälsa och folkhälsa. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Sexuell hälsa och folkhälsa

Syfte

Provets syfte är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för sexuell hälsa och folkhälsa, samt deras förmåga att kritiskt värdera och diskutera relevanta frågor kopplade till detta tema. Eleverna ska kunna relatera sina kunskaper till både individuella och samhälleliga aspekter kring sexualitet och hälsa.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en sexuell rättighet?
    • A) Rätt till medicinsk vård
    • B) Rätt till sexualundervisning
    • C) Rätt till arbete
  2. Vad innebär begreppet samtycke?
    • A) Att man alltid ska fråga innan man rör vid någon
    • B) Att båda parter är överens om att delta
    • C) Att man kan anta samtycke om inget sägs
  3. Vilken av följande faktorer påverkar sexuell hälsa?
    • A) Utbildningsnivå
    • B) Ålder
    • C) Båda ovanstående
  4. Vilken hormon spelar en stor roll i den kvinnliga menstruationscykeln?
    • A) Testosteron
    • B) Östrogen
    • C) Adrenalin
  5. Vad är en könssjukdom?
    • A) En sjukdom som enbart drabbar kvinnor
    • B) En sjukdom som sprids genom sexuell kontakt
    • C) En sjukdom som endast är ärftlig
  6. Vilken typ av preventivmedel hindrar spermier från att nå ägget?
    • A) Hormonella preventivmedel
    • B) Barrieremetoder
    • C) Naturliga metoder
  7. Vilken av följande är en metod för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar?
    • A) Använda kondom
    • B) Ta p-piller
    • C) Undvika att ha sex
  8. Vad innebär begreppet ’sexuell identitet’?
    • A) Hur man identifierar sig med sitt kön
    • B) Vilken sexuell läggning man har
    • C) Båda ovanstående
  9. Vilken är den vanligaste formen av preventivmedel?
    • A) Spiralen
    • B) Kondomer
    • C) P-piller
  10. Vad är en abort?
    • A) En medicinsk procedur för att ta bort en graviditet
    • B) En metod för att föda barn
    • C) En typ av preventivmedel

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Samtycke En överenskommelse mellan parter Att alltid fråga innan man rör vid någon En laglig åtgärd
Sexualundervisning Utbildning om sexualitet och relationer En typ av medicinsk utbildning En kurs för att lära sig om graviditet
Könssjukdom En sjukdom som är ärftlig En sjukdom som sprids genom sexuell kontakt En sjukdom som drabbar bara kvinnor
Preventivmedel Metoder för att förhindra graviditet Mediciner för att öka fertilitet En typ av sjukdom
Reproduktiv hälsa Hälsa relaterat till förmågan att reproducera Hälsa relaterad till mental hälsa Hälsa relaterad till kost
Abort Att föda ett barn En medicinsk procedur för att ta bort en graviditet En typ av preventivmetod
Sexuell läggning Vilken typ av relationer man föredrar En medicinsk diagnos En typ av preventivmedel
Hälsa Att må bra både fysiskt och psykiskt Att enbart vara fri från sjukdomar Att ha en bra kost
Övergrepp Att kränka en annan persons rättigheter Att ge någon en present Att hjälpa någon
Relationer Förhållandet mellan människor En form av medicinsk behandling En typ av utbildning

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera varför sexuell hälsa är viktig för individens välmående. Reflektera över hur olika faktorer i samhället kan påverka den sexuella hälsan.
  2. Vilken roll spelar sexualundervisning i skolan för att främja en god sexuell hälsa bland ungdomar? Argumentera för eller emot detta.
  3. Hur kan olika normer och värderingar påverka vår syn på sexuell hälsa och relationer? Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
  4. Vad innebär det att ha en inkluderande syn på sexualitet och hur kan detta främjas i samhället? Diskutera möjliga strategier.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent rätt Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 65% (36)
B 80% (44)
A 90% (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp