Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Religion. Religion och vetenskap samt sekulära livsåskådningar. [Åk. 7]

Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 7

Ämne:

Religion

Tema:

Religion och vetenskap samt sekulära livsåskådningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för relationen mellan religion och vetenskap samt deras insikter i sekulära livsåskådningar. Provets utformning syftar till att utmana eleverna att reflektera över och diskutera de olika perspektiven inom dessa områden.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
“Religionens betydelse i människors liv och i samhället.” “Eleven kan redogöra för och ge exempel på olika livsåskådningar och deras påverkan.”

Källa: (Lgr 22. Religion, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär sekularisering?
    • a) Ökad religiös tro
    • b) Minskat inflytande av religion i samhället
    • c) Att religioner försvinner helt
  2. Vilken vetenskaplig teori förklarar livets utveckling?
    • a) Kreationism
    • b) Evolutionsteorin
    • c) Intelligent design
  3. Vad är en livsåskådning?
    • a) En religiös tradition
    • b) En uppsättning värderingar och tankar om livet
    • c) En vetenskaplig teori
  4. Vilken religionsgrundare är associerad med Buddhismen?
    • a) Jesus
    • b) Muhammad
    • c) Siddhartha Gautama
  5. Vad handlar vetenskaplig metod om?
    • a) Att tro på det man hör
    • b) Att systematiskt undersöka och testa hypoteser
    • c) Att följa traditioner
  6. Vilken av följande är en sekulär livsåskådning?
    • a) Kristendom
    • b) Ateism
    • c) Judendom
  7. Vad är det centrala i Humanismen?
    • a) Tro på gudomliga krafter
    • b) Människans värde och frihet
    • c) Sträng moral
  8. Vilket av följande är en religiös text inom Islam?
    • a) Bibeln
    • b) Koranen
    • c) Bhagavad Gita
  9. Vad menas med dogmer?
    • a) Fria åsikter
    • b) Fastställda läror inom en religion
    • c) Vetenskapliga teorier
  10. Vad innebär begreppet agnosticism?
    • a) Att man är säker på att det finns en gud
    • b) Att man inte vet om det finns en gud
    • c) Att man förnekar all religion
  11. Vilken av följande teorier är inte vetenskapligt underbyggd?
    • a) Big Bang-teorin
    • b) Kreationism
    • c) Relativitetsteorin
  12. Vad kallas den tro där man tror på flera gudar?
    • a) Monoteism
    • b) Polyteism
    • c) Ateism
  13. Vilken vetenskap studerar människans beteende och samhällen?
    • a) Biologi
    • b) Sociologi
    • c) Fysik
  14. Vad kallas en religiös ledare inom judendomen?
    • a) Imam
    • b) Rabbi
    • c) Präst
  15. Vilket av följande alternativ beskriver empirisk forskning?
    • a) Forskning baserad på tro
    • b) Forskning baserad på observation och experiment
    • c) Forskning baserad på tradition

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp 1 2 3
Sekularisering En ökad tro på gudar Minskat religiöst inflytande En ny religion
Humanism Tro på gudomliga varelser Människans värde och rättigheter En vetenskaplig teori
Kreationism Teorin om livets utveckling Att allt skapades av en gud En sekulär livsåskådning
Ateism Tro på flera gudar Ingen tro på gudar En religiös livsåskådning
Evolution En gammal tro Livets utveckling genom naturliga urval En religiös text
Dogmer Fria åsikter Fastställda religiösa läror Vetenskapliga teorier
Empirisk forskning Forskning baserad på tro Forskning baserad på observation Forskning baserad på tradition
Pluralism En tro på en gud Mångfald av livsåskådningar En enhetlig tro
Religionsfrihet Rätt att tro på en gud Rätt att praktisera sin religion eller inte Förbud mot all religion
Agnosticism Trovärdigheten av en religion Osäkerhet om guds existens Tro på flera gudar

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera skillnaden mellan tro och vetenskap. Hur kan de samexistera i samhället? – Eleverna bör reflektera över hur tro och vetenskap kan ses som två olika sätt att förstå världen och hur dessa perspektiv påverkar individers och samhällens värderingar och handlingar.
  2. Vad är din egen livsåskådning? Hur påverkar den dina val och handlingar? – Eleverna uppmanas att tänka på sin egen livsåskådning och hur den formar deras åsikter, beslut och relationer med andra människor.
  3. Hur har sekulariseringen påverkat det svenska samhället? – Eleverna bör analysera de förändringar som skett i Sverige med avseende på religionens roll i samhället och vilka konsekvenser detta har haft för normer och värderingar.
  4. Reflektera över hur olika livsåskådningar kan leda till konflikter eller samarbete. Ge exempel. – Här bör eleverna överväga situationer där olika livsåskådningar har både lett till konflikter och samarbete, samt diskutera vikten av tolerans och förståelse för andra perspektiv.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent rätt Antal poäng
E 30% 17
D 50% 27
C 70% 39
B 85% 46
A 90% 50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp