Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 7
Ämne:
Religion
Tema:
Religion och vetenskap samt sekulära livsåskådningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för relationen mellan religion och vetenskap samt deras insikter i sekulära livsåskådningar. Provets utformning syftar till att utmana eleverna att reflektera över och diskutera de olika perspektiven inom dessa områden.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
“Religionens betydelse i människors liv och i samhället.” | “Eleven kan redogöra för och ge exempel på olika livsåskådningar och deras påverkan.” |
Källa: (Lgr 22. Religion, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär sekularisering?
- a) Ökad religiös tro
- b) Minskat inflytande av religion i samhället
- c) Att religioner försvinner helt
- Vilken vetenskaplig teori förklarar livets utveckling?
- a) Kreationism
- b) Evolutionsteorin
- c) Intelligent design
- Vad är en livsåskådning?
- a) En religiös tradition
- b) En uppsättning värderingar och tankar om livet
- c) En vetenskaplig teori
- Vilken religionsgrundare är associerad med Buddhismen?
- a) Jesus
- b) Muhammad
- c) Siddhartha Gautama
- Vad handlar vetenskaplig metod om?
- a) Att tro på det man hör
- b) Att systematiskt undersöka och testa hypoteser
- c) Att följa traditioner
- Vilken av följande är en sekulär livsåskådning?
- a) Kristendom
- b) Ateism
- c) Judendom
- Vad är det centrala i Humanismen?
- a) Tro på gudomliga krafter
- b) Människans värde och frihet
- c) Sträng moral
- Vilket av följande är en religiös text inom Islam?
- a) Bibeln
- b) Koranen
- c) Bhagavad Gita
- Vad menas med dogmer?
- a) Fria åsikter
- b) Fastställda läror inom en religion
- c) Vetenskapliga teorier
- Vad innebär begreppet agnosticism?
- a) Att man är säker på att det finns en gud
- b) Att man inte vet om det finns en gud
- c) Att man förnekar all religion
- Vilken av följande teorier är inte vetenskapligt underbyggd?
- a) Big Bang-teorin
- b) Kreationism
- c) Relativitetsteorin
- Vad kallas den tro där man tror på flera gudar?
- a) Monoteism
- b) Polyteism
- c) Ateism
- Vilken vetenskap studerar människans beteende och samhällen?
- a) Biologi
- b) Sociologi
- c) Fysik
- Vad kallas en religiös ledare inom judendomen?
- a) Imam
- b) Rabbi
- c) Präst
- Vilket av följande alternativ beskriver empirisk forskning?
- a) Forskning baserad på tro
- b) Forskning baserad på observation och experiment
- c) Forskning baserad på tradition
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Sekularisering | En ökad tro på gudar | Minskat religiöst inflytande | En ny religion |
Humanism | Tro på gudomliga varelser | Människans värde och rättigheter | En vetenskaplig teori |
Kreationism | Teorin om livets utveckling | Att allt skapades av en gud | En sekulär livsåskådning |
Ateism | Tro på flera gudar | Ingen tro på gudar | En religiös livsåskådning |
Evolution | En gammal tro | Livets utveckling genom naturliga urval | En religiös text |
Dogmer | Fria åsikter | Fastställda religiösa läror | Vetenskapliga teorier |
Empirisk forskning | Forskning baserad på tro | Forskning baserad på observation | Forskning baserad på tradition |
Pluralism | En tro på en gud | Mångfald av livsåskådningar | En enhetlig tro |
Religionsfrihet | Rätt att tro på en gud | Rätt att praktisera sin religion eller inte | Förbud mot all religion |
Agnosticism | Trovärdigheten av en religion | Osäkerhet om guds existens | Tro på flera gudar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera skillnaden mellan tro och vetenskap. Hur kan de samexistera i samhället? – Eleverna bör reflektera över hur tro och vetenskap kan ses som två olika sätt att förstå världen och hur dessa perspektiv påverkar individers och samhällens värderingar och handlingar.
- Vad är din egen livsåskådning? Hur påverkar den dina val och handlingar? – Eleverna uppmanas att tänka på sin egen livsåskådning och hur den formar deras åsikter, beslut och relationer med andra människor.
- Hur har sekulariseringen påverkat det svenska samhället? – Eleverna bör analysera de förändringar som skett i Sverige med avseende på religionens roll i samhället och vilka konsekvenser detta har haft för normer och värderingar.
- Reflektera över hur olika livsåskådningar kan leda till konflikter eller samarbete. Ge exempel. – Här bör eleverna överväga situationer där olika livsåskådningar har både lett till konflikter och samarbete, samt diskutera vikten av tolerans och förståelse för andra perspektiv.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 27 |
C | 70% | 39 |
B | 85% | 46 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna